شناسایی توازن و تعادل در اقتصاد کشور/ نباید از تولید پایدار فاصله بگیریم

64[1]-2.jpg

رییس اتاق بازرگانی ایران، بر ضرورت توجه بیش از اندازه به تولید پایدار تاکید و اضافه کرد: نباید در اقتصاد مقاومتی به خودمان اجازه دهیم تا از تولید پایدار فاصله بگیریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمد نهاوندیان، در همایش راهکارهای دستیابی به تولید پایدار که در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: تولید پایدار یکی از مفاهیم اقتصاد مقاومتی است.

وی بر تعادل و توزان در تولید پایدار تاکید کرد و افزود: باید هر چه سریعتر نسبت به شناسایی توازن و تعادل در اقتصاد توجه کرده و چرخه‌های اقتصاد پایدار را در این خصوص شناسایی کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تولید پایدار یک ضرورت برای چرخه اقتصاد کشور دانست و یادآور شد: باید با توجه به بازارهای چهارگانه در اقتصاد به تولید پایدار و متوازن هم توجه کنیم.

نهاوندیان بر چرخه پس انداز و سرمایه‌گذاری در کشور تاکید کرد و گفت: باید در بحث توازن در سرمایه‌گذاری کشور از سرمایه‌گذاری هم استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نگریستن به اینکه باید زیر بغل تولید را گرفت، نادرست است، اضافه کرد: تولید کننده در انجام وظایفش نیازی به حمایت ندارد.

وی با تاکید بر وظایف توسعه‌ای دولت از زیرساخت‌ها در حمایت از تولید پایدار، اضافه کرد: بسیاری از پروژه‌ها در دراز مدت سودآورند و حال آنکه دولت به سراغ طرح‌های زود بازده رفته است که حاصل آن افزایش نقدینگی و بدهکاران جدید بوده است.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه از نقدینگی واحدهای تولید جلوگیری کرده‌ایم، ادامه داد: اتاق بازرگانی ایران در سه سال قبل به طور صریح نسبت به تعطیلی واحدهای تولیدی سخن نگفته بود و مسوولان هم در آن مدت تعطیلی واحدهای تولیدی را انکار می‌کردند، اما در حال حاضر همین مسوولان نسبت به تعطیلی واحدهای تولید نگران شده‌اند.

وی وظیفه مجلس شورای اسلامی را وظیفه قانونگذاری دانست و گفت: با وجود قوانین مصوب شده خوب در مجلس شاهد بُعد نظارتی ضعیف از سوی این نهاد بر اجرای قوانین هستیم.

وی بر ارزیابی مجلس در مورد اجرای قوانین تاکید کرد و افزود: شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که مسوولیت‌ها را به گردن دیگران بیندازیم.

وی با طرح این سوال که چقدر از سیاست‌های پولی و مالی کشور تولیدگراست؟ تاکید کرد: متاسفانه برخی از سیاست‌های اقتصادی کشور از جمله سیاست‌های مالیاتی تولیدگرا نیستند.

وی با اشاره به اینکه آیا سهم دولت را در تصدی‌گری‌ها کاهش داده‌ایم؟، افزود: نباید در بحث واگذاری‌ تصدی‌گری‌ها به سخنان ۲۰سال قبل برگردیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مجلس بررسی کند که منابع بانکی در طی سه سال گذشته به کجا رفته است، از تدوین طرح در کمیسیون صنایع مجلس برای تنفسی دو ساله برای حمایت از تولیدکنندگان خبر داد و یادآور شد: در این طرح نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران از سوی دولت هم چاره‌ای اندیشیده شده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه باید در شرایط کنونی یک فرصت ویژه به تولید بدهیم، اضافه کرد: علاوه بر تولید با نسبت به حمایت از تولیدگران و کارگران نیز توجه ویژه‌ای داشت.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.