شهرداری گودبرداری‌های غیراصولی را متوقف کند

۲۷م آذر ،

به گزارش نوساز، حسن بیادی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه اغلب حوادث و سوانح گودبرداری غیراصولی در بافت فرسوده رخ می‌دهد، اظهار کرد: این خانه‌های قدیمی فاقد مطالعات زمین‌شناسی بوده و کیفیت تاسیساتی همچون چاه‌ها و … در آنها مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در ساخت‌وسازهای قدیم مهندس ناظر نقشی نداشته است، افزود: در ساخت‌وسازهای تازهی که در بافت فرسوده صورت می‌گیرد هم، مهار حوادث گودبرداری دشوار است، چراکه اغلب مالکان تمایلی به تجمیع پلاک هنگام ساخت‌وساز ندارند.

بیادی دربارهٔ اتفاق اخیر ناشی از گودبرداری غیراصولی، به ایسنا گفت: بخشی از این اتفاق ناشی از این است که مالک دو پلاک فرسوده، ملک خود را هنگام ساخت‌وساز تجمیع نکرده بودند و هر پلاک به صورت مستقل پروانه ساختمانی دریافت کرده بود. به این ترتیب گودبرداری یک پلاک در زمانی آغاز شد که ساختمان مجاور هنوز ساخت‌وساز خود را آغاز نکرده بود.

نایب رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز وظیفه مهندسان ناظر است، اظهار کرد: پدیده امضافروشی در این صنف هم مثل بعضی اصناف و تخصص‌های دیگر وجود دارد که سبب سوء استفاده می‌شود. امضافروشی هم خیانت و هم خلاف قانون است و مهندسان ناظر باید در قبال تعهدی که بر عهده می‌گیرند، نظارت مستمر بر ساخت‌وساز را از اولین مرحله و به دقت انجام دهند.

پدیده امضافروشی در این صنف هم مثل بعضی اصناف و تخصص‌های دیگر وجود دارد که سبب سوء استفاده می‌شود. امضافروشی هم خیانت و هم خلاف قانون است و مهندسان ناظر باید در قبال تعهدی که بر عهده می‌گیرند، نظارت مستمر بر ساخت‌وساز را از اولین مرحله و به دقت انجام دهند.

بیادی در پاسخ به سوالی دربارهٔ نقش شهرداری تهران و پلیس ساختمان در جلوگیری از گودبرداری غیر اصولی، به ایسنا گفت: پلیس ساختمان تنها وظیفه نظارت بر رعایت مفاد پروانه ساختمانی را بر عهده دارد و در زمینه کیفیت ساخت‌وساز مسوول نیست.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر شهرداری به صورت موردی با گودبرداری غیر اصولی مواجه شود، می‌تواند آن را تا رعایت کامل ضوابط ایمنی متوقف کند. ضمن اینکه شکایت‌هایی در این باره به سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران می‌رسد که شهرداری باید بررسی و به آنها رسیدگی کند.

بیادی با بیان اینکه برابر قانون برای رفع خطر در هنگام گودبرداری، مالک و مهندس ناظر باید در صورت لزوم نسبت به تخلیه موقت پلاک‌های مجاور اقدام کنند، خاطرنشان کرد: با این وجود از آنجا که هزینه تامین اسکان موقت برای پلاک‌های مجاور به مالک تحمیل می‌شود، مالکان معمولا از انجام این کار سر باز می‌زنند.

نایب رییس شورای شهر تهران یکی از راه حل‌های اساسی جلوگیری از سوانح گودبرداری غیراصولی را نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: بسیاری از انبوه‌سازان تمایل دارند در این امر مشارکت کنند، اما مدیریت شهری اختیار تخلیه بافت فرسوده را ندارد. بلکه شهروندان باید به ضرورت نوسازی ملک خود و خطرساز بودن سکونت در بافت فرسوده پی ببرند و به نوسازی رضایت بدهند.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.