شهادت امام اول شیعیان و لزوم تبیین بسترهای نمایشی

فروردین ۱۴۰۳

رمضان ماه مهمانی خدا بستری برای وقوع حوادث تاریخی اسلامی است که مهمترین آنها ضربت خوردن و به شهادت رسیدن حضرت علی(ع) است.

گروه نمایش هنرآنلاین؛ رمضان ماه مهمانی خدا بستری برای وقوع حوادث تاریخی اسلامی است که مهمترین آنها ضربت خوردن و به شهادت رسیدن حضرت علی(ع) است.

عرصه های گوناگون هنری و به ویژه هنرهای تجسمی با وام گیری از این واقعه عظیم تاریخی تاکنون سهم بسز ایی در بیان ابعاد و جنبه های این اتفاق داشته اند که تجلی آنها را می توان در هنر نگارگری، خوشنویسی و نقاشی به وضوح ملاحظه کرد.

این میان آنچه که بیش از همه حائز اهمیت ست اینکه سلسله اتفاقاتی قبل و بعد از ضربت خوردن و به شهادت رسیدن حضرا علی (ع) به وقوع پیوستند که هر یک ظرفیت های بالای دراماتیک دارند.

قائله جنگ صفین و ماجرای حکمیت که منجر به دو دستگی در سپاه حضرت علی (ع) شدند و به ظهور دسته ای به نام خوارج منجر گردیدند تا شرط و شروط شخیتی تاریخی به نام قطامه بازمانده از کشته شدگان جنگ صفین و خوارج همگی این الزام را به وجود می ورند تا عرصه هنرهای نمایشی نیز توجهی درخور به خلق آثاری در این زمینه داشته باشد همچنانکه حوادث پس از شهادت حضرت علی نیز خود وجوه دراماتکی بسیاری برای پرداخت نمایشی دارا می باشند.

روند طی شده تاکنون در تولید آثار نمایشی با موضوعات دینی و شرح تاریخ اسلام نشان می دهد که این مهم کمی از سوی هنرمندان مورد غفلت واقع شده و بعضا مسئولان بوده اند که با یادآوری و سفارش تولیدات صحنه را از ادای دین به بزرگان دین خالی نکرده اند.

در اینجا جای تقدیر از مدیران مرکز هنرهای نمایشی رادیو وجود دارد که در رمضان سال جاری و ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) آثاری را به سمع و نظر مخاطبان رساندند.

همچنین این روزها نمایش “شانه های خسته” توسط سید جواد هاشمی نوشته و کارگردانی شده است و همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین (ع) با حال و هوای دیگری به روی صحنه تالار وحدت می رود.

این نمایش که در یکبار در سال ۸۴ در حوزه هنری اجرا شده بود، این بار با تغییراتی در متن داستان و بازیگران در میان استقبال علاقمندان در تالار وحدت بخشی از دوران امام علی (ع) را به تصویر می کشد.

نمایش مذکور در مورد نوجوانی است که عاشق امیرالمومنین و اسیر جهل کوفی ها و شامی ها در هنگامه حکومت ایشان است. زمانی که امیرالمومنین علی (ع) به شهادت می رسند، این نوجوان متوجه می گردد که فرق ایشان با شمشیر شکافته نشده بلکه با جهل مردم شکافته شده است.

شایان ذکر است نمایش “شانه های خسته” اثری از گروه نمایشی “یتیمان کوفه” از چهارم تا پانزدهم مردادماه همه روزه ساعت ۱۸ در تالار وحدت اجرا می گردد.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.