شفافیت در داوری، ممیزی و حمایت / سه توصیه رضا امیرخانی به وزارت ارشاد

در مراسم معرفی برگزیدگان جایزه کتاب فصل علی اسماعیلی  سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد که از برنامه دیگری خودش را به این مراسم رسانده بود در سخنانی بر لزوم افزایش مطالعه در کشور تاکید کرد.

او گفت که کتاب خوراک معنوی جامعه است و این موضوع یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز هست.

اسماعیلی ادامه داد:«اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی است. مقام معظم رهبری می‌فرمودند که هر بار به یاد وضعیت کتاب‌ در جامعه می‌افتم تاسف می‌خورم، در نتیجه همه اندیشمندان باید به این موضوع توجه کنند.»

او کتاب خوب را یکی از ابزارهای کمال بشری دانست و تاکید کرد:«برای یک ملت خسارت است که افرادش با کتاب ارتباط نداشته باشند.»

سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد با اشاره به سرانه مطالعه در کشور گفت:«امروز سرانه مطالعه ما در مقایسه با خیلی‌ جاها پایین‌تر است هر چند که تیراژ ما بالا است و به این موضوع افتخار می‌کنیم که در سال گذشته ۶۹ هزار عنوان کتاب منتشر کرده‌ایم.»


برگزیدگان جایزه کتاب فصل / عکس :ایبنا

او همچنین یادآور شد:«هدف گذاری ما تولید فاخر و ارزشمند است؛ کتاب‌هایی که‌ بتواند مسیر جامعه را عوض کند، تاکید رهبری هم بر همین موضوع است. هیچ چیز جای کتاب را پر نمی‌کند لذا وظیفه داریم کتابخوانی را در جامعه گسترش دهیم. اگر خواستار یک ملت پیشرو، با فرهنگ و با سوار هستیم ناچار باید مطالعات خود را بالا برده و نهضت مطالعه مفید را گسترش دهیم.»

علی شجاعی صائین یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بر رونق فرهنگ مکتوب تاکید کرد و درباره جایزه فصل توضیح داد:«کتاب‌هایی که در این دوره جایزه کتاب فصل بررسی شدند کتاب‌هایی بودند که در بهار امسال منتشر شدند. ما با این جایزه قصد داریم که جامعه را با آثار فاخر و ارزشمند آشنا کنیم.»

منوچهر اکبری – عضو هیات علمی جایزه کتاب فصل – نیز در این مراسم گفت:«ما هیچ مجمعی را به پایندگی جایزه کتاب فصل نداریم. هر کنگره‌ای که برگزار می‌شود دو سال فراخوان می‌دهد دو یا سه روز بعد تمام می‌شود و اگر وضع کاغذ خوب باشد مقالات آن کنگره منتشر می‌شود.»

او با گلایه از کمبود امکانات برای برگزاری این جایزه و این‌که کارمندان خانه کتاب در طبقه منفی دو این ساختمان بدون نور و هوای کافی کتاب‌ها را تفکیک می‌کنند، گفت:«وقتی جناب آقای اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی شد به ایشان گفتم که به شما هم باید تسلیت گفت و هم تبریک برای قبول این مسوولیت. جای ما خوب نیست و کارمندان ما در بدترین شرایط کتاب‌ها را تفکیک می‌کنند. کاری بکنید برادر.»

او همچنین با انتقاد از ایرادات بی موردی که به این جایزه وارد می‌کنند، متذکر شد:«ما بر اندیشه‌ها و اصول و تزکیه بر قلم پایبند هستیم کتابی که ضد ارزش است به آن ارزش نمی‌گذاریم و برایش مراسم تقدیر نمی‌گیریم. این‌که بعضی جاها اشاره می‌کنند که فلانی معروف است آوردندش بالا اصلا این طور نیست؛ ماسعی می‌کنیم بر مدار عدالت حرکت کنیم؛ دوستان اگر تشویق نمی کنید که آن را نمی‌خواهیم، سرزنش هم نکنند.»

مجید حمیدزاده – دبیر علمی این جایزه – نیز در این مراسم به ارایه آماری از این جایزه پرداخت و گفت:«در این دوره جایزه کتاب فصل ما ۳۰۷۱ عنوان کتاب که چاپ اول بهار ۹۱ بود را مورد ارزیابی قرار دادیم که این کتاب‌ها در گروه‌های ۱۱ گانه بررسی شدند و ۱۹۳ عنوان کتاب به مرحله بعدی راه یافت. در مرحله بعد ۴۰ اثر بالا آمد و در پایان نتایج داوری اعلام شد که ۲۰ اثر انتخاب شد که شش اثر برگزیده و ۱۴ اثر تقدیری بودند.»

در این مراسم همچنین آزیتا مظاهری تهرانی، مصطفی دلشاد تهرانی، یدالله موقن و حسین غفاری برگزیدگان این دوره از جایزه سخنرانی کردند.  

رضا امیرخانی که در این دوره برای رمان «قیدار» برگزیده شد پس از دریافت جایزه‌اش طی سخنان کوتاهی این جایزه را  به مرحوم عبدالله والی و مردم بشاگرد تقدیم کرد. او گفت:« چه خوب است در این زمان مانده، ارشاد به عوضِ بعضی تعهدات غیرِمطلوب و غیرِممکن، سه کارِ ممکن و مطلوب انجام دهد؛ هر سه، با کم‌ترین هزینه و بیش‌ترین فایده.»

او افزود: «شفافیت در داوری، شفافیت در ممیزی و شفافیت در حمایت. این هر سه، می‌تواند چهره‌ی ارشاد را دگرگون کند. فراموش نکنیم هر قدم به سمتِ شفافیت ممکن، یعنی دو قدم دور شدن از فسادِ محتمل.»

 اسامی برگزیدگان دیگر این جایزه را اینجا بخوانید.

 ۵۷۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.