شناسایی IP های تازه فیس بوک در سامانه فیلترینگ

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

این مقام آگاه تصریح کرد که مشکل به وجود آمده مربوط به ISP – ارائه دهندگان اینترنت – خاصی نبوده و قصوری در این زمینه صورت نگرفته است.

یک مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر برطرف شدن مشکل به وجود آمده در دسترسی به فیس بوک که سبب رفع فیلتر چندساعته این شبکه اجتماعی شده بود، گفت: استفاده از IP های تازه در فیس بوک سبب وقوع این اختلال بود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ از شرکت ارتباطات زیرساخت خواسته تا در مورد اختلال به وجود آمده در سامانه فیلترینگ، گزارشی ارائه داده و دلایل فنی آن را اعلام کند، افزود: براساس پاسخ شرکت ارتباطات زیرساخت و بررسی های صورت گرفته، مشکل به وجود آمده ارتباطی با شرکت زیرساخت نداشته و مربوط به نقص فنی در سیستم پالایش بوده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: شبکه اجتماعی فیس بوک برای برقراری ارتباط کاربران از رنج آدرس های تازه اینترنتی – IP آدرس- استفاده کرده است که این IP آدرسها در سیستم پالایش فیلترینگ ما شناسایی نشده بود و سبب شد تا در مدت زمانی کوتاه، سیستم فیلترینگ این IP ها را شناسایی نکرده و آن را آزاد کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون IP های تازه فیس بوک در سامانه پالایش محتوای کشور شناسایی و لحاظ شده است، افزود: تمامی پایگاه اینترنتیهای اینترنتی برای برقراری کانال های ارتباطی از رنج IP آدرسهای مشخصی استفاده می کنند که برای ما تعریف شده و قابل شناسایی است و زمانی که IP تازه وارد شبکه می گردد اعمال شناسایی بر روی آن مدت زمان کوتاهی طول می کشد و  دسترسی به پایگاه اینترنتی فیلترشده فیس بوک در بعضی مناطق کشور به همین سبب بوده است.

این مقام آگاه تصریح کرد که مشکل به وجود آمده مربوط به  ISP – ارائه دهندگان اینترنت – خاصی نبوده و قصوری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی در مورد سبب دسترسی به فیس بوک برای بعضی کاربران گفت: برقراری ارتباط بعضی ISP ها با IP آدرسهای تازه سبب شد کاربرانی که از IP تازه استفاده می کنند امکان دسترسی به فیس بوک را داشته باشند و مابقی ISP ها که از کانال های قدیمی IP استفاده می کردند همان روال قبلی فیلترینگ را داشتند.

به گزارش مهر، شب قبل دسترسی به شبکه اجتماعی فیس بوک برای ساعاتی در ایران و برای بعضی کاربران ممکن شده بود؛ در این باره دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز به مهر گفت: عدم فیلتر فیس بوک در شب قبل ظاهرا به سبب اشکالات فنی بوده و کمیته فنی در حال بررسی این موضوع است.

عبدالصمد خرم‌آبادی گفت: ظاهرا اشکالات فنی در بعضی از ISP بوجود آمده و ما دنبال سبب آن هستیم. به هر حال اگر تخطی شده است که انشاالله این طور نباشد و قصور باشد. اما طبق ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه ای حتی قصور هم در اجرای دستورات سبب مسئولیت کیفری برای ارائه دهندگان خدمات اینترنت می گردد و ما داریم بررسی می کنیم که به هر حال از طریق کدام یک از این شرکت ها این موضوع انجام شده است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.