شناسنامه ژنتیک برای آبزیان کشور صادر می شود

ˈ احمد غرقی ˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: آبزیان آبهای ایران بکر و دست نخورده هستند ازاین رو باید برای ثبت و شناسایی آنها ، شناسنامه ژنتیک صادر می شود. تاکنون بیش از ۷۰۰ گونه آبزی در خلیج فارس و دریای عمان شناسایی شده اما بدون شک تعداد بیشتری از آبزیان در آبهای ایران وجود دارد که هنوز شناسایی نشده اند.

وی ادامه داد: شناسنامه ژنتیک برای ژنوم آبزیان به منظور ثبت و ضبط آنها در بانک های ژن کشور و منابع معتبر علمی بین المللی صادر می شود تا درآینده هیچ مدعی برای آبزیان کشور پیدا نشود.

غرقی افزود : بعد از شناسایی و دسته بندی آبزیان ، ژنوم ‌آنها در بانک های ژن نگه داری می شود. در حال برنامه ریزی برای برقراری ارتباط با مجمع جهانی DNA بارکدینگ هستیم ، البته تاحدودی ارتباط بین موسسه تحقیقات شیلات و این مجمع برقرارشده است ولی در تلاش هستیم که در این مجمع جهانی عضو شویم .

غرقی افزود: اطلاعات ژنوم آبزیان بر روی وب سایت به نام ایران قرار خواهد گرفت تا محققان داخلی و خارجی که قصد تحقیق و پژوهش بر روی انواع آبزیان را دارند از این اطلاعات استفاده کنند همچنین برای تبادل ژنوم ها می توان از اطلاعات این سایت بهره برد .

مدیر گروه ژنتیک مولکولی آبزیان موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: تمام نقل و انتقالات ژنتیکی در قالب تفاهم نامه و رعایت نکات ایمنی – زیستی انجام خواهد شد. البته در حال حاضر در این زمینه با هیچ کشوری تبادل اطلاعات نداریم اما در حال برنامه ریزی برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات هستیم.

علمی **۹۰۱۴**۱۵۸۱

انتهای پیام /*

info@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.