شهرداری مسئول سد معبر خودروهای پارک شده در پیاده‌روها نیست!

شنبه ۱۷ تیر – ۱۱:۳۰:۰۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

پیاده روهای شهر در انحصار خودروها؛

بزرگنمایی:  

هنوز مشکل تردد موتور سیکلت ها در پیاده رو های مشهد حل نشده است که پارک خودرو در این قسمت از معابر شهری در سال های اخیر با افزایش تعداد وسایل نقلیه به خصوص در نقاط پرتردد به معضل جدی تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، پارک کردن خودرو در پیاده روهای مشهد که هر روز نیز گسترش می یابد، تقریبا به صورت یک فرهنگ در آمده است و ظاهرا هیچ نهادی هم خود را مسئول برخورد با این ناهنجاری اجتماعی نمی داند و گاهی اوقات خودروهای پارک شده چنان عرصه پیاده روهای شهر را در اختیارشان می گیرند که عابران پیاده مجبورند همدوش خودروهای شتابان در حال گذر از خیابان به راهشان ادامه دهند و خطر ناشی از این وضعیت را به جانشان بخرند.
حال این وضعیت ناهنجار به وجود آمده در پیاده روهای مرکزی مشهد از جمله خیابان شهید مطهری علاوه بر پشت گوش انداختن مسئولیت ساماندهی خودروها از سوی متولیان، ناشی از کسری های پارکینگ های وعده داده شده ای است که از سال ها گذشته قرار بود برای سهولت در تردد خودروها و رفت و آمد شهروندان در این منطقه ساخته شود اما این وعده هم همچون سایر وعده های دیگر مسئولان به باد فراموشی سپرده شده است و باعث شده اشغال پیاده روها توسط غول های آهنی صدای همگان را از مادری که دست در دست فرزندش مجبور است به جای پیاده رو از حاشیه خیابان برای عبور استفاده کند تا معلولی که مسیر حرکت ویلچرش را با درخواست کمک از دیگر رهگذران عوض می کند را درآورد.
و همه این معضلات در حالی ‌است که پارک خودروها در پیاده‌روها به خصوص در محدوده‌های اطراف‌ حرم از جمله خیابان شهید مطهری که جای سوزن‌ انداختن‌ نیست برای رانندگان خاطی عادی باشد و این محدوده ها تبدیل به پارکینگ‌های شبانه‌روزی شوند.
یک خانم خانه دار که خود را یکی از ساکنان قدیمی این خیابان معرفی می‌کند، می‌گوید: به دلیل پارک خودروها در پیاده‌روها نمی توانم فرزندم را با کالسکه در پیاده رو ها ببرم و در صورت لزوم مجبورم که از خیابان استفاده کنم که در این صورت امنیت جانی خود و فرزندم به خطر می افتد.
نوری ادامه می دهد: پارک خودرو در پیاده‌روها خیابان شهید مطهری تا حدی افزایش یافته است که به کوچه‌ها و حتی جلوی درب منازلمان هم رسیده و در برخی از مواقع حتی نمی‌توانیم خودروی شخصی خودمان را از پارکینگ خارج کنیم.
شهروند دیگری که پای پلاتین گذاشته خود را نشان می‌دهد، می‌گوید: باید ما اهالی خیابان شهید مطهری تاکی پاسخگوی بی‌قانونی‌های برخی از رانندگان خطی با از دست دادن عضو بدنمان باشیم.
رحمان قادری که چند ماه‌گذشته بر اثر عبور از حاشیه خیابان دچار آسیب دیدگی از ناحیه پا شده ‌است ادامه می‌دهد: به دلیل اشغال پیاده‌رو خیابان مطهری توسط خودروها مجبور شدم از حاشیه خیابان تردد کنم که بر اثر برخورد با خودرویی در حرکت دچار آسیب‌دیگدی از ناحیه پا شدم.
هیچ ‌شهروندی به بهانه کمبود پارکینگ حق استفاده از پیاده‌رو را برای پارک ندارد
در همین رابطه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد می‌گوید: پیاده روها محدوده های تعریف شده ای برای تردد عابران پیاده هستند و هیچ‌شهروندی حق ندارد این معابر ر با پارک خودرو اشغال کند.
هوشنگ خندان دل با بیان اینکه قبول داریم در محدوده هسته مرکزی شهر کسر جای پارک وجود دارد، ادامه‌می‌دهد: نباید رانندگان به خود اجازه دهند به بهانه کسر پارکینگ حق عابران پیاده را ضایع گردانند و برای رفاه حال خود خودروی خود را در پیاده‌روها پارک کنند.
