شهرری با جدایی از پایتخت پیشرفت نمی‌کند

جام جم آنلاین: جدایی ری از تهران، تجزیه پایتخت یا پیشرفت شهرری؛ مساله این است. سرانجام پس از دوره‌های متعدد آزمون و خطاهای دولت برای جداسازی شهرهای حومه‌ای از تهران، این بار نوبت به جداسازی بزرگ‌ترین تکه از پازل پایتخت رسیده است.

این روزها روند جدایی ری از پایتخت با وجود مخالفت‌های مدیریت شهری با شتاب بیشتری از سوی مسئولان دولتی دنبال می‌شود، در حالی که اعضای شورای شهر و مدیریت شهری تهران، دولت را به تلاش برای تجزیه پایتخت متهم می‌کنند، اما مسئولان استانداری تهران جدایی ری از تهران را به نفع این شهر و شهروندانش می‌دانند و تاکید می‌کنند قطعا تا پایان دولت دهم این موضوع به نتیجه خواهد رسید.

گویی این بار نوبت طرح جدایی ری از تهران است که به مناقشه دیگری میان مدیریت شهری و دولت تبدیل شود.

موافقان: ری پیشرفت می‌کند

داستان از آنجا آغاز شد که اواخر تیرماه امسال، وزیرکشور در حاشیه دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با جمعی از شهروندان شهرری از جدایی این شهرستان خبر داد؛ موضوعی که سرآغاز یک مناقشه جدی میان موافقان آن در دولت و مخالفان آن در شورای شهر و شهرداری تهران بود.

مصطفی محمد نجار،وزیرکشور معتقد بود جداسازی ری از تهران براساس تصمیم هیات دولت و بنا به درخواست دیرینه مردم بزرگوار شهرستان ری صورت گرفته است.

چند روز پس از این اظهارنظر بود که مرتضی تمدن،استاندار تهران نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که برای جداسازی شهرری به توافق با شهرداری تهران نیازی نیست، از آماده‌سازی مقدمات جداسازی ری از تهران خبرداد و گفت: شهرری، شورا و شهرداری مستقل خواهد داشت و مقدمات جداسازی این شهرستان از شهر تهران در حال انجام است و با این جداسازی هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌شود و بر همه موارد مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفته است.

از سوی دیگر محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز تاکید می‌کند: درآمدهای حریم شهرستان ری و کارخانجات و انبارهای بی‌حد و حساب و درآمدهای دفن اموات و زباله‌های شهری تهران، همگی می‌تواند سالانه صدها میلیارد تومان به شهرستان ری سرازیر کند که با هزینه آن در این شهرستان، شهر ری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد.

مخالفان: مشکلات ری بیشتر می‌شود

طرح جداسازی شهرری به عنوان منطقه ۲۰ شهرتهران در حالی توسط دولت مطرح شده است که هنوز زوایای مختلف این طرح از جمله پیامدهای فرهنگی و اجتماعی، زیست محیطی، حاشیه‌نشینی، ساخت و سازهای غیرمجاز، کاهش یا افزایش قیمت زمین و… در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برای مخالفان نیز این پرسش اساسی مطرح است که طرح جداسازی ری از تهران با استناد به کدام مطالعات کارشناسی ارائه شده است؟

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با تاکید براین‌که نباید دیوار برلین میان تهران و مناطق حاشیه آن کشید و این‌گونه آنها را جدا کرد، جدایی ری از تهران را زمینه تجزیه پایتخت می‌داند و می‌گوید: شاید بعدها شمیران و حتی دولاب نیز مساله جدایی‌شان مطرح شود. این جدایی‌ها با مساله مدیریت یکپارچه سازگار نیست.

وی به این نکته هم اشاره می‌کند که جداسازی ری از تهران از لحاظ مالی به نفع شهرداری تهران است، چرا که در حال حاضر بودجه‌های خوبی در منطقه ۲۰ تهران هزینه می‌شود. رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران پیشنهاد می‌دهد به جای کشمکش میان موافقان و مخالفان شاید بهتر باشد نظرسنجی ازمردم شهرری درخصوص جداسازی این شهرستان از تهران انجام شود در ضمن از مجلس نیز درخواست شود با نگاه ملی و نگاه توسعه پایدار پیگیر این موضوع باشند.

