شعار «نه شرقی، نه غربی» استقلال فکری و سیاسی انقلاب را نشان می‌دهد

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در همایش نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام(ره) و رهبری، گفت: امروزه همه به پا خاستگان جهان اسلام چشم به انقلاب اسلامی ایران دوخته اند و “مخالفت با سلطه غرب و زندگی و پیشرفت بدون رابطه با آمریکا” پیام ایران اسلامی به آنان است.

“غلامعلی حداد عادل” در این همایش که با موضوع “خواب دیروز و بیداری امروز” سخن می‌گفت، افزود: مخالفت با رژیم صهیونیستی، کمپ دیوید و سازش، پدید آمدن حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین از دیگر پیام های انقلاب اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: دیگر راهی برای غربی ها باز نیست و روشنفکران اسلامی برای حکام غربی فرش قرمز پهن نمی کنند.

حداد عادل با اشاره به بخشی از بیانات امام راحل که در ۱۸ شهریور ۱۳۴۳در قم ایراد فرموده بودند، گفت: تفرقه تنها چاره ای بود که توانستند با کشور بزرگ اسلامی مبارزه کنند و با تجزیه دولت عثمانی، کشورهای اسلامی بیدار نشدند و یا خود را به خواب زدند.

وی با بیان بخش هایی از تاریخ، ناکامی های کشورهای اسلامی را محدود به فروپاشی عثمانی ندانست و افزود: قرن بیستم، بسیار تلخ بر جهان اسلام گذشت و اتفاق بد دیگر، پیروزی انقلاب مارکسیستی در روسیه و پدید آمدن اتحاد جماهیر شوروی بود که سبب شد میلیون ها مسلمان در کشورهای آسیای میانه و قفقاز تحت سیطره حکومت ضد دینی مارکسیستی قرار گرفتند و رابطه آن ها با جهان اسلام برای مدت ۷۰ سال قطع شد.

حداد عادل، اتفاق دیگر را پدید آمدن دولت جعلی رژیم صهیونیستی در خاورمیانه برشمرد.

وی ادامه داد: تشکیل کشور پاکستان رخداد دیگر این قرن بود.

وی اضافه کرد: بنیان گذاران این کشور می‌خواستند مسلمانان را متحد کنند اما متاسفانه به کشور اسلامی نیرومند مبدل نشد، از همان آغاز مرزهای هند و پاکستان مرز صلح نبود و زخم کهنه کشمیر سبب درگیری بوده و هست.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، عموم کشورهای اسلامی را تحت سلطه غرب دانست و یادآور شد: ‘تظاهر به دموکراسی’ در کشورهایی مانند پاکستان و ترکیه از یک سو و سلطنت از سوی دیگر، دو مدل حکومت غربی طراحی شده برای جهان اسلام بود.

وی تبدیل شدن کشورهای اسلامی به عنوان بازار مصرف کالاهای غربی را مصیبت دیگر کشورهای اسلامی توصیف کرد و افزود: خودباختگی و تسلیم شدن در برابر دنیای غرب امری طبیعی شده بود.

حداد عادل، پناه بردن حکام کشورهای اسلامی به ناسیونالیسم و سکولاریسم را شرایط اداره کشورهای اسلامی در آن زمان اشاره و عنوان کرد: تا قبل از ۱۹۷۹ میلادی ، قرن بیستم قرن ناکامی های بزرگ، شکست های پی در پی و قرن انحطاط جهان اسلام و اضمحلال قدرت سیاسی مسلمانان بود.

وی ظهور انقلاب اسلامی را در چنین شرایطی، ناباورانه خواند و گفت: انقلاب بر پایه اندیشه اسلامی ضد استبدادی واستقلال طلبانه و متکی به خود بود و از نظر فکری و روش های مبارزه، کاملا مستقل عمل می کرد.

حداد عادل، شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی، استقلال فکری و سیاسی انقلاب را در برابر قدرت های حاکم نشان می داد و به همه کشورهای اسلامی اعلام می کرد که این انقلاب با همه حرکت ها و جنبش های موجود متفاوت است.

وی یاد آور شد: امام در روش مبارزه از هیچ یک از روش های مرسوم غرب و شرق تبعیت نکرد و اتکا به خدا و بهرمندی از توده های مردم را برگزید.

نماینده مجلس شورای اسلامی امام را احیا کننده حکومت دینی در جهان توصیف و خاطر نشان کرد: امام احکام فراموش شده اسلام را احیا کرد و سکولاریسم فراگیر سیطره یافته بر غرب و شرق را نفی کرد .

وی ، حضرت امام(ره) را تدوین کننده نظریه حکومت دینی برشمرد و گفت: در این بین جایگاه مردم نیز تبیین شد و نمونه واقعی در عمل وقوع یافت و امام (ره) اجرای متناسب با زمان با استفاده از همه ظرفیت های اسلام از جمله اجتهاد را عملی ساخت.

حداد عادل، صحبت از امکان حکومت اسلامی را محرز دانست و تأکید کرد: حکومت اسلامی در ایران، ممکن بودن حکومت دینی را اثبات کرده و تداوم داده است.

غلامعلی حداد عادل، اسلام را به عنوان نظام جامع اجتماعی که سعادت فردی و اجتماعی در آن وجود دارد، معرفی کرد و یادآور شد: امروز جهان در یک پیچ تاریخی قرار گرفته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد کتابی با عنوان ‘جهان اسلام در قرن بیستم و انقلاب اسلامی در دو دهه آخر به عنوان نقطه عطف ناکامی ها’ نوشته شود تا جوانان ما بدانند که حضرت امام و مقام معظم رهبری چه خدمتی در بیداری اسلامی داشته اند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.