شهرک های صنعتی قزوین بستری مناسب برای سرمایه گذاران

به گزارش ایرنا،هم اکنون یک هزار و ۳۱ واحد صنعتی فعال و یا در حال اجرا در شهرک های صنعتی’ کاسپین’ ، ‘ لیا’، ، ‘آراسنج’،’خرمدشت’،’حیدریه’ و نواحی صنعتی دانسفهان و آوج استقرار یافته اند که از این رقم سهم واحدهای فعال ۵۳۱ و واحدهای در حال ساخت ۵۰۰ واحد می باشد.

افزایش متقاضیان سرمایه گذاری در بخش تولید برای حضور در شهرک های صنعتی قزوین در طول دولت نهم و دهم نویدبخش این مهم می باشد که این استان که پیش از نیز به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور مطرح بوده است بیش از پیش در این بخش به رشد و توسعه دست پیدا می کند.

با توجه به هزینه بالای ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی بصورت جداگانه در هر منطقه امروزه بیشتر سرمایه گذاران بخش صنعت و تولید با توجه به تسهیلات متنوعی که با حمایت دولت و از سوی شرکت شهرک های صنعتی در اختیار آنان قرار می گیرد سرمایه گذاری در داخل شهرک ها را تا ایجاد واحدی در خارج از این مجموعه ترجیح می دهند که این مهم در استان قزوین نیز مستثنی نیست.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در خصوص آخرین وضعیت مربوط به این شهرک ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میزان سرمایه گذاری محقق شده مربوط به واحدهای فعال را هشت هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال خواند و افزود: جمع کل سرمایه گذاری مربوط به قرارداد متقاضیان ایجاد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی استان قزوین نیز ۱۹ هزار و ۹۴۵ میلیارد ریال می باشد.

‘عبدالقهار ناصحی’ با اشاره به فعالیت ۵۳۱ واحد تولیدی فعال که به تولید محصولات مختلف در شهرک های صنعتی استان قزوین می پردازند، اظهار کرد: در حال حاضر شهرک صنعتی لیا با ۲۶۸ مورد بیشترین تعداد واحدهای فعال در میان شهرک های صنعتی این استان را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: شهرک صنعتی کاسپین نیز ۱۰۲ واحد، آراسنج ۶۶ واحد،حیدریه ۳۶ واحد، خرمدشت ۱۳ واحد و نواحی صنعتی دانسفهان و آوج نیز به ترتیب ۴۱ و ۵ واحد تولیدی فعال را در خود جا داده اند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین جمع اشتغال مربوط به قرارداد این شرکت با سرمایه گذاران و متقاضیان ایجاد واحدهای تولیدی را در شهرک های صنعتی این استان را ۳۵ هزار و ۸۳۲ نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار نفر در واحدهای تولیدی به بهره برداری رسیده این شهرک ها مشغول به فعالیت می باشند.

وی با اشاره به فعالیت سه هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان قزوین، اظهار کرد: با توجه به این رقم میزان استقرار واحدهای تولیدی در داخل شهرک های صنعتی این استان آمار کمی به نظر می رسد که بخشی از دلیل این مساله وجود و فعالیت واحدهای بزرگ تولیدی در قزوین است ولی باید به این مهم اشاره کرد که در سال های اخیر حجم مجوزهای صادر شده و سرمایه گذاری ها نشان دهنده استقبال خوب فعالان حوزه تولید برای سرمایه گذاری و فعالیت در شهرک های صنعتی است.

این مسوول حوزه صنعت با اشاره به ساخت و ساز ۵۰۰ واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین، اظهار کرد: پیش بینی می شود ظرف سه سال آینده بیