ششمین انتخابات نظام پزشکی از دیدگاه چهره های جامعه پزشکی

۰۵م اسفند ،
ممتاز نیوز : بعضی از چهره های جامعه پزشکی به سوالاتی در مورد برگزاری انتخابات نظام پزشکی پاسخ دادند .

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از اعتماد  ؛ مرندی، وزیر بهداشت سابق

ششمین انتخابات نظام پزشکی را چگونه دیدید؟

استقبال بیش از آن بود که فکر می‌کردم.

با توجه به مناقشات پیش آمده دربارهٔ رد و تایید صلاحیت‌ها، فکر نمی‌کنید مواجهه با نامزدهای نظام پزشکی سیاسی بوده؟

من نمی‌دانم مواجهه سیاسی یعنی چه.

مثلا یکی از نهادهای پاسخگو به استعلام‌ها، یکی از نهادهای نظامی بوده.

از نظر شما اشکالی دارد؟

چرا برای انتخابات سایر سازمان‌های صنفی از این نهادها استعلام نمی‌شود؟

از کجا می‌دانید که نمی‌شود؟

زیرا دربارهٔ انتخابات سایر سازمان‌های صنفی چنین خبرها و مناقشاتی نشنیده ایم. آیا چنین مواجهه‌یی با نظام پزشکی، به سبب تاثیرگذار بودن این سازمان در بدنه کشور است؟

این، سازمان نظام پزشکی نیست. این سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران است. پس این سازمان نمی‌تواند مواضعی خارج از مواضع جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. اگر اشخاصی که می‌خواهند عضو سازمان شوند هم خارج از این مواضع باشند حتما باید رد صلاحیت شوند. شما در این باره تردیدی دارید؟

تردیدی ندارم.پس از قول خودتان هم بنویسید که در جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت

نظرتان دربارهٔ رد و تایید صلاحیت‌ها چیست؟

باید طبق قانون عمل می‌شده و ان‌شاءالله همین‌طور بوده.

نظرتان دربارهٔ ورود رییس‌جمهوری به بحث رد صلاحیت‌ها و اخطار آقای هاشم زهی برای درخواست از مقام رهبری برای حل مناقشات پیش آمده چیست؟

من یک مجری هستم و حتما مسائل در سطح کلان رسیدگی می‌شود.

این پیش‌بینی وجود دارد که ممکن است رییس‌جمهوری در مخالفت با رد صلاحیت بعضی نامزدهای مد نظر وی، برگزاری این انتخابات را تایید نکند. فکر می‌کنید این اقدام امکان‌پذیر است؟

در این موارد ساز و کار قانونی وجود دارد و چنانچه چنین سازوکاری در قانون پیش‌بینی نشده باشد قطعا جایگاه اصلی و تعیین کننده نهایی تکلیف، مجلس است که قانون را تصویب کرده و باید تمهیدی اتخاذ کند.

علاوه بر پنج نهاد استعلام‌دهنده، نتایج استعلام از نهاد دیگری هم در تایید و رد صلاحیت‌ها نقش داشته است. شما رد و تایید صلاحیت‌ها را صنفی می‌بینید؟

وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات و دادستانی کشور هم که مرجع استعلام دربارهٔ صلاحیت نامزدها می باشند از سوی قانون تعیین شده‌اند و صنفی هم نیستند.

شما عملکرد این نهادهای غیرصنفی در ارتباط با نامزدهای یک انتخابات صنفی را تایید می‌کنید؟

قانون در تعیین شرایط انتخاب شوندگان اعلام کرده که نامزدها نباید دارای اشتهار به فساد سیاسی یا اخلاقی باشند. مرجع تعیین شرایط در کشور، وزارت اطلاعات و دادستانی است و این بررسی‌ها صنفی بودن انتخابات را مخدوش نمی‌کند.

سازمان نظام پزشکی با سایر نهادهای صنفی چه تفاوتی دارد که تا این حد مورد حساسیت قرار گرفته؟

بزرگ‌ترین نهاد صنفی کشور است که بیشترین تاثیر را در زندگی مردم در جوامع صنفی دارد.

فکر می‌کنید که حضور این سازمان در نظام سیاسی کشور تا چه حد تاثیرگذار است؟

حضورش را در نظام سیاسی تاثیرگذار نمی‌بینم مگر آنکه اشخاصی بخواهند دامنه فعالیتش را به حوزه سیاست بکشانند در حالی که سازمان نظام پزشکی به هیچ‌وجه نباید وارد حوزه سیاست شود.

به نظرتان وارد نشده؟

ممکن است اشخاصی چنین تمایلی داشته باشند اما استنباط من این است که با وجود تمام حواشی، جامعه پزشکی در این انتخابات حضور گسترده‌یی داشته و کاری به مسائل سیاسی و حواشی نداشته. شما در نتایج آرا هم خواهید دید که مواجهه به هیچ‌وجه سیاسی نبوده و صنفی بوده است.

دکتر سیدموید علویان، معاون سلامت در دولت هشتم

انتخابات ششم نظام پزشکی را چگونه دیدید؟

اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که انتخابات نظام پزشکی با انتخابات سایر اصناف فرق دارد و ظاهرا قانونگذار هم این تفاوت را قایل بوده چنان که حکم رییس نظام پزشکی باید از سوی بالاترین مسوول قوه اجرایی کشور صادر شود. فکر می‌کنم که در این انتخابات قدرت انتخاب وجود دارد زیرا سلیقه‌های متفاوت در نوع نگاه در نظام پزشکی وجود دارد. بهتر است که عملکرد قبلی‌ها را مورد نقد سازنده قرار دهیم تا آینده بهتری داشته باشیم. متاسفانه ما در نقد عملکرد اشخاص، بعضی اوقات تسویه حساب شخصی را هم دخالت می‌دهیم که این، هیچ کمکی به آینده نمی‌کند. واقعیت این است که ما در زمینه اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه‌یی و ارتباط جامعه با پزشک عملکرد خوبی نداشتیم که شاهدش، روند فعلی جامعه است.

نظرتان دربارهٔ تایید و رد صلاحیت‌ها چیست؟

شاید از رد بعضی صلاحیت‌ها متعجب شدم اما وقتی به فهرست نامزدها نگاه کردم دیدم که در میان تایید‌شدگان سلایق سیاسی و اجتماعی متعدد وجود دارد. انتخابات نظام پزشکی، سیاسی نیست و صنفی است.

شما رد صلاحیت نامزدها به سبب شایبه‌های مالی، اخلاقی یا سیاسی را در تبدیل این انتخابات صنفی به یک گزینش غیرصنفی موثر نمی‌بینید؟

ما قایل به این هستیم که باید هیات نظارتی برای بررسی صلاحیت اشخاص وجود داشته باشد. ممکن است در بعضی رد صلاحیت‌ها حقی تضییع شده باشد اما هیات نظارت باید در این مورد رسیدگی کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.