معصومه ابتکار معتقد است: جداسازی شهرستان ری از تهران از لحاظ محیط زیست نیز به تهران لطمه وارد خواهد کرد در ضمن این تصمیمات کار‌شناسی نیست.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با انتقاد از پیشنهاد جدایی ری از تهران تاکید می‌کند: جدایی شهرری از تهران مانند جدایی سیمین ازنادر نیست که جایزه اسکار بگیرد و مسببین طرح جدایی شهرری از تهران غافلند که بابت این تصمیم غیرکارشناسی مورد لعن و سرزنش آیندگان قرار خواهند گرفت.

حسن بیادی از تصویب طرح جامع جدید تهران با حضور ریاست‌جمهوری سخن گفت که در آن برای شهرری به‌صورت یکپارچه با تهران برنامه‌ریزی شده است، بنابراین درصورت جدایی منطقه ری، این طرح نیازمند بازنگری در طرح جامع شهر تهران و هزینه‌کرد مجدد و اختصاص بخش قابل توجهی از منابع انسانی و صرف زمان خواهد بود.

مجلسی‌ها، مخالف جدایی

اختلاف نظر میان موافقان و مخالفان طرح جداسازی ری از تهران درحالی همچنان ادامه دارد که پیشنهاددهندگان این طرح مصمم هستند هرچه سریع‌تر مهر تائید مجلسی‌ها را پای​ پیشنهاد جدایی ری از تهران بنشانند.

نکته: در ماجرای این جدایی مهم این است که با پایان گرفتن چالش موافقان و مخالفان و فروکش کردن تب این طرح، تصمیم هرچه باشد در نهایت به بهبود شرایط زندگی و ​توسعه روز افزون این منطقه منجر شود

در این میان با اظهارنظرهایی که هر از گاه به نقل از نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، پیشنهاددهندگان موضوع جدایی ری از تهران را بابت این‌که آیا می‌توانند به جلب رای مثبت مجلسی‌ها در این زمینه امیدوار باشند، نگران کرده است. در چنین شرایطی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز از تقدیم طرح دو فوریتی به هیات رئیسه مجلس در مخالفت با جدایی ری از تهران که به امضای ۵۲ نفر از نمایندگان مجلس رسیده خبر می‌دهد.

در این طرح ذکر شده هرگونه واگذاری یا ادغام از سوی دولت تنها با تصویب مجلس امکانپذیر است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره دلایل این مخالفت می‌گوید: برای جدایی شهرری از تهران کار کارشناسی وجود ندارد و دولت نباید به بحث تفکیک این منطقه از تهران بدون این امر دامن بزند.

مهرداد بائوج‌ لاهوتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان این‌که دلایل کارشناسی برای جدایی شهرری از تهران وجود ندارد، تصریح می‌کند: نمایندگان خانه ملت برای تهران، طرح جامع و تفصیلی تهیه کرده‌ و اگر قرار بر تفکیک‌ بود، مسلما در این طرح گنجانده می‌شد.

سخنگوی کمیسیون عمران در پایان خاطرنشان کرد: دولت نباید به بحث تفکیک شهرری از تهران دامن بزند، چراکه تقسیمات کشوری در نزدیکی انتخابات کار اشتباهی است و نمایندگان نمی‌دانند دولت چه هدفی را از این مساله دنبال می‌کند.

مقداد نجف‌پور، رئیس فراکسیون شهری مجلس نیز معتقد است: اگر شهرری جزو تهران بماند بهتر خدمات دریافت می‌کند. در واقع ری اگر در تهران متمرکز باشد مسلما بهتر می‌تواند از تهران انتفاع حاصل کند.

حسین مظفر، یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که تاکید می‌کند جدایی ری از تهران مشکلات جبران ناپذیری برای شهروندان ری ایجاد خواهد کرد.

