شرمن در جلسه محرمانه رسانه‏ های اسرائیل دربارهٔ مذاکرات ژنو چه گفت؟

به گفته این مقام آمریکایی ، تنها تفاوت بین اورشلیم و واشنگتن در تشخیص نوع استراتژی ای است که هر دو طرف برای رسیدن به هدف مشترک شان در پی گرفته اند .

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز،به نقل از رجانیوز،  نشریه تایمز اسراییل ، در گزارش خود از میزان اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی راجع به برنامه هسته ای ایران و توافقی که احتمالا می توانست در ژنو به دست آید ،‌ به صحبتهای یکی از مقام‎های رسمی آمریکا که با مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران نیز از نزدیک آشنایی داشته است اشاره کرد و به نقل از او نوشت که هیچ اختلافی میان اسراییل و آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران وجود ندارد و اختلافات موجود ، تنها اختلافاتی تاکتیکی در نوع مواجهه با این مسئله است .

این مقام مسئول آمریکایی که چند روز بعد از مذاکرات به اورشلیم رفته تا مقام های رژیم صهیونیستی را در جریان ریز توافق‎ها و مکالمات قرار دهد ،‌در یکی از هتل‎های این شهر ، با خبرنگاران جلسه محرمانه‎ای برگزار کرده و از جزییات توافق نهایی با ایران در این زمینه خبر داده است .

این مقام مسئول که نشریه تایمز اسراییل بیان کرده از آشنایان با مذاکرات بوده است ، همزمان با سفر وندی شرمن به سرزمینهای اشغالی و ملاقات و گفت و گوهای او با مقام های مسئول در رژیم صهیونیستی این جلسه را با خبرنگاران برگزار کرده و به نظر می رسد شخص وندی شرمن که علاقه زیادی به برگزاری این نوع جلسات دارد ،‌مسئولیت اقناع افکار عمومی در سرزمین‎های اشغالی را بر عهده گرفته باشد .

این مقام مسئول آمریکایی ،‌در گفت و گو با مسئولان رژیم صهیوینستی به آنها اطمینان داده است که اختلافات بین آمریکا و اسراییل بر سر نوع توافق بین ایران و گروه ۱+۵ ماهیتی تاکتیکی دارد و واشنگتن هنوز هم به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است . به نوشته تایمز اسراییل ، این مقام آمریکایی روز یکشنبه در اورشلیم حضور داشت تا این نگرانی در بین مسئولان رژیم صهیونیستی را که ممکن است آمریکا با حمایت از این توافق امنیت اسراییل را به خطر بیاندازد ،‌رفع کند .

به گفته این مقام آمریکایی ، تنها تفاوت بین اورشلیم و واشنگتن در تشخیص نوع استراتژی ای است که هر دو طرف برای رسیدن به هدف مشترک شان در پی گرفته اند .

این مقام آمریکایی که در هتلی در اورشلیم ، جلسه ای محرمانه با خبرنگاران رسانه های رژیم صهیونیستی را برگزار کرده بود، خاطر نشان کرد که حتی بعد از برداشته شدن بخشی از تحریم ها در راستای توافق احتمالی ایران با اعضای گروه ۱+۵ باز هم اقتصاد ایران در وضعت بحرانی و رو به زوال خود باقی خواهد ماند . این مقام رسمی همچنین تاکید کرد که این فرانسه نبود که احتمال توافق موقت با ایران را از بین برد بلکه این ایرانیان بودند که با نپذیرفتن شرایط کشورهای اروپایی و امریکا این فرصت را از بین بردند .

وی در ادامه افزود: ایالات متحده آمریکا و اسراییل در همکاری نزدیک با یکدیگر و مشورت باهم برای پیشبرد امور تلاش کرده اند و تنها گاهی اوقات در تاکتیک های جزیی با هم اختلاف داشته اند . اما ما مطمئنا بر روی اهداف تاکید داریم و معتقدیم که باید به توافقی قطعی در این زمینه با ایران دست پیدا کنیم و امیدواریم که این توافق هر چه سریعتر حاصل شود .

این مقام آمریکایی افزود :« ایالات متحده ،‌انگلستان، روسیه ،‌چین ، و فرانسه یعنی اعضای گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق اولیه با ایران در راستای توافق های بعدی و اصلی در زمینه برنامه هسته ای این کشور با هم همکاری می کنند و این چیزی است که همه ما می خواهیم. همه ما می خواهیم توافقی قطعی داشته باشیم و اسراییل نیز همین را می خواهد . سوال این است که چگونه به این توافق برسیم ؟ ما و گروه ۱+۵ اعتقاد داریم که باید برای مطمئن شدن در باره اینکه ایران به بمب هسته ای دست پیدا نمی کند ،‌به سمت این توافق برویم و این توافق می تواند جلوی گسترش و پیشرفت این برنامه به سمت نظامی شدن را بگیرد و می توانیم از این طریق زمان لازم برای توافق جامع در مذاکرات را فراهم کنیم . »

به گفته این مقام مسئول ، «این مرحله اول نباید بیش از ۶ ماه طول بکشد و بعد از آن امید است که گروه ۱+۵ بتوانند توافقنامه نهایی در این زمینه را امضا کنند و یکبار برای همیشه این بن بست هسته ای را هر طور که شده حل و فصل کنند . »

این مقام مسئول اذعان کرد که «مخالفت» با این قرار داد موقت که به ایران حق غنی سازی ۳٫۵ درصدی نیز می دهد، وجود دارد اما توضیح داد که اعضای گروه ۱+۵ اعتقاد دارند باید « تلاش کنند تا توسعه برنامه هسته ای ایران را متوقف سازند تا مذاکرات در نهایت در طی پروسه زمانی خاص خود به توافق نهای برسد .» در غیر اینصورت این مقام آگاه گفت که «ایرانیان همچنان به توسعه دادن برنامه هسته ای خود اقدام می کنند.»

 بر اساس این توافقنامه ،‌ایرانیان باید غنی سازی ۲۰ درصد خود را تعلیق کرده ، و ذخایر اوراینوم غنی شده ۲۰ درصد خود را به میله های سوختی تبدیل کرده و غنی سازی تنها در حد ۳٫۵ درصد می تواند در نظنز و قم انجام شود . علاوه بر این، پروسه های هسته ای در تاسیسات اراک نیز باید متوقف شود .

 در مقابل تحریم ها بر روی محصولات پتروشیمی ، طلا، خودرو و قطعات هواپیما برداشته شده و دارایی های ایران بهارزش ۳ میلیارد دلار را که بلوکه شده بود ،‌آزاد می کند. اما تحریم ها بر روی گاز کشور و صنعت بانکداری همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

 این مقام آمریکایی در ادامه خاطر نشان کرد : «در مورد همین توافق ها هم اختلافاتی بین اسراییل و امریکا وجود دارد . اما همکاری نزدیک و دوستی ما با اسراییل باز هم رو به جلو خواهد بود و همچنان که پیش از این بوده ،‌این همکاری و دوستی ادامه خواهد داشت . ما همچنان به همکاری خود ادامه می دهیم چون در نهایت هدفمان یکی است .»

این مقام رسمی آمریکایی گفت : «گفت و گوهای آخر در ژنو واقعا پیشرفت خوبی بود اما هیچ توافقی حاصل نشد و ایران و قدرتهای جهانی قرار گذاشتند که درتاریخ ۲۰ نوامبر دوباره با یکدیگر دیدار کنند و من هنوز هم مطمئن نیستم که بتوانیم در جلسه بعدی هم به توافق مد نظر برسیم .»

وی افزود:«اگر این معامله برگزار شد ،‌در نهایت سبب شفافیت بی سابقه و نظارت کامل بر برنامه هسته ای ایران خواهد شد و می توانیم به این مسئله برسیم که در نهایت بر روی چه چیزی توافق کنیم . در این میان هر نوع برداشته شدن تحریمی، کم ،‌هدفمند و قابل برگشت خواهد بود . همه تحریم هایی که هسته اصلی معماری سیاست غرب در قبال ایران را تشکیل می دهند ،‌تا زمانی که توافق نهایی در این زمینه شکل نگیرد ،‌برداشته نخواهد شد و در مذاکرات قابل طرح و گفت و گو هم نیستند. ایرانیان نیز این مسئله را به خوبی درک کرده اند . آنها آرزو دارند که ای کاش مسئله به گونه دیگری پیش می رفت اما اینگونه نخواهد بود .»

این مقام گفت که به خاطر اینکه اکثر تحریم ها از جمله تحریم تجاری ایالات متحده هنوز هم اثر گذار می باشند، مشکل کسری بودجه و سایر مشکلات اقتصادی موجود در ایران در جای خود باقی خواهند ماند از آنجا که تمام تحریم های بانکی و نفتی همچنان اجرایی خواهند شد « فشارای اقتصادی بر ایران نیز افزایش می یابند و اصلا کاهش نمی یابند . آنچه که ما به جامعه بین الملل می گوییم این است که با پافشاری شما بر اجرای تحریم ها و همکاری تان ایران به پای میز مذاکرات آمد و با ادامه این روند ایران همچنان مایل به گفت و گو باقی مای ماند پس نیاز است که به همین مسیر ادامه دهیم . ما ، ایالات متحده ، تیمهایی را به سراسر دنیا می فرستیم که اطمینان حاصل کنیم این تحریم ها همچنان اجرایی می شوند و ما به شدت تحریم های قبل را اجرایی می سازیم . »


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.