شرکت کانسای الکتریک پاور باید به مقاومت در برابر استانداردهای تازه ایمنی هسته‌یی پایان دهد

۲۸اردیبهشت،

روزنامه آساهی در سرمقاله‌ای از رویکرد شرکت ژاپنی کانسای الکتریک پاور در نپذیرفتن استانداردهای امنیتی هسته‌یی شدیدتر نهاد ناظر هسته‌یی این کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه آساهی امروز (سه‌شنبه) در سرمقاله خود نوشت: فرضیات بسیار خوشبینانه دربارهٔ ایمنی نیروگاه‌های هسته‌یی می‌تواند در صورت وقوع یک اتفاق آسیب‌های بسیار شدیدی را به همراه داشته باشد. این یکی از مهم‌ترین درس‌هایی است که می‌توان از اتفاق اسف‌بار سال ۲۰۱۱ در نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی گرفت.

این روزنامه در ادامه نوشت:‌ نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن که برای بهبود قوانین ایمنی هسته‌یی کشور و مطابق با درس‌های گرفته شده تاسیس شد کاملا حق دارد از تاسیسات هسته‌یی بخواهد برای بزرگ‌ترین خطرات امنیتی آماده شوند. اما شرکت کانسای الکتریک پاور طوری رفتار می‌کند که درک آن دشوار است، زیرا با این رویکرد مطابقتی ندارد.

این شرکت مایل نیست از درخواست‌های نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن دربارهٔ ایمنی راکتورهای شماره ۳ و ۴ نیروگاه هسته‌یی اوهی در استان فوکوی پیروی کند. این دو راکتور تنها راکتورهایی می باشند که در حال حاضر در ژاپن فعالند.

طبق گزارشات دو گسل در نزدیکی نیروگاه اوهی و یک گسل دیگر در ۱۰ کیلومتری آن قرار دارد. تحقیقات اخیر حاکی از این است که اگر زلزله‌ای رخ دهد شدت آن بیش‌تر از حد تصور خواهد بود. راکتورهای شماره ۳ و ۴ نیروگاه هسته‌یی اوهی قرار است تا ماه سپتامبر تحت استانداردهای امنیتی که پس از اتفاق هسته‌یی فوکوشیما تعیین شد فعال باقی بمانند.

نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن که قصد دارد در ماه ژوییه استانداردهای ایمنی هسته‌یی شدیدتری را معرفی کند از شرکت کانسای الکتریک پاور خواسته است تخمین شدت زمین لرزه‌های احتمالی که می‌تواند برای نیروگاه هسته‌یی اوهی اتفاق بیفتد را با فرض این که این زمین لرزه می‌تواند ناشی از حرکت هر سه گسل با یکدیگر باشد، بازنگری کند اما این شرکت این درخواست را که بر اساس اصول پایه استانداردهای امنیتی تازه قرار داشت، رد کرد.

شرکت کانسای الکتریک پاور مدعی است که تحقیقات خودش نشان داده است که احتمال وقوع یک زمین لرزه که هر سه گسل در آن دخیل باشند، وجود ندارد.

ولی یک کارشناس مستقل که نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن با وی مشورت کرد گفت که نمی‌توان احتمال وقوع چنین زمین لرزه‌ای را رد کرد.

قبل از این که دو راکتور هسته‌یی نیروگاه اوهی سال قبل اجازه راه‌اندازی مجدد را پیدا کنند شرکت کانسای الکتریک پاور به پیشنهاد دولت ژاپن شدت زمین لرزه‌ای که هر سه گسل در آن دخیل باشند را اندازه‌گیری کرد و گفت که شدت آن آنقدر بسیار نبود که نگرانی‌ها را دربارهٔ وقوع یک اتفاق جدی به وجود آورد. اما اکنون که قرار است استانداردهای تازه امنیتی معرفی شوند نیاز به ارزیابی مجدد این خطر احساس می‌شود.

نگرانی‌های امنیتی علاوه بر آن دربارهٔ نیروگاه‌های هسته‌یی دیگری که نزدیک چندین گسل قرار دارند، وجود دارد.

این روزنامه در ادامه نوشت: بنابراین لازم است طبق سیاست اولویت ایمنی که توسط نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن اتخاذ شده است عمل کرد و جانب احتیاط را نگه داشت. این اصل باید در جریان بررسی ایمنی نیروگاه هسته‌یی اوهی با جدیت دنبال شود.

علاوه بر آن تصمیم راه‌اندازی مجدد دو راکتور نیروگاه اوهی اقدام ویژه‌ای بود که با توجه به وابستگی شدید شرکت کانسای الکتریک پاور به تولید برق هسته‌یی برای تامین برق خانوارهای مربوط به آن اتخاذ شد. در آن زمان رییس این شرکت قول داد که گام‌های اضافی را برای تایید ایمنی این نیروگاه با توجه به استانداردهای تازه امنیتی که قرار بود معرفی شوند، اتخاذ کند. این شرکت اکنون باید مسوولانه عمل کرده و نهایت تلاشش را برای عمل به نقل از‌هایش انجام دهد.

شونیچی تاناکا، رییس نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن اعلام کرده است که اگر مشکلی در نیروگاه هسته‌یی اوهی یافت شود که ایمنی آن را زیر سوال ببرد، فعالیت این نیروگاه را به حالت تعلیق در خواهد آورد. اگرچه فصل تابستان اوج نیاز به برق است، نهاد نظارت هسته‌یی ژاپن نباید فراموش کند که ماموریت اصلی‌اش تضمین ایمنی نیروگاه‌های هسته‌یی است.

این نهاد باید ایمنی نیروگاه را با دقت بررسی کند و علاوه بر آن تلاش‌های مردم ژاپن برای کاهش مصرف برق را به طور جدی مدنظر قرار دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.