شمار دستگیر شدگان متهم به کودتا علیه اربکان به ۵۰ نفر رسید

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، فرمانده سابق ژاندارمری ترکیه روز گذشته به اتهام دست داشتن در کودتای موسوم به ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ به دستور دادستان آنکارا دستگیر شد.

دادستان پرونده متهمان به شرکت در کودتا علیه نخست وزیر اسلامگرای فقید ترکیه ، درخواست وکلای فرمانده سابق ژاندارمری ترکیه و دو تن دیگر از ژنرال های بازداشت شده را به علت وضعیت نامناسب جسمانی به دلیل کهولت سن را بررسی می کند.

دو ژنرال بازنشسته دیگر به نام های ‘ ببر چویک ‘ و ‘ ارول اوزکاسناک ‘ به اتهام شرکت در این کودتا در چهار موج دستگیری نظامیان ترکیه پیش از این بازداشت شده بودند.

روند موسوم به ۲۸ فوریه در پی برگزاری نمایشی درمنطقه سینجان آنکارا توسط گروهی از اسلامگرایان و دوستداران مردم فلسطین،با پرتاب نمایشی سنگ به سوی نظامیان رژیم صهیونیستی شروع شد که نظامیان ترکیه روابط تنگاتنگی با آنان برقرار کرده بودند.

فردای آن روز تانکهای ارتش در منطقه سینجان به حرکت درآمدند و شماری از برگزارکنندگان این مراسم را بازداشت کردند.

متعاقب آن، شورای امنیت ملی ترکیه که آن موقع در کنترل نظامیان بود در ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ تشکیل جلسه داد که نتیجه آن،وادار کردن دولت قانونی’ نجم الدین اربکان’ نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه به استعفا بود.

حزب اسلامگرای رفاه به رهبری اربکان منحل شد و عملیات گسترده ای در بخش دولتی و آموزشی و دانشگاههای این کشور برای پاکسازی آنچه که واپس گرایی و ارتجاع نامیده می شد،آغاز شد.

خاورم ** ۲۳۰**۱۶۰۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۶۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.