شصت سال با شورلت کوروت

۳۰م دیماه ،

شصت سال با شورلت کوروت

Bookmark and Share

امیر وزیری: نام کوروت برای اولین بار در ۱۷ ژانویه ۱۹۵۳ در هتل والدورف شهر نیویورک به گوش مردم رسید. شش ماه بعد اولین دستگاه از این مدل ساخته شد و تولیدش در طول شصت سال قبل ادامه داشته است. کوروت نه تنها رکورد طولانی‌ترین زمان تولید یک خودروی اسپرت را به دست آورده بلکه در این شش دهه به نمادی برای خودروهای اسپرت آمریکایی تبدیل شده است. اما راه رسیدن به این افتخار  برای این خودروی اسپرت پر فراز و نشیب‌ بوده است. 

شصت سال با شورلت کوروت

نسل اول (۱۹۵۳- ۱۹۶۲) 

جنرال موتورز در دهه پنجاه میلادی بزرگترین مؤسسه تجاری آمریکا بود و بیش از نیمی از خودروهای بازار آمریکا را تولید می‌کرد. اما در بین مدل‌های این کارخانه که با مارک‌های مختلف به بازار عرضه می‌شد، هیچ خودروی اسپرتی وجود نداشت. همین سبب شد تا در سال ۱۹۵۱ هارلی ارل، مدیر طراحی جنرال موتورز تصمیم گرفت با الهام از خودروهای اسپرت اروپایی نظیر جگوار، ام‌جی و تریومف خودرویی اسپرت برای شورلت بسازد. 

ارل از امکانات فنی موجود جنرال موتورز برای ساخت ماشین استفاده کرد و کانسپتی از آن را در سال ۱۹۵۳ در نمایشگاه جنرال‌موتورز در هتل والدرف نیویورک نمایش داد. استقبال از ماشین به حدی بود که جنرال‌موتورز به سرعت ساخت آن را آغاز کرد و با الهام از نام یکی از کشتی‌های جنگی آمریکا در جنگ جهانی دوم، نامش را کوروت گذاشت.

استفاده از فایبرگلاس برای ساخت بدنه کوروت یک نوآوری در صنعت خودرو بود. خودرو گرچه بسیار زیبا بود اما قیمتش بسیار گران بود و موتور شش سیلندر ۱۵۰ اسب بخاری‌اش ضعیف بود و یارای رقابت با رقبای اروپایی را نداشت. 

جنرال موتورز در سال اول تنها ۳۰۰ دستگاه ماشین به رنگ سفید با تودوزی قرمز ساخت. در سال ۱۹۵۴ تولید به ۳۶۴۰ دستگاه افزایش یافت اما بسیاری از ماشین‌ها ماه‌ها در نمایندگی‌های شورلت بدون مشتری باقی ماند. 

در سال ۱۹۵۵ شورلت تصمیم گرفت موتور شش سیلندر کوروت را با یک موتور هشت سیلندر عوض کند. این کار کوروت را به یک خودروی اسپرت نزدیک‌تر کرد و استفاده از موتور هشت سیلندر از آن زمان به یک رسم برای کوروت تبدیل شد. 

شصت سال با شورلت کوروت

نسل دوم (۱۹۶۳ – ۱۹۶۷)

هویتی که از کوروت به عنوان یک خودروی اسپرت در ذهن‌ها وجود دارد بیشتر مدیون نسل دوم این خودرو است. جنرال موتورز این خودرو  را  با تغییرات بسیارى نسبت به مدل اول در سال ۱۹۶۳ به بازار عرضه کرد. 

ماشین شبیه به یک گلوله طراحی شده بود، شاسى و مرکز ثقلش بسیار پایین آورده شد و برخلاف نسل اول ماشین دیفرانسیل عقب بود. چراغ‌هاى جلو ماشین مخفی بود؛ رسمی که تا ۴۱ سال در ساخت کوروت رعایت شد.  در حالی که فروش نسل اول کوروت حدود هزار دستگاه در سال بود، با‌عرضه نسل دوم فروش این مدل به حدود ۲۷ هزار دستگاه در سال رسید. بسیارى معتقدند نسل دوم کوروت نه تنها زیباترین کوروت تاریخ، بلکه  از زیباترین خودروهای تاریخ است.

شصت سال با شورلت کوروت

نسل سوم (۱۹۶۸ – ۱۹۸۲) 

۵۴۰ هزار دستگاه از بیش از یک و نیم میلیون دستگاه کوروتی که در شصت سال قبل ساخته شده است از نسل سوم این ماشین تولید شده است. این خودرو از سال ۱۹۶۸ و به مدت چهارده سال تولید شد که طولانی‌ترین زمانی است که یک نسل از این ماشین ساخته شده است. در بین مردم این نسل از کوروت، «کوسه» لقب گرفت.

ظاهر خودرو بسیار زیبا و اسپرت بود اما بخت چندان با این کوروت یاری نکرد. قرار بود جنرال موتورز نسل سوم را با موتوری۴۵۰ اسب بخاری تولید کند اما به سبب قوانین محدودکننده میزان آلایندگی که دولت تصویب کرد، جنرال موتورز مجبور شد از یک موتور ۱۶۵ اسب بخاری استفاده کند که حتى از قدرت نسل اول کوروت هم کمتر بود. 

علاوه بر این، کنترل کیفیت ضعیف جنرال‌موتورز شکایت‌های بسیاری از سوی خریداران به دنبال داشت. با همه اینها ظاهر فریبنده ماشین نگذاشت از محبوبیت خودرو کم شود. در سال ۱۹۷۹ شورلت ۵۸ هزار و ۳۰۷ دستگاه کوروت فروخت و رکوردی به جا گذاشت که تا کنون پابرجا است. 

شصت سال با شورلت کوروت

نسل چهارم (۱۹۸۴ – ۱۹۹۶) 

شورلت ساخت نسل چهارم کوروت را از اوایل دهه هشتاد آغاز کرد. اما اشکالات فنی این خودرو   آنقدر بسیار بود که شورلت مجبور شد عرضه آن را یک سال عقب بیاندازد. به همین سبب کوروت مدل ۱۹۸۳ عرضه نکرد. تنها ۴۴ دستگاه مدل ۱۹۸۳ به طور آزمایشی تولید شد که هیچکدام فروخته نشد. از این تعداد در حال حاضر تنها یک دستگاه موجود است که در موزه ملی کوروت در ایالت کنتاکی آمریکا نگهداری می‌شود.

نسل چهارم  با نوآوری‌های بسیاری تولید شد. کیفیت ساخت آن از نسل قبل بهتر شده بود و اتاقش جادارتر بود. استفاده از کیلومترشمار دیجیتالى آن را به ماشینی از عصر فضا شبیه کرده بود. این اولین کوروتی بود که از سال ۱۹۶۳ به طور کامل و از نو طراحی می‌شد. مهندسان شورلت روى ایرودینامیک این ماشین بسیار کار کردند و به ضریب مقاوت در برابر هوا ۰.۳۴ رسیدند که در کاهش مصرف ماشین تأثیر داشت و رکورد بسیار خوبی بود. 

کماکان از ماشین برای نداشتن قدرت کافی انتقاد می‌شد. شورلت در واکنش مدل ZR1 را با موتوری ۳۳۰ اسب بخاری عرضه کرد و با این کار کوروت را به یک سوپرکار واقعی تبدیل شد.  

شصت سال با شورلت کوروت

نسل پنجم (۱۹۹۷ – ۲۰۰۴) 

مهندسان شورلت برای ساخت نسل پنجم دوباره از صفر آغاز کردند و یک کوروت کاملاً تازه ساختند. این ماشین در سال ۱۹۹۷ رونمایی شد. این خودرو دوباره کوروت را به اوج رساند.  برای سبک‌تر ساختن ماشین استفاده از پلاستیک و آلومینیوم در این خودرو بیشتر شد. حتى سرسیلندرهای موتور هم آلومینیوم بود و در نقاط مختلف موتور از مواد کامپوزیت استفاده شد. در نتیجه ماشین چهل کیلو سبک‌تر از نسل قبل بود. موتور ماشین هم کاملاً تازه بود و ۳۴۵ اسب بخار قدرت داشت. 

در حالی که آن زمان کوروت با نیسان ۳۰۰ZX، مزدا RX7 و هوندا NSX رقابت سختى در بازار آمریکا داشت، اما ترکیب موتور قوی و بدنه سبک سبب شده بود آمار و ارقامش با خودروهایی نظیر فراری برابری کند. نمایش سرعت و دور موتور بر روی شیشه جلو، تکنولوژی که پیش از آن تنها در هواپیماهای جنگنده استفاده می‌شد، در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار در صنعت خودرو در این نسل از کوروت عرضه شد. 

شصت سال با شورلت کوروت

نسل ششم (۲۰۰۵ – ۲۰۲۴) 

نسل ششم کوروت در سال ۲۰۰۵ عرضه شد. از نظر ظاهری شباهت بسیاری به نسل پنجم داشت اما این خودرو کاملاً تازه بود. مهمترین تغییر ظاهری چراغ‌های جلو بود که برخلاف سنت چهل ساله کوروت دیگر مخفی نبودند. برای اولین بار از سال ۱۹۶۳ از موتور ۵.۷ لیتری در این خودرو استفاده نشد و جای آن را یک موتور شش لیتری گرفت که ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. کیفیت ساخت آن بسیار بهتر شد و مدل ZR1 از این نسل با قیمت ۱۳۰ هزار دلار به گرانترین کوروت تاریخ تبدیل شد.

مهمترین خودروی نمایشگاه امسال دیترویت نسل هفتم کوروت بود که چند روز پیش رونمایی شد. 

پس از شش نسل مختلف و شصت سال تولید،  شورلت می‌گوید این خودرو بهترین اسپرت هشت سیلندر بازار است. دربارهٔ نسل تازه این خودرو {اینجا} بیشتر بخوانید.
برچسب ها : شورلت | کوروت | تاریخچه | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۱/۲۰
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.