وی با تاکید بر اینکه حق تقدم با شهروندان است، تصریح‌ می‌کند: افرادی که قصد عزیمت به هسته‌ مرکزی شهر دارند و از کمبود جای پارک هم در محدوده کاری خود آگاه هستند باید از وسایل حمل ‌و نقل عمومی استفاده کنند.
به گفته خندان‌دل زیر پا گذاشتن مقررات توسط رانندگان که خودروهای خود را در پیاده‌روها پارک می‌کنند تخلف محسوب شده و باید توسط پلیس‌راهور رسیدگی شود.
وی با اشاره به آغاز نهضت احداث پارکینگ در مشهد عنوان می کند: شهروندان نگران نباشند با برنامه ریزی که در سال جاری صورت گرفته است کسری پارکینگ به خصوص در هسته مرکزی شهر تا حد زیادی حل خواهد شد.
در ادامه شهردار منطقه۲ مشهد با انتقاد از وجود و گستردگی پارک خودروها در برخی از خیابان های شلوغ این منطقه از جمله شهید مطهری، می گوید: این ناهنجاری فرهنگی گذشته از این که نوعی قانون شکنی و بی اعتنایی به قوانین راهنمایی و رانندگی است، ضعف فرهنگ ترافیکی و بی اعتنایی به حقوق شهروندی هم محسوب می شود.
رضا ظفرجعفرزاده ادامه می دهد: رفت و آمد در پیاده رو ها حق ابتدایی شهروندان است، در حالی که این حق توسط برخی از همشهری ها با پارک خودرو ها و تردد موتور سیکلت، از بین می رود.
وی با بیان اینکه شهرداری هیچ مسئولیتی در سد معبر خودروهای پارک شده در پیاده روها ندارد، می افزاید: رفع معضل پارک کردن خودروها در محل هایی که عابران پیاده از آن رفت و آمد می کنند برعهده پلیس راهور می باشد که در همین جهت از مسئولان راهنمایی و رانندگی درخواست می کنیم در جهت رفاه حال عابران پیاده با این معضل اجتماعی به شدت برخورد کنند.
خیابان شهید مطهری مجهز به پارکینگ می‌شود
شهردار منطقه ۲مشهد در ادامه سخنان خود می‌گوید: با وجود اینکه ساماندهی خودروهای پارک‌شده در پیاده‌روها وظیفه ما نیست اما با این وجود از چند‌سال گذشته برای مقابله با این وضعیت میله‌گذاری در پیاده‌روها را آغاز کرده‌ایم.
وی میله‌گذاری در پیاده‌روها را فعالیتی موقتی می‌داند و تصریح‌ می‌کند: همیشه و در هر مکانی که نمی‌شود از کارهای موقت و بازدارنده اجباری همچون نصب میله در پیاده‌رو استفاده‌کرد بلکه باید اقدامی جدی در این جهت صورت‌گیرد.
ظفرجعفرزاده یکی از راه های مقابله با تبدیل‌شدن پیاده‌روها به پارکینگ‌خودروها را ساخت پارکینگ می‌خواند و عنوان‌ می‌کند: در همه جا نمی‌توان چنین پروژه‌هایی را عملیاتی کرد، اما با این وجود برای رفع معضل به وجود آمده در خیابان شهید مطهری در سال‌جاری ساخت پارکینگ را آغاز خواهیم‌کرد.
وی ادامه‌می‌دهد: در حال‌حاضر در تدارک تملک زمین برای ساخت پارکینگ در خیابان شهید‌ مطهری هستیم که به محض نهایی شدن عملیات اجرایی آن آغاز خواهد‌شد.
به گفته وی علاوه بر ساخت پارکینگ در محدوده فوق، برخی از پیاده‌روهای شلوغ خیابان مطهری که به واسطه وجود مشاغلی همچون خدمات‌خودرویی تبدیل یه پارکینگ شده‌اند در سال‌جاری میله گذاری خواهند ‌شد.
برخورد و جریمه بیش از هزار و ۲۰۰خودرو پارک‌شده در پیاده‌روها
ظفرجعفرزاده همچنین به برخورد با خودروهای پارک شده در پیاده‌روهای این منطقه با هماهنگی پلیس راهور اشاره ‌می‌کند و می‌گوید: در طی ۳ماه ابتدایی سال‌جاری بیش از هزار و ۲۰۰خودرو که مبادرت به پارک در پیاده‌روها کرده‌ بودند جریمه شدند.
وی تعداد خودروهای جریمه‌ شده در اردیبهشت‌ماه را با۴۲۰ مورد بیشترین تعداد عنوان‌می‌کند و می افزاید: در فرودین‌ و خرداد ماه سال‌جاری نیز به ترتیب۳۶۰و ۳۹۰خودروی متخلف که در پیاده‌روهای منطقه۲ پارک کرده ‌بودند جریمه شدند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۷۱۵۰۳۲۷۲۹۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.