شهرداری‌های سراسر کشور تشکل اقتصادی مشترکی تاسیس کنند

شهردار قم پیشنهاد داد که شهرداری‌های سراسر کشور با تاسیس تشکل اقتصادی مشترکی همچون بانک یا یک شرکت سرمایه گذاری، در زمینه رفع نیازهای خود با استفاده بهینه از منابع مالی را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دلبری در مراسم افتتاح نخستین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری در طرح‌های شهرداری‌ها، فقدان نظام هماهنگ برای مدیریت شهری و نبود تشکلی که شهرداران بتوانند در قالب آن، پتانسیل‌های خود را به دیگر شهرداری‌ها ارائه دهند، از مشکلات پیش روی شهرداری‌ها دانست و گفت: هر یک از شهرداریها امکاناتی را در اختیار دارد که باید برای استفاده بهینه از آن در تمامی شهرها تشکل‌ اقتصادی قدرتمندی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت میلگرد و آرماتور موجب بروز چالش در بسیاری از پروژه‌های شهری شده است افزود: این در حالی است که شهرداری‌ها می‌توانند با تشکیل یک شرکت سرمایه گذاری مشترک و یا بانک و یا مجموعه اقتصادی دیگری، نیازهای خود را به سادگی برطرف کنند.

وی ادامه داد: چرا باید شهرداری‌ها با شرایط کنونی قیر بخرند و چرا نباید تامین این نیازها توسط خود شهرداریها مدیریت شود؟

وی با تاکید بر اینکه امروز کار شهرداری تک بعدی نیست و ضرورت تبدیل شدن آن به یک مدیریت اقتصادی انکارناپذیر است گفت: شهرداری‌ها نهادی عمومی هستند که درآمد پایداری ندارند و درآمد آنها متناسب شرایط کشور و میزان ساخت و ساز تغییر می‌کند که این رویه باید اصلاح شود.

دلبری با بیان اینکه وضع نقدینگی در کشور مطلوب است گفت: نقدینگی کشور باید به سمت عمران و آبادانی شهرها هدایت شود و باید از مشارکت مردم در اجرای پروژه‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از منابع شهروندان در اجرای پروژه‌های شهری علاوه بر اینکه ماندگاری بیشتری دارد و موجب به کارگیری سرمایه‌های سرگردان می‌شود، شهروندان را نیز به نگهداری از پروژه‌های اجرا شده که خود در آن مشارکت داشته‌اند، ترغیب می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در برخی قوانین و مقررات حوزه مدیریت شهری گفت: برخی از قوانین بیش از ۴۰ سال قبل تدوین شده و قطعا در شرایط فعلی نیازمند بازنگری است.

شهردار قم با انتقاد از اینکه در ساختار شهرداری‌ها، معاونت سرمایه گذاری و جلب مشارکت‌های مردمی وجود ندارد، اظهار کرد: باید به دنبال جلب مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در پروژه‌ها باشیم.

دلبری در ادامه به بحث استفاده از ابزارهای تامین مالی برای شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: اوراق صکوک یکی از بهترین ابزارهای در اختیار شهرداری‌هاست که با توجه به اسناد مالکیت زیادی که در اختیار دارند، به مراتب از اوراق مشارکت کاربردی تر است.

وی به اجرای پروژه بلوار پیامبر اعظم حدفاصل حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد جمکران به طول هفت کیلومتر اشاره کرد و گفت: استان قم در کنار دیگر شهرهای مذهبی کشور به دلیل برخورداری از امکاناتی همچون بزرگترین حوزه علمیه جهان، وجود مسجد جمکران و قرار گرفتن در شاهراه هفت استان کشور، فرصت‌های سرمایه گذاری بسیاری در اختیار دارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.