وی در حالی که زمین‌خواری، محرومیت‌ها، اسکان‌های غیرقانونی و… تا شکل‌گیری شورای شهر ری را از مهم‌ترین عواقب جدایی ری از تهران می‌داند، خاطرنشان می‌کند: ری درآمد ۳۵ میلیارد تومانی دارد، در حالی که آنجا از سوی شهرداری تهران۱۵۰میلیارد تومان هزینه می‌شود و جدایی، مشکلاتی را برای شهر ری ایجاد می‌کند که شایسته ری نیست.

طرحی با سابقه ناموفق

طرح جدایی ری از تهران، موضوع جدیدی نیست. پس از دوره‌های متعدد آزمون و خطاهای دولت برای جداسازی شهرهای حومه‌ای تهران این بار در حالی نوبت به جداسازی بزرگ‌ترین تکه از پازل پایتخت رسیده است که محور سخنان موافقان و مخالفان این طرح از ابعاد گسترده‌ای برخوردار بوده و از دیدگاه‌های اقتصادی تا مسائل و چالش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را شامل می‌شود. مخالفان این طرح در حالی معتقدند جداسازی ری از تهران به نفع اهالی شهرری نیست که در بیان دلایل خود به سابقه ناموفق اجرای چنین طرح‌هایی در گذشته استناد می‌کنند.

حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آثار سوء ناشی از تجزیه و مستقل شدن شهر ری از تهران، موضوع جداشدن بخشی از روستاهای حریم تهران از جمله چهاردانگه را مطرح می‌کند که پس از همه اتفاقات غلطی که نباید می‌افتاد و افتاد از جمله تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی و فضای سبز به مسکونی، هم‌اکنون ساکنان آن خواستار الحاق مجدد آن به شهر تهران هستند.

شهردار تهران نیز در حالی که جدایی ری از تهران را به مصلحت شهر و مردم ری نمی‌داند، معتقد است: تجربه ثابت کرده هرجا که از تهران جداشده است جز عقب‌افتادگی چیزی به دنبال نداشته است.

محمدباقر قالیباف نیز به سابقه جدایی شهر قدس از تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: نمایندگان و امام جمعه شهر قدس که پیش از این از تهران جدا شده‌اند نیز خواهان بازگشت مجدد به تهران هستند.

وی تاکید می‌کند: البته قانون هرچه باشد باید اجرا شود، اما اگر ری از تهران جدا شود هفت کیلومتر از امتداد بزرگراه امیرالمومنین امام‌علی(ع) که از منطقه۲۰ می‌گذرد توسط شهرداری احداث نشده و مطمئن باشید تا سالیان سال همین‌طور باقی می‌ماند.

نگرانی اهالی شهرری

موضوع جدایی ری از پایتخت در حالی این روزها به مناقشه جدی میان دولت و مدیریت شهری تبدیل شده که اهالی شهرری نمی‌دانند جداکردن ری از تهران آیا به نفعشان است یا بهبود وضعیت خدمات‌رسانی و شرایط زندگی اهالی شهرری که موافقان این طرح وعده تحقق آن را به اهالی این منطقه می‌دهند با جداسازی ری از تهران تحقق خواهد یافت؟

اهالی شهرری اطلاع‌رسانی درباره ابعاد مثبت و منفی جداسازی ری از تهران را حق مسلم خود می‌دانند، چراکه نظر مردم این منطقه در تصمیم‌گیری نهایی مسئولان درخصوص اجرا یا عدم اجرای این طرح موثر خواهد بود.

این‌که در نهایت نمایندگان مجلس به طرح پیشنهادی دولت مبنی بر جدایی ری از تهران رای مثبت بدهند یا خیر، مهم این است که با پایان گرفتن چالش موافقان و مخالفان و فروکش کردن تب این طرح، تصمیم هرچه باشد در نهایت به بهبود شرایط زندگی و بهره‌مندی بیشتر ساکنان شهرری از امکانات شهری و پیشرفت و توسعه روز افزون این منطقه منجر شود، نه این‌که عقب‌ماندگی شهرری و شهروندانش را در سال‌های آینده رقم بزند.

پوران محمدی ‌/‌ گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.