شهرآورد سرخابی‌ها سردترین دربی جهان + آمار

دربی امروز در حالی به تساوی بدون گل انجامید که در بین تمام دربی‌ها بالاترین آمار مساوی و بخصوص بدون گل را دارد.

شهرآورد سرخابی‌ها سردترین دربی جهان + آمار

به گزارش ممتاز نیوز، دربی امروز پایتخت در حالی در پنجاه و سومین سال به عدد ۹۷ رسید که برخلاف دربی‌های فوتبال کمترین آمار رقابت را داشته است.

با مقایسه دربی‌های حساس در کشورهای مختلف و بخصوص اروپا، به علت حساسیت، تماشاگرپسند بودن و استفاده از آن بازی برای حضور هواداران، ایجاد شور و نشاط و شادی و کسب درآمد از آن، تمام دربی‌ها بطور میانگین در هر سال ۲ مسابقه برگزار می‌شود که البته رویش گل در آنها نیز بالاست.

در مقایسه ۲۰ دربی از کشورهای انگلیس، ایران، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، عربستان، آرژانتین، هلند و ترکیه شاهد دیدارهای پرگل و کم تساوی هستیم بطوریکه هیچ گاه حساسیت بالای دربی در کم رمق و سرد شدن بازی تاثیر نداشته و برعکس هر چه بازی حساس تر بوده گل های بیشتر، جذابیت بالا و زیبا و تماشاگرپسند تر بوده است.

Capture2
کیفیت اصلی تصویر

از قدیمی ترین دربی بین رنجرز و سلتیک که ۱۳۳ سال از اولین رویارویی گذشته تا دربی کلاسیک ۵۶ ساله آلمان بین بایرن و دورتموند، دربی‌های ایران تنها ۵۳ و ۴۹ سال قدمت دارند که این دو دربی قدیمی‌ترین و مهم‌ترین دربی‌های باقی مانده محسوب می‌شود دیدارهای بین استقلال و پرسپولیس و سپاهان و ذوب آهن.

هر چند در فوتبال ایران شاهد دربی‌های دیگری چون تراکتور(سازی) و ماشین سازی، استقلال با پاس، پرسپولیس با پاس، ملوان با سپیدرود، فولاد خوزستان با استقلال اهواز، فجر سپاسی با برق شیراز و … بودیم که اکثر آنها بخاطر انحلال یکی از تیم ها دیگر برگزار نمی‌شود، باید اذعان کنیم فوتبال ایران، غیرفوتبال ترین ورزش فوتبال جهان به شمار می‌رود.

از مقایسه تعداد کم مسابقه بین دو تیم در دربی‌های ایران بگذریم، آمار گل در دربی‌های ایران، دربی سرخابی با کمی اغماض به میانگین ۲ گل در هر بازی می‌رسد در حالیکه در بین دربی‌های سایر کشورها شاهد آمارهای جالب ۲.۴، ۳.۴، ۳.۱۱، ۳.۱۵ و حتی آمار ۳.۳۵ گل در هر بازی در الکلاسیکو اسپانیا می‌رسیم.

به آمار تساوی‌ها اگر نگاهی بیاندازیم دربی سرخابی، تقریبا نیمی از بازی‌های دو تیم مساوی شده که در مجموع یک چهارم تمام بازی ها بدون گل مساوی پایان یافته است ولی در سایر دربی‌ها تقریبا یک سوم بازی‌ها شاید مساوی باشد و در بدبینانیه ترین حالت یک دربی هر هشت مسابقه یک بار بدون گل به پایان برسد.

در مجموع باید به این نکته اذعان کنیم سردترین، نازیباترین و بی رمق ترین دربی در جهان بدون شکل دربی استقلال و پرسپولیس است و حتی دربی کشور نزدیک، عربستان بین النصر و الهلال که به دربی ریاض مشهور است یا الهلال و الاتحاد که به دربی الکلاسیکو عربستان مشهور است بترتیب ۱۸۳ و ۱۶۳ بار در ۶۳ سال برگزار شده اند که دربی ریاض ۴۸ بار و دربی الکلاسیکو ۴۰ بار مساوی شده که اولی ۱۵ بار و دومی ۱۹ بار گلی نداشته است، همان عربستانی که فوتبالش را قبول نداریم و می‌گوییم سطح آن از ایران پایین تر است.

این نکته را هم نباید فراموش کنیم، که پرحاشیه ترین دربی هم افتخارش برای دربی سرخابی‌هاست.

من علاقمند به فوتبال و کسی که در مورد ورزش قلم می‌زنم، می‌تواند تاثیرات سیاست در فوتبال کشور، صداوسیما و رسانه‌ها، توجه بیش از اندازه به دربی و استفاده از عبارت‌هایی چون بازی حساس، دولتی بودن دو تیم، ترس مربیان و بازیکنان از اتفاقات بعد دربی، حواشی غیرمعمول قبل بازی، برگزاری جشن‌های دوستی بین دو تیم و امثالهم دلایلی هستند که در سرد بودن و کسل کننده بودن همیشگی دربی سرخابی‌ها تاثیر گذار است و یقینا تا زمانی که این دلایل باشند شاهد دربی زیبا و تماشاگرپسند نخواهیم بود حتی اگر روزی روزگاری بازیکنانی چون مسی و رونالدو در دو تیم بازی کنند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.