شروه مرهمی بود که خود عاشقانه به دنبال زخم‌ها می‌گشت

۴ شنبه ۱۷ آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

در مراسم افتتاح نمایشگاه شروه ،اطمینانی عنوان نمود:

نمایشگاه دستاوردهای سال های هنری عرب علی شروه که دربرگیرنده بیش از۱۰۰ اثرازدوره های هنری این هنرمند است با همکاری بنیاد دوستدران شروه، انجمن نقاشان، انجمن مجسمه سازان خانواده شروه، موسسه صبا ومجله تندیس در گالری صبا برپا شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار هنرآنلاین در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه مسعود ناصری مدیر موسسه صبا گفت:عرب علی شروه یکی از هنرمندان مالک سبک و مطرح ما در چند دهه اخیربود که هرگزفرصتی فراهم نشد که مجموعه آثاراو در قالب نمایشگاه بزرگی به نمایش گذاشته شوند.

وی افزود: درنمایشگاه که در گالری خیال موسسه صبا برپا نموده ایم، سعی نموده ایم که تا جایی که امکان داشت، آثاری از دوره‌های متنوع کاری شروه را به نمایش بگذاریم و امیدواریم که درسال‌های آتی زمینه ای فراهم شود که نمایشگاه پربارتری ازآثار او را به نمایش بگذاریم.

به گفته مدیرموسسه صبا تاکنون نشست پژوهی برای بررسی آثار شروه برگزار نشده است؛ اما درجریان برگزاری این نمایشگاه نشست پژوهی درباره آثار شروه برپا خواهد شد که ازهمین جا ازهنرمندان وسایردوستدران هنرهای تجسمی‌دعوت می‌کنیم که دراین نشست شرکت نمایند.

درادامه قره داغی درباره شکل گیری انجمن دوستداران شروه گفت:انجمن دوستداران شروه درسالگرد درگذشت شروه با حضور اعضای خانواده وهنرمندانی چون جعفرنجیبی، رضا هدایت، آل داوود، رضایی مهر، فریماه تابعی، آیدا مرادی در گالری ثیث تشکیل شد وامیدواریم که این انجمن را به ثبت برسانیم تا بتوانیم کارهای متعددی برای معرفی این هنرمند برپا کنیم.

رضا هدایت نقاش و خواهر زاده شروه هم درسخنانی با اشاره به دوره‌های کاری شروه گفت: عرب علی شروه هنرمند پرکاری بود و همواره ایده‌های متعددی برای اجرای هنری داشت. ازاو آثار متعددی در قالب سفال، سرامیک،مجسمه‌های فلزی،کارهای لعاب، نقاشی‌های طبیعت بی جان، طراحی‌ها و نقاشی‌هایش از شاهنامه به جا مانده است.

به گفته رضا هدایت؛ شروه در دوره اولین و میانی عمرش بیشترنقاشی با تکنیک رنگ روغن کار می‌کرد و مجموعه عظیم طبیعت بی جان؛ از کارهای این دوره اوست. او در۱۰ سال پایانی عمرش بخش عمده وقتش را صرف نقاشی و طراحی شاهنامه می‌کرد که ازاین دوره کاری او آثاربسیاری به جا مانده است.

هدایت افزود: شروه مترجم چیره دستی بود و ازاو قریب به ۱۰۰ عنوان ترجمه کتاب در زمینه هنرهای تجسمی‌به جای مانده است. همچنین قراراست که کتاب نقاشی‌های او گردآوری و منتشر شود.

به گفته خواهر زاده شروه او انسان بی هیاهوی بود و درزمان حیات اش تنها شش نمایشگاه ازآثارش برپا نمود و در یکی از نمایشگاه‌هایش که درگالری طراحان آزاد برپا شد قریب به ۱۰۰۰ طراحی اش را به نمایش گذاشت و درنهایت به هر کسی که ازنمایشگاه او دیدن نموده بود، یکی از آثارش را هدیه می‌داد که این روحیه کمتردرمیان هنرمندان دیده می‌شود.

بابک اطمینانی هم درسخنانی گفت: من همیشه کارهای عرب علی شروه را از دور دنبال می‌کردم و هرگز دوست صمیمی‌او نبودم؛ اما همیشه او را انسان بزرگی یافتم.

او افزود: نه سال پیش من درهنرستان گرافیک نورسخنرانی و کارگاه آموزشی درباره تکنیک‌های مدرن طراحی داشتم که در این کارگاه متوجه شدم که شروه هم حضور دارد و مو به مو آنچه را که من می‌گفتم اجرا می‌کرد و این برایم بسیار قابل توجه بود. او هنرمند بی ادعایی بود و درسال‌های میانی عمرش نیزهمچنان درپی آموختن بود.

اطمینانی با بیان این مطلب که شروه مرهمی‌بود که خود عاشقانه به دنبال زخم می‌گشت، گفت:شروه هنرمند مالک سبک و بزرگی بود و امیدوارم که رفتار انسانی و هنراو مورد توجه سایرهنرمندان قرار گیرد.

ثابتی مطلق هم با بیان این مطلب که اهمیت شروه فراترازنقاشی و طراحی است گفت: شروه انسان بزرگی بود و معلم بسیارکوشا و دلسوزی بود و برای آموختن آنچه که می‌دانست ازهیچ کاری دریغ نمی‌کرد.

به گفته ثابتی یکی ازویژگی‌های هنرمند گوشه نشینی است وشروه نیز درگوشه نشینی‌هایش خلاقانه ترین آثارهنری اش را خلق نمود.

جعفر نجیبی هم درسخنانی با اشاره به سال ۱۳۴۸ و دانشکده هنرهای بسیارزیبا گفت: من وشروه در دانشگاه هم کلاسی بودیم و او عجیب ترین آدم دانشکده ما بود. او هنرمند فعال و کوشایی بود و در کنارش انسان گوشه نشینی بود و تا آخرین لحظه حیات اش مشغول کار بود.

وی افزود: ازنجیبی بسیار دیر دعوت شد که در دانشگاه تدریس کند و او به سبب بیماری نپذیرفت اما درهمان مقطع وقتی ازاو دعوت شد که در کانون اصلاح و تربیت به کودکان و نوجوانان سفال گری آموزش بدهد. کلاس‌های او در کانون ازبهترین کلاس‌های انسان سازی وهنر بود و او چنان شاگردانش را شیفته کار وهنرش نموده بود که برای مدیران کانون بسیار غریب بود.

این مجسمه ساز ادامه داد: شروه درکانون اصلاح و تربیت شاگردی داشت که یکی از سرکرده‌های قاچاق مواد مخدر بود؛ او سال‌ها درکانون مانده بود وانتظار مرخصی را می‌کشید حضوردرکلاس‌های شروه منش و رفتار او را چنان تغییرداده بود که بلاخره به مرخصی تعلق گرفت که چند روزی را خارج ازکانون بگذارند اما چون روز مرخصی او با روز کلاس شروه تداخل داشت او حاضر نشد که به خاطراستفاده از مرخصی کلاس شروه را ازدست بدهد.

به گفته نجیبی ما هروقت که در زمینه کار دچار رخوت و خستگی می‌شدیم؛ وقتی شروه ما را می‌دید چنان ما را نصحیت می‌کرد که با انرژی و ایده‌های متعددش دوباره دست به خلق اثرهنری می‌زدیم وبرایش تداوم کاریک هنرمند درهرشرایطی مهم بود.

نجیبی درپایان سخنان اش گفت: شروه هنرمند بسیاردست و دلبازی بود وهربار که به دیدارش می‌رفتیم چندین اثرش را به من هدیه می‌داد و من در آرشیوم چندین صندوق ازآثار او دارم که این مجموعه قابلیت برپایی یک نمایشگاه را دارد.

دربخش جنبی نمایشگاه آثارعرب علی شروه آثارقریب به ۵۰ هنرمند نقاش ومجسمه سازنیزدرگالری خیال برپا شده است.
نمایشگاه عرب علی شروه تا نهم آذرماه همه روزه به جزایام تعطیل، از ساعت ۱۰ لغایت ۱۹، میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه نمایند.

انتهای پیام/۳۱/۳۲


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.