شمقدری: تولیدمستند میراث آلبرتا حاصل ۵ ماه تحقیق است

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست فیلم میراث آلبرتا با حضور حسین شمقدری کارگردان فیلم، حسین سلطان محمدی منتقد و محمد تقی فهیم منتقد و نویسنده سینما در سالن سینماحقیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

حسین شمقدری در این نشست گفت: تلاش ما بر این بوده آنچه در طول ۵ سال تحصیل در دانشگاه شریف مشاهده کردیم را به تصویر بکشیم.

وی افزود: ما با موضوع فیلم میراث آلبرتا مدت طولانی زندگی کردیم و شاهد این بودیم که نخبه هایی که منزلت بالایی دارند به دلیل مسائل فرهنگی راهی جز رفتن ندارند و عموما راه برگشت برای آنان بسته است.

کارگردان میراث آلبرتا تاکید کرد: من جنس این مساله را خوب می فهمیدم و معتقدم زمان پرداختن به این موضوع فرا رسیده بود.

شمقدری درباره رونمایی از این فیلم در دانشگاه شریف افزود: این فیلم با استقبال خوبی از سوی دانشجویان همراه شد اما هیچکدام از مسوولان و رسانه ها این استقبال بی سابقه را پوشش ندادند.

این مستند ساز استقبال از مستند میراث آلبرتا را ناشی از اهمیت موضوع فرار مغزها برای دانشجویان عنوان کرد و اطلاع رسانی در این زمینه را امری مهم دانست.

این کارگردان سینما به تحقیقات انجام شده برای تولید مستند میراث آلبرتا اشاره کرد و توضیح داد: ۵ ماه برای ساخت این اثر تحقیق کردیم و در ۳ ماه فیلمنامه این مستند به رشته تحریر در آمد؛ در حین کار به دلیل عدم صدور ویزای گروه برای تولید فیلم برای سفر به کانادا ۴۰ درصد فیلمنامه تغییر کرد.

شمقدری گفت: در گام نخست در ساخت فیلم میراث آلبرتا مساله را از نگاه خودمان تشریح کرده و علل این پدیده را یافتیم؛ در گام دوم نیز تبعات فرار مغزها به تصویر کشیده شد و در نهایت به دانشجویان راهکار ارابه دادیم.

وی با بیان اینکه قطعا نگاه ما در گام دوم و سوم همراه با قضاوت بود یادآور شد: خودکشی در این اثر یک اتفاق نمادین از اوج نا امیدی است و این امر نبود آینده در میان دانشجویان را نشان می دهد.

این کارگردان تاکید کرد که دقیق شدن در مساله خودکشی گم شدن در موضوع بود از این رو به این امر زیاد نپرداختیم.

شمقدری توضیح داد: معتقدم مسوولان نباید در دانشگاه ها غیبت داشته و از حال دانشجویان بی خبر باشند که این امر موجب می شود دانشجویان در قبال این نظام احساس مسوولیت نکند.

به گزارش ایرنا، محمد تقی فهیم نیز در این نشست گفت: با افزایش قیمت نفت و حرکت به سمت برخی گرایشات توسعه آمیز و جذب دانشجویان بیشتر و فارغ التحصیلان افزون تر ما هم مانند بسیاری از کشور ها به آفت فرار مغزها بخصوص از سوی عناصر و فعالان دانشگاهی دچار شده ایم.

وی افزود: البته این آفت حدود یکصد کشور دنیا را که از آنها به عنوان کشورهای جهان سوم یاد می شود در برگرفته و کشورهای امپریالیسم با استفاده از سرمایه های ارزان این کشورها در جهت سلطه خود می کوشند.

این منتقد سینما تاکید کرد: مسوولان کشور می توانند با تمهیداتی ویژه مانع از آسیب کشور از این ناحیه شوند تا ما سهم کمتری از این خسارت های میلیاردی را بپردازیم.

به گفته فهیم، فیلم میراث آلیرتا اثری ارزشمند است که به درستی به موضوع فرار مغزها اشاره می کند.

وی تاکید کرد: در بخش فرار مغزها آسیب اصلی از کمبود اطلاع رسانی به مردم است وقتی چنین اثری با زبانی گزنده ساخته شده باید از سوی متولیان امر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حسین سلطان محمدی نیز در این نشست گفت: این فیلم موضوع را در میان دانشجویان پیگیری می کند اما به تلویحی شرایط جامعه را نیز به تصویر کشیده است.

وی افزود: به عنوان نمونه دختر دانشجو می گوید که در کشور خود نمی تواند برنامه ریزی داشته باشد؛ این نشان می دهد جامعه ایستا و پایدار نیست و این نمونه یکی از خلاء های اجتماعی ماست.

این منتقد و نویسنده سینما با یادآوری اینکه از این مثال ها در این اثر مستند زیاد است توضیح داد: چندگانگی رفتارهای فرهنگی و اجتماعی در جامعه ما برای دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که با فرمول های تعریف شده روبه رو هستند قابل هضم نیست و در این شرایط تصور می کنند کعبه آمالشان دیگر کشورها است.

سلطان محمدی تاکید کرد: میراث آلبرتا بسیاری از مسائل اجتماعی ما را بازگو کرده و اثرات این مسائل را در قشر دانشجو به تصویر می کشد.

وی گفت: این فیلم نقطه شروعی برای بررسی چنین موضوعاتی است اما این اثر به تنهایی نمی تواند همه جنبه های این مساله را بازگو کند.

این منتقد سینما تاکید کرد: ما برنامه ریزی خوبی برای همراهی علوم انسانی و علوم ریاضی نداشتیم و این ناهمگونی ها چنین خروجی هایی را سبب می شود.

فراهنگ**۱۹۸۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۸۰۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.