شفیعی: حق اقدام تلافی‌جویانه در پاسخ به ترور سردار سلیمانی برای ایران محفوظ است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ایران ضمن محفوظ دانستن حق اقدام تلافی جویانه در پی شهادت سردار سلیمانی می تواند در محاکم قضایی بین المللی و ماموریت های سیاسی این موضوع را مطرح و پیگیری های لازم را انجام دهد.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اقدام آمریکا در ترور و به شهادت رساندن سردار سلیمانی یک اقدام تروریستی قلمداد می شود، گفت: گاهی اوقات یک فرد نظامی ممکن است در صحنه جنگ به شهادت برسد و یا اینکه در یک ماموریت نظامی اما زمانی که در صحنه جنگ نیست هدف قرار دادن آن فرد اقدامی تروریستی محسوب می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: از مدت ها پیش آمریکایی ها به دنبال هدف قرار دادن سردار سلیمانی بودند و مخالفت هایی با سپاه پاسداران به ویژه سپاه قدس داشتند. در واقع آنها اراده ای برای به شهادت رساندن ایشان داشتند. در نتیجه برای آمریکایی ها مهم این بود که عمل ترور در چه زمانی و چگونه انجام شود.

این استاد دانشگاه افزود: ترور سردار سلیمانی به عنوان یک فرمانده موفق در حوزه نظامی اقدامی است که باید جمهوری اسلامی ایران از طریق محافل بین المللی پیگیری های حقوقی را انجام دهد. خوشبختانه پس از اقدامی که آمریکایی ها انجام دادند علی رغم اینکه جامعه بین الملل بسیار محافظه کار است و در رابطه با آمریکا دست به عصا راه می رود اغلب کشورها حتی به صورت تلویحی این رفتار ناخوشایند را محکوم کردند. برای همگان مسجل بود که رفتار آمریکا نقض مقررات بین المللی است.

شفیعی اظهار کرد: بنابراین نهادهای بین المللی از این منظر به رفتار آمریکا با نگرش منفی نگاه می کنند. زیرا ممکن است اینگونه اقدامات تبدیل به یک رویه شود. دولتی که می تواند هر فردی را با آوردن توجیهاتی اینگونه مورد هدف قرار دهد می تواند به هرج و مرج در صحنه روابط بین الملل دامن بزند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: پیگیری هایی که ایران می تواند در این زمینه انجام دهد ابتدا حق اقدام تلافی جویانه برای ایران از لحاظ حقوقی کاملا پذیرفته شده و محفوظ است. از سوی دیگر ایران باید پرونده شهید سلیمانی را کماکان باز نگه دارد و در محاکم قضایی بین المللی پیگیری کند.

وی اظهار کرد: همچنین مسئولان ما در ماموریت های سیاسی از جمله اجلاسیه ها و محافل بین المللی شرکت می کنند باید آمریکا را نه حلال مسئله تروریسم بلکه آن را عامل تروریسم معرفی کنند. بر هیچ کسی پوشیده نیست که داعش یک گروه تروریستی است و مورد حمایت آنها قرار دارد. لذا ایران باید مجازات ترور کسی که در مقابل داعش ایستادگی کرد و مورد هدف ایالات متحده قرار گرفته را در محافل سیاسی بین المللی پیگیری و مطرح کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.