شکایت ساکنان یکی از برج های نزدیک دهکده المپیک علیه وزارت دفاع انگلیس

به گزارش ایرنا، مجتمع مسکونی موسوم به ‘برج فردویگ’ واقع در شرق لندن یکی از ساختمان هایی است که پشت بام آن توسط وزارت دفاع انگلیس به عنوان محل استقرار موشک های زمین به هوا انتخاب شده است.

وزارت دفاع انگلیس هفته گذشته اعلام کرد که طرح استقرار موشک های زمین به هوا در مناطق مختلف لندن تایید شده است و این موشک ها پیش از آغاز بازیهای المپیک در شش نقطه مستقر خواهند شد.

وزارت دفاع انگلیس می گوید محل استقرار این موشک ها پس از چند ماه تحقیق و بررسی انتخاب شده است تا بهترین پوشش امنیت هوایی را برای دهکده بازیها فراهم کند. ساکنان ‘برج فردویگ’ تاکید دارند که هیچ گونه مشورتی با آنان در این باره صورت نگرفته و رضایت ساکنان جلب نشده است.

‘مارک ویلرز’ و ‘مارتین هاو’ دو تن از وکلای قانونی معترضان به استقرار موشک در مناطق مسکونی لندن، امروز در جلسه مقدماتی دادگاه تاکید کردند که استقرار موشک در یک مجتمع مسکونی اقدامی غیرمسئولانه و خطرناک است و حتی ممکن است این مجتمع را به هدفی بالقوه برای تروریست ها تبدیل کند.

آنان تاکید کردند که بر اساس کنوانسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا، استقرار موشک بر فراز یک ساختمان مسکونی ناقض حریم خصوصی شهروندان و حقوق انسانی ساکنان مبنی بر ضرورت برخورداری از یک محل زندگی امن و آرام، می باشد.

آقای هاو خطاب به قاضی دادگاه عالی لندن گفت: واقعا غیرقابل باور است که مقامات نظامی فکر می کنند قرار دادن تجهیزات پیشرفته نظامی نظیر موشک در یک مجتمع مسکونی که زن و بچه در آن زندگی می کنند، بدون اشکال و قابل پذیرش است… این کار مثل مخلوط کردن آب و روغن است که هیچ گونه سازگاری با هم ندارند.

‘دیوید فورسدیک’ وکیل وزارت دفاع نیز در جلسه دادگاه اظهارات وکلای شاکیان را رد کرد و گفت: وزارت دفاع، سازمان های امنیتی و پلیس تاکید کرده اند که هیچ گونه تهدید تروریستی علیه ساکنان ‘برج فردویگ’ وجود ندارد.

وی افزود: طرح استقرار موشک های زمین به هوا در چارچوب امنیت ملی کشور و به منظور مقابله با تهدیدات احتمالی صورت می گیرد و کاملا مشروع می باشد… وزارت دفاع موظف به جا به جا کردن ساکنان ساختمان و یا پرداخت غرامت به آنها نیست.

در همین حال برخی از منابع خبری در انگلیس از جمله روزنامه گاردین به نقل از ژنرال ‘نیک پارکر’ از فرماندهان ارشد نیروی زمینی ارتش نوشتند که طرح استقرار موشک های زمین به هوا در جلسه کمیته ویژه المپیک در کابینه انگلیس که به ریاست نخست وزیر تشکیل شد، به تصویب رسیده است.

این فرمانده نظامی گفته است که وزیر دفاع می تواند دستور ساقط کردن هر هواپیمای غیرمجازی را در ایام برگزاری المپیک صادر کند.

دادگاه عالی لندن روز سه شنبه نظر خود را در مورد اینکه آیا شکایت ساکنان ‘برج فردویگ’ قابل رسیدگی می باشد یا نه؟ اعلام خواهد کرد.

طرح استقرار موشک های زمین به هوا در مناطق مسکونی لندن از همان ابتدا با جنجال های زیادی همراه بوده و بسیاری از مردم بویژه در مناطق شرقی لندن با اجرای این طرح مخالفت کرده اند.

هفته گذشته همچنین صدها نفر از فعالان مدنی و ساکنان منطقه شرق لندن در اعتراض به طرح استقرار موشک های زمین به هوا در مناطق مسکونی، دست به تظاهرات اعتراض آمیز زدند.

توماری با بیش از هزار امضاء نیز از سوی ساکنان یکی از مناطقی که قرار است موشک در آنجا مستقر شود، امضاء شده که در آن بر ضرورت تعطیلی این طرح تاکید شده است.

وزارت دفاع انگلیس علاوه بر استقرار موشک همچنین ناو ‘ایچ ام اس اوشین’، یکی از کشتی های جنگی بزرگ خود را که مجهز به اسکادران بالگرد هم می باشد، در طول برگزاری مسابقات المپیک در رودخانه تیمز لندن مستقر خواهد کرد.

هواپیماهای جنگنده تایفون نیروی هوایی نیز در ایام بازیهای المپیک در پایگاه هوایی ‘نورثهولت’ لندن در حالت آماده باش بسر خواهند برد.

بازیهای المپیک ۲۰۱۲ کمتر از سه هفته دیگر در منطقه استراتفورد واقع در شرق لندن افتتاح می شود و مقامات انگلیسی سرمایه گذاری هنگفتی را در امور امنیتی این بازیها کرده اند.

دولت انگلیس دو ماه پیش به مدت یک هفته تمرین های امنیتی گسترده ای را با حضور نیروهای هوایی، دریایی و زمینی ارتش و واحدهای پلیس ضدتروریسم در شهر لندن و مناطق اطراف آن برگزار کرد.

علاوه بر به کارگیری تجهیزات نظامی پیشرفته، مجموعا حدود ۲۴ هزار نیرو نیز مسئولیت امور امنیتی المپیک لندن را برعهده خواهند داشت که ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر آنان از نیروهای ارتش خواهند بود.

بازیهای المپیک ۲۰۱۲ از تاریخ ۲۷ ژوییه تا ۱۲ اوت (۶ تا ۲۲ مرداد ) در لندن برگزار می شود.

لندن تنها شهر جهان است که تاکنون سه بار میزبان بازیهای المپیک شده است. پیشتر بازیهای المپیک ۱۹۰۸ و ۱۹۴۸ در پایتخت انگلیس برگزار شده بود.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۱۸۰۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.