شفافیت آرای نمایندگان به تنهایی کافی نیست

نماینده مردم قم در مجلس گفت: شفافیت خوب است اما شفافیت آرای نمایندگان به تنهایی کافی نیست و بایدتمامی مسایل در کشور شفاف شود.

شفافیت آرای نمایندگان به تنهایی کافی نیست

به گزارش ممتاز نیوز، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس، با اشاره به اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان بعد از رد کلیات آن در صحن علنی مجلس با سه رای منفی، با استفاده از ظرفیت آئین‌نامه داخلی مجددا در دستور کار مجلس قرار گرفت، گفت: این طرح به کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس بازگشت و از نمایندگان مجلس خواسته شد تا پیشنهادات خود را نسبت به این طرح به کمیسیون ارائه کنند.

وی ادامه داد: طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس اکنون بررسی و جمع‌بندی شده و به معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی برای انجام ویرایش‌های لازم ارائه شده است و بعد از آن در سیستم مجلس بارگذاری خواهد شد تا وکلای ملت طی ۱۰ روز، پیشنهادات خود را برای ارائه در صحن تحویل دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا هیئت رئیسه مجلس این طرح را در اولویت دستور صحن علنی قرار دهد زیرا خواسته بسیاری از نمایندگان است، امیدواریم جمع‌بندی جدید کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان نظر همه نمایندگان را تامین کرده تا کلیات آن در صحن علنی مجلس تصویب شود و شرمنده مردم نشویم.

امیرآبادی‌فراهانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه افکار عمومی گمان می‌کنند، مجلس نگران فوریت تصویب این طرح نیست، گفت: آئین نامه داخلی مجلس مواعدی برای رسیدگی به طرح ها و لوایح دارد، به دلیل اینکه طرح شفافیت آرا یک بار در داخل صحن رای نیاورد با استفاده از آئین‌نامه بررسی مجدد آن به جریان افتاد اما در بررسی مجدد تنها می‌توان یک طرح را به صورت عادی بررسی کرد و نمی‌توان آن را مانند طرح‌های یک فوریتی و دو فوریتی و یا تبصره (۱) ماده ۱۰۰ در یک بازه زمانی مشخص بررسی کرد.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: البته بعد از بررسی طرح در کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی و ارائه آن به صحن می‌توان از ظرفیت تبصره ۱ ماده ۱۰۰ استفاده کرد و بررسی طرح شفافیت آرا را در اولویت قرار داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه این طرح چه میزان می‌تواند در کشور مثمر ثمر باشد، اظهار کرد: شفافیت امر خوبی است اما شفافیت آرای نمایندگان به تنهایی کافی نیست، مهمترین موضوع شفافیت اموال مقامات و مسئولان، توصیه‌های انجام شده، رانت اطلاعات رد و بدل شده در جلسات و … برای مردم و افکار عمومی است، بنابراین اگر به دنبال شفافیت هستیم باید همه موارد شفاف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: حتی وام‌های کلان پرداخت شده به افراد نیز باید در درگاه‌های بانک‌ها و موسسات ثبت شود تا افکار عمومی مطلع شوند، شخصی که با ارائه یک طرح وام کلانی دریافت می‌کند باید همه از آن مطلع باشند تا آن شخص ، وام را برای ساخت و راه اندازی کارخانه‌ای در کشورمان هزینه کند نه اینکه برای خرید ملک در ترکیه یا سرمایه‌گذاری در دبی آن مبلغ را مصرف کند.

امیرآبادی‌فراهانی همچنین با اشاره به اقدامات و مصوبات مجلس در خصوص شفافیت اموال مسئولان گفت: چند سال پیش با پیشنهاد من و دهقان نقندر ثبت اموال مسئولان تصویب شد و اکنون باید از شهردار یک منطقه تا مقامات مسئول اموال خود را در سامانه ثنا اعلام کنند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.