شفیعی: سقف قرار داد فیلمنامه نویسان سینمایی ۲۰ میلیون است

هزینه فیلمنامه در سینمای ایران/۵

سینماپرس-گروه سینما/ محمدرضا شفیعی معقتد است با دستمزد پایینی که برای فیلمنامه نویسان در نظر گرفته شده، آینده فیلمنامه نویسی در سینمای ایران نگران کننده است.

محمدرضا شفیعی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس با بیان این مطلب اظهار داشت: دستمزد فیلمنامه نویسان در سال های گذشته فاجعه بود و می توان گفت این گروه از هنرمندان بسیار مهجور مانده و همین امر سبب شد تا نویسندگان برای این که بتوانند امرار معاش کنند، متن های بیشتری را نوشته و در نتیجه کیفیت فیلمنامه ها پایین آمد.

وی تصریح کرد: البته در دو سال گذشته دستمزد نویسندگان بالا رفته اما هنوز با ایده آل فاصله بسیاری دارد. نباید فراموش کرد که نویسندگی یک پروسه زمان بر بوده و برای نگارش یک فیلمنامه خوب و قابل قبول باید یک سال وقت صرف شود. نتیجه دستمزدهای پایین و زمان کمی که برای نگارش یک فیلمنامه صرف می شود، این است که فیملنامه نویس در عرض دو ماه فیلمنامه یک فیلم سینمایی و یا یک سریال را نوشته و آن را به تهیه کننده ارائه می دهد. این درحالی است که در خوش بینانه ترین حالت برای نگارش فیلمنامه یک فیلم سینمایی ۶ ماه و برای سریال باید یک سال زمان گذاشت.

وی ابراز داشت: زمانی که از یک فیلمنامه نویس می خواهیم که برروی یک فیلمنامه یک سال کار کند تا اثر خوبی را ارائه دهد، باید دستمزد مناسب یک سال فعالیت وی را نیز پرداخت کنند. به عنوان مثال زمانی که تهیه کننده با یک بازیگر برای ۱۰ ماه حضور در سر صحنه قرارداد می بندد، برای ۱۰ ماه حقوق می گیرد، اما معمولا برای نویسندگان این مسئله صورت نمی گیرد و تنها دستمزد یک فیلمنامه را پرداخت می کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آقا و خانم میم» ادامه داد: مشکل دستمزد پایین در بین نویسندگان سبب شده تا برای آن که بتوانند درآمد داشته باشند، در سال چندین متن را برای سینما و تلویزیون بنویسند، البته این مسئله بیشتر در بین فیلمنامه نویسان جوان ایجاد شده که می تواند برای آینده فیلمنامه نویسی خطرناک باشد. این درحالی است که در گذشته الگوی فیلمنامه نویسان، نویسندگان بزرگی بوده که برای متن خود ارزش قائل بوده و زمان زیادی را برای پرداختن به آن صرف می کردند.

وی گفت: در حال حاضر نویسندگانی در سینما و تلویزیون حضور دارند که حاضر نیستند به خاطر درآمد بیشتر اثری با کیفیت پایین را ارائه دهند و معمولا برای هر فیلمنامه ای که می نویسند یک سال وقت می گذارند، این درحالی است که همان دستمزد مشخص را دریافت می کنند، از جمله این هنرمندان می توان به حمید نعمت الله، علیرضا طالب زاده و علیرضا نادری اشاره کرد.

تهیه کننده سریال «وضعیت سفید» اظهار داشت: این مسئله باید توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی در سینما و تلویزیون برطرف شود، به گونه ای که یک سال قبل از تولید فیلم از فیلمنامه نویس بخواهند تا برروی متن خود کار کند. در چنین شرایطی است که می توان برروی فیلمنامه سرمایه گذاری کرده و قبل از به تصویر کشیدن آن تمام مشکلات فیلمنامه را برطرف کرد.

وی در پایان افزود: سقف قرارداد فیلمنامه نویسان در سینمای ایران ۲۰ میلیون تومان و در تلویزیون برای هر قسمت از یک سریال سه میلیون تومان است.

انتهای پیام/ر/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۵۳۰


خبرگزاری سینمای ایران

تا این لحظه ۱۴نظر ثبت شده
  1. نام شما...یوسف شعبانی:

    دوتا فیلم نامه دارم اصلا چرا باید بدمش یه ایرانی پول پرست اونو بسازه بدون هر جایی و هر دری رو زدم همه اونایی هم ک خلاصه داستان رو خوندن حیرت زده شدن ولی فقط میخان بز خری بکنن وقتی فیلمنامه هامو دادم خارج ساختن و کلی جایزه گرفت اونوقت همه اون پول پرستا بشینن افسوس بخورن دوتا فیلم نامه که یکی درام یکی اکشن که هیچ جای تاریخ سینما ازش اشاره ای نشده بچرخ تا بچرخیم پول پرستان

  2. فرشاد ویسی:

    دوستان عزیز سلام
    در تهران یک مؤسسه به نام بانک فیلمنامه داریم که شما قبل از هر چیزی یا کاری برای فروش فیلم نامه به آنجا می روید و فیلم نامه خودتان را ثبت میکنید که اولا فیلم نامه در کل ایران به نام شما است دوم اینکه امکان دارد فیلم نامه شما در همان جا خریدار داشته باشد و با خیال راحت تری دنبال مشتری باشید…اما دوستان برای نویسنده شدن باید خیلی تلاش کنید و تو أین راه خیلی اذیت می شید @farshad_wisiyاین پیج انستاگرام و تلگراممه اگه سوال داشتید مراجعه کنید

  3. احسان92:

    دوچند حیران گشتم در این شهر فرزانگان / که عالمان ویرانه نشینند و جاهلا در جای آنان

  4. بهروز حاجي:

    با سلام
    من دوفیلمنامه دارم اما نمی دونم به کجا مراجعه کنم. با چند تهیه کننده هم تماس گرفتم اما متاسفانه موفق نشدم فیلمنامه ها را بفروشم. لطفا بهم کمک کنید. با تشکر۰۹۳۶۷۲۷۵۰۳۴

  5. v.rahimi:

    سلام وخسته نباشید خدمت همه….واقعا چرا؟؟؟چرا ما نویسنده ها دیده نمیشیم؟؟؟؟

  6. رويا سيناپور:

    من رویا سیناپور نویسنده ٢۴عنوان رمان چاپ شده هستم وفیلمنامه های طنز، اجتماعی و…..مینویسم

  7. رويا سيناپور:

    من ٢۴ عنوان رومان چاپ شده دارم وفیلمنامه های طنز، اجتماعی و …. مینویسم

  8. امیر:

    یعنی توی سینمای ایران یه مسلمون وجود نداره ونویسنده های تازه کار باید دنبال نامسلمونای خارجی واسه فیلمنامشون باشن یا به خارجیا بگیم واسه ایرانیا کلاس دین و ایمان یا همون روابط صحیح اجتماعی رو بذارن

  9. نوید:

    سلام
    فیلم نامه ای در مدت ۵ سال نوشتم و بعد از ۱۰۰ بار بازخوانی و ۱۰ بار بازنویسی ,آن را در بانک فیلم نامه خانه سینما ثبت کردم.شماره تلفن و آدرس چند دفتر تهیه فیلم در تهران را پیدا کردم و از اصفهان به تهران رفتم و دو روز تمام تمام خیابانها ی تهران را گشتم و از بین ۴۴ آدرس شرکت های تولید فیلم , تنها ۴ آدرس صحیح بود .جوابی که من از آنها گرفتم : چون کار اول شماست , فایده نداره.نمیگیریم.
    من در عجب هستم که این نویسندگان و فیلم نامه نویسان معروفی که ما در ایران داریم , چگونه کار اول خود را ارائه دادند که اکنون با نام فیلم نامه نویس سابقه دار میشناسیمشان؟؟؟؟؟!!!!!!!
    آیا کسی و یا جایی وجود ندارد که از ما نویسندگان گمنام حمایت کند.

  10. نوید:

    با سلام
    خطاب به خانم مهتاب:
    به نظر من بایدبا پشت دست محکم در دهان این افراد نامرد و پولپرست و کثیف زد و هیچ طرح و فیلم نامه ای به آنها ندهیم تا در پایان سال به التماس بیافتند .

  11. نیر:

    آقای محمدرضاشفیعی واقعا درست می گویند که” دستمزد فیلمنامه نویسان در سال های گذشته فاجعه بود… ” و حال نیز کم است،با آن همه زحمتی که دارد در آخر نوشته مبلغ دریافتی رااگر به روزهای کاریش تقسیم کنند واقعا فاجعه است، چگونه امرار معاش کنند؟
    به امید درک بهای فیلمنامه نویسان ایران ….

  12. میثم علیزاده:

    با سلام خدمت تمامی تهیه کنندگان و بینندگان سایت.
    فروش ایده های ساخت فیلم و سریال و فروش فیلمنامه در ژانرهای مختلف با قیمت باورنکردنی ( نصف قیمت ) و تحویل فیلمنامه سفارشی در اسرع وقت
    میثم علیزاده – بابلسر – ۰۹۳۰۳۱۷۴۲۱۳

  13. مهتاب:

    ببخشید بدون قرارداد تحویل بگیرند

  14. مهتاب:

    سلام من یک فیلمنامه نویس جوان مشهدی هستم که در امر نوشتن فیلمنامه خیلی خوب عمل میکنم ولی متاسفانه با تهیه کنندها های بامعرفتی اشنا نیستم بلکه همشون دنبال اینند که بدون دستمزد یک فیلمنامه سینمایی رو در عرض بیست روز با بهترین شرایط و یا قرارداد تحویل بگیرند و تازه به من میگن ماخیلی لطف میکنیم که تورو توی دفترمون راه میدیم چون اگه ما نباشیم کسی نیست اینجا که از فیلمنامه شما استقبال کنه هرچند که شما فیلمنامه نویس خیلی خوبی هستی نمونه نداری و از این جور حرفها.ما شهرستانی ها همیشه مورد سواستفاده مالی قرار می گیریم.ای کاش اقای میرشفیعی پیام من می خوندند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.