شش کشتی‌گیر از مکتب شوروی در فینال لیگ برتر ایران

۹ م دیماه ،

cacheimg.php.jpeg

این بار هم کشتی‌گیران خارجی فینال لیگ برتر کشتی آزاد ایران را گرم می‌کنند تا این رقابتها با شور و حرارت بالاتری برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امسال هم مثل دوره‌های قبل چند کشتی‌گیر خارجی به لیگ ایران آمده‌اند تا باری از دوش تیم‌های مدعی بردارند.

تعداد این کشتی‌گیران ۶ نفر است که سه نفر آنها روس (اوپان سات، آلبرت ساریتوف و عبدالسلام گادیسوف) می باشند و سه نفر دیگر هم از گرجستان و اوکراین (داوید خوتیاشویلی و داوید مودزا مانشویلی از گرجستان و واسیل فدوروشین از اوکراین) آمده‌اند که البته هر شش نفر در مکتب کشتی روسیه و شوروی سابق پرورش یافته اند.

حضور در لیگ کوتاه مدت ایران برای روس‌ها که لیگ ندارند خوب است چون با انجام چند مسابقه پول خوبی دریافت و آمادگی نسبی خود را هم حفظ می‌کنند. نکته جالب اینجاست که چهار تیم متمولی که به نیمه نهایی لیگ کشتی راه یافته‌اند از این کشتی‌گیران استفاده کرده‌اند و سر تیم‌های کم بضاعت بی‌کلاه مانده است.

طبق قانون لیگ برتر هر تیم حق دارد از دو ملی‌پوش ایرانی و یک خارجی یا بر عکس(یک ملی‌پوش ایرانی و دو خارجی) استفاده کند ضمن این که کشتی‌گیر خارجی هم باید عنوان جهانی یا المپیکی داشته باشد.

در ادامه نگاهی داریم به خارجی‌های لیگ امسال که روز سه شنبه در روز پایانی لیگ برتر در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی به میدان می‌روند.

**‌ داوید خوتیاشویلی (ثامن الحجج (ع) سبزوار)

ثامن الحجج (ع) سبزوار که دو ملی‌پوش المپیکی (حسن رحیمی و مهدی تقوی) را در ترکیب داشت در وزن ۷۴ کیلوگرم به سراغ داوید خوتیاشویلی گرجستانی رفت. البته تبلیغات پرسپولیسی‌ها در جذب دنیس چارگوش هم در خرید خوتیاشویلی توسط ثامن الحجج (ع) و به خدمت گرفتن تقوی در ۶۶ کیلو به جای صادق گودرزی در ۷۴ کیلو بی‌تاثیر نبود.

خوتیاشویلی گرجستانی ۲۲ سال سن دارد و کشتی خود را از سال ۲۰۰۰ میلادی زیر نظر آلکو کاشیناشویلی آغاز کرده است.

خوتیاشویلی مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۱ و نقره اروپا در سال ۲۰۱۲ را در کارنامه خود دارد و در سه کشتی که در لیگ ایران گرفته پیروز بوده است. او در نیمه نهایی احتمالا باید مقابل رضا افضلی کشتی‌گیر فولاد ماهان به میدان برود که مطمئنا افضلی در مقابل این جوان گرجستانی کار آسانی نخواهد داشت.

** عبدالسلام گادیسوف (داماش صدرای بابل)

داماش هم مثل ثامن دو ملی‌پوش المپیکی (مسعود اسماعیل پور و احسان لشگری) دارد و در وزن ۹۶ کیلوگرم احساس ضعف می‌کرد.

به همین سبب یاران منصور برزگر به دنبال عبدالسلام گادیسوف کشتی‌گیر ۲۳ ساله روس رفتند. شاید گادیسوف قدرترین و آماده‌ترین کشتی‌گیر خارجی باشد که امسال به ایران آمده است.

او که از سال ۱۹۹۹ و در سن ۱۰ سالگی از باشگاه دنیامو ماخاچ کالا و زیر نظر سعید مرتضی علی‌یف(رقیب سابق علیرضا حیدری) کشتی را یاد گرفته، پس از کسب مدال طلای اروپا در سال ۲۰۱۲ به المپیک لندن رفت، اما پیش از مسابقه نیمه نهایی به رضا یزدانی باخت تا با مصدومیت یزدانی هر دو مدال المپیک را از دست بدهند. گادیسوف در مسابقات لیگ مقابل حامد تاتاری بسیار عالی کشتی گرفت و حرفی برای تارتاری و ماهانی‌ها باقی نگذاشت.

گادیسوف در نیمه نهایی لیگ مقابل عباس طحان از پرسپولیس جویبار کشتی خواهد گرفت و پرسپولیسی‌ها اگر می‌خواهند این وزن را از دست ندهند باید طحان را از نظر روانی برای نبرد مقابل گادیسوف آماده کنند.

** اوپان سات (پرسپولیس جویبار)

غلامرضا محمدی که تنها توانسته بود کمیل قاسمی را به عنوان ملی‌پوش به خدمت بگیرد ابتدا صحبت از آوردن دنیس چارگوش و ولادیمیر خینچگاشویلی به میان آورد، اما پس از پایان هیاهوها با سات و ساریتوف به توافق رسید.

اوپان سات ۲۵ ساله، سال قبل هم در لیگ برای محمدی و در تیم خونه به خونه کشتی گرفته بود، اما در فینال از هم وطنش ( چاکائف) شکست خورد.

این کشتی‌گیر وزن ۶۰ کیلوگرم مربیانی چون ولادیمیر ایوانوویچ تولوش ، ولادیمیر خو را کوویچ و اسلام ماتیف داشته و توانسته در سال ۲۰۱۱ قهرمان اروپا شود.

رقیب او در تیم داماش مسعود اسماعیل‌پور است و به نظر می‌رسد کشتی این دو در مسابقه داماش- پرسپولیس جالب از کار در آید.

آلبرت ساریتوف (پرسپولیس جویبار)

اما دیگر کشتی‌گیر خارجی پرسپولیس هم یک روس است. آلبرت ساریتوف کشتی‌گیر ۲۷ ساله سابق باشگاه اس. اچ. وی. اس کراسنویارسک و شاگرد اسلام ماتیف است که کشتی خود را از سال ۱۹۹۷ آغاز کرده و مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۱ را بر گردن آویخته است. جذابیت کشتی پرسپولیس و داماش در مسابقه ساریتوف با احسان لشگری در وزن ۸۴ کیلوگرم به اوج خواهد رسید. لشگری می‌خواهد ثابت کند که مدال برنزش در المپیک لندن بی‌دلیل نبوده و می‌تواند هر کشتی گیری را شکست دهد حتی آلبرت ساریتوف. البته لشگری در المپیک ملی‌پوش روسیه (آنزور اوریشف) را زمین گیر کرد و ۶ بر یک مغلوبش کرد.

** واسیل فدروشین (فولاد ماهان اصفهان)

امیر توکلیان نتوانست ملی‌پوش المپیکی برای تیم خود بخرد پس با استفاده از امکانات مالی فولاد ماهان دست به دامن دو کشتی‌گیر اوکراینی و گرجستانی شد.

ماهانی‌ها در ۶۰ کیلوگرم به سراغ کشتی‌گیر عنوان‌دار اما مسن اوکراینی رفتند در حالی که در ۶۰ کیلوگرم عباس دباغی را هم داشتند. واسیل فدروشین با ۳۱ سال سن عناوین مختلفی دارد. برنز ۲۰۰۹ و نقره ۲۰۱۰ جهان، مدال نقره المپیک پکن و همچنین چهارمی در المپیک آتن، نقره اروپا در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ ، برنز اروپا در سال‌های ۲۰۰۴ ، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ ، طلای اروپا در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ مدالهای این اوکراینی می باشند اما او از سال ۲۰۱۱ با افتی فاحش مواجه شده تا جایی که در مسابقات جهانی پانزدهم شد و در المپیک لندن هم فروغ چندانی نداشت و به رتبه هفدهمی رسید.

فدروشین که سالهای پایانی کشتی خود را سپری می‌کند در لیگ امسال مقابل مسعود اسماعیل پور باخت و در نیمه نهایی باید به مصاف بهنام احسان پور قهرمان جوانان جهان از تیم ثامن برود.

هر چند فدروشین عناوین بسیاری را یدک می‌کشد، اما افت او در سال‌های اخیر و شکستش مقابل اسماعیل پور می‌تواند این امیدواری را برای احسان پور به وجود بیاورد تا با استفاده از نیروی جوانی و هوش خود این کشتی‌گیر اوکراینی را شکست دهد هر چند اگر فدروشین اگر نفس کم نیاورد آن‌وقت حریف زهرداری می گردد.

داوید مودزامانشویلی (فولاد ماهان اصفهان)

ماهانی‌ها در ۱۲۰ کیلوگرم هم داوید مودزامانشویلی را به ترکیب خود اضافه کرده‌اند؛ کشتی‌گیر ۲۶ ساله گرجستانی که از سال ۱۹۹۵ و از ۹ سالگی کشتی خود را آغاز کرده است. او برنز ۲۰۱۱ جهان و ۲۰۱۲ اروپا و همچنین مدال نقره المپیک لندن را در کارنامه خود دارد.

مودزامانشویلی در لیگ امسال محمدرضا آذرشکیب را شکست داده و در نیمه نهایی با فردین معصومی یا پرویز هادی کشتی خواهد گرفت.

هر چند حضور کشتی‌گیران طراز اول جهان در لیگ ایران بر جذابیت‌های این رقابت‌ها افزوده و می‌تواند کلاس آموزش خوبی برای کشتی‌گیران جوان باشد، اما بعضی از آنها با حضور در تنها یکی، دو مسابقه و گرفتن پول‌های هنگفت سرمایه های کشتی ایران را می‌بلعند. باید منتظر ماند و دید که در رقابت‌های نیمه نهایی و فینال لیگ کشتی که سه‌شنبه در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار می‌شود، کدام کشتی‌گیران خارجی می‌توانند به تیمهایشان کمک کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.