شهرت‌گریزی و عمل‌گرایی شاخصه “عالم عامل”/ “آیت‌الله تهرانی” آیینه تمام‌نمای امام راحل(ره) بود

۱۴م دیماه ،

ابعاد وجودی و شخصیتی “مرحوم آیت‌الله‌العظمی آقا مجتبی تهرانی” در گفتگوی ویژه خبری شب قبل با حضور حجت‌الاسلام رشاد و محسن اسماعیلی از شاگردان این عالم فقید مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسیممتازنیوز، ابعاد وجودی و شخصیتی در گفتگوی ویژه خبری شب قبل با حضور حجت‌الاسلام رشاد و محسن اسماعیلی از شاگردان این عالم فقید مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام رشاد در ابتدای برنامه در پاسخ به پرسش مجری دربارهٔ خصوصیات بارز اخلاقی و انسانی “آیت‌الله مجتبی تهرانی” گفت: ایشان به لحاظ علمی و عملی و همچنین به لحاظ مباحث مدنی از جامعیت برخوردار بود.

وی بابیان اینکه مرحوم “آیت‌الله تهرانی” بازتاب ابعاد وجودی حضرت امام خمینی (ره) بودند، افزود: “آیت‌الله مجتبی تهرانی” همچون استادش در حوزه فقه و اصول از توان و قدرت علمی فوق‌العاده‌ای برخوردار بود.

رشاد در ادامه با اشاره به توانایی فوق‌العاده دیگر این معلم اخلاق در مباحث فلسفی و عرفان و همچنین مباحث اخلاق نظری اظهار داشت: ایشان در مقام عمل، التزام مطلق به احکام الهی داشتند و در وجودشان عرفان و اخلاق تحقق پیدا کرده بود.

رشاد

این شاگرد “آیت‌الله مجتبی تهرانی” با بیان اینکه حرکات و سکنات کلامی حضرت استاد به امام راحل بسیار شباهت داشت، گفت: ایشان یک عمر تلاش کردند تا خوشه‌چین سفره معنوی امام باشند.

وی با تاکید بر اینکه “حضرت آیت‌الله‌العظمی مجتبی تهرانی” آیینه تمام نمای وجود معنوی و معرفتی شخصیت امام خمینی (ره) بودند، اظهار داشت: ایشان توجه ویژه‌ای به مباحث عرفانی و اخلاقی داشتند به گونه‌ای که با آنها به صورت اجتهادی برخورد می‌کردند.

حجت الاسلام رشاد خاطر نشان ساخت: ایشان در سطح بندی مباحث از الگوهای موجود پیروی می‌کردند اما در مقام القا کاملا اجتهادی عمل می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه برای تثبیت دین دردل‌های مردم از معارف اهل بیت بهره می‌گرفت، گفت‌: ایشان بهترین شیوه را رجوع به اهل بیت می‌دانست.

* اسناد فراوانی از امام در سینه حاج آقا مجتبی تهرانی نهفته است

در ادامه برنامه محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان و از شاگردان “آیت‌الله مجتبی تهرانی” گفت: اسناد فراوانی از امام در سینه حاج آقا مجتبی تهرانی نهفته است.

وی با بیان اینکه گنجینه‌ای از اسناد عرفانی، اخلاقی، سیاسی،‌انقلابی و علمی امام(ره) با ارتحال حضرت استاد به زیر خاک رفت و دست ما از دامان ایشان کوتاه ماند، افزود: ایشان با نبوغ و پشتکاری که از خود نشان دادند توانستند از نزدیکان و مقربین به حضرت امام(ره) قرار گیرند.

این شاگرد

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) به “آیت‌الله تهرانی” اجازه داده بود تا چه در دوران حیات و چه پس از آن در آثارشان دخل و تصرف داشته باشد به گونه‌ای که گاهی کلمه و جمله‌ای را ایشان تغییر می‌دادند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه این معلم اخلاق یک روحانی تمام عیار بود، خاطر نشان ساخت: دو خصلت بازر حاج آقا مجتبی تهرانی شامل شهرت گریزی و تکلیف‌گرا بودن که ایشان را ممتاز جلوه می‌سازد.

وی گفت: ایشان بسیار مقید بودند که شناخته نشوند تا بتوانند در اوج ساده زیستی و گمنامی به وظیفه خود عمل کنند.

اسماعیلی بیان کرد: جلسات درس “مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی” مملو از طلاب سطوح عالی بود به طوری که این جلسات آنقدر مفید و کم نظیر بود که بسیاری از فضلا را به خود جذب کرده بود.

این شاگرد “آیت‌الله تهرانی” با اشاره به اینکه برخی از جلسات درس حضرت استاد مربوط به فقه اصول و برخی دیگر مرتبط با اخلاق و معارف اسلامی بود، گفت: ایشان مسائل روز را به صورت کاربردی تنظیم می‌کردند و به همین دلیل شاگردان جدی و علاقه‌مندی در کلاس‌های درسشان حضور می‌یافتند.

اسماعیلی، را گویای اخلاق عرفانی دانست و عنوان کرد: “آیت‌الله مجتبی تهرانی” حتی به هنگام کسالت یک بار هم در جلسات درس غیبت نمی‌کرد.

این شاگرد “آیت‌الله مجتبی تهرانی” افزود: تربیت شاگردانی صالح و عالم و همچنین نوشته‌های فراوان از جمله میراث ماندگار حضرت استاد است.

وی با اشاره به وجود آثار صوتی و نوشتاری “آیت‌الله مجتبی تهرانی” افزود: گنجینه عظیمی از آموزش‌های اخلاقی، تفسیری و فقهی از استاد در دست مانده است.

اسماعیلی در پایان درگذشت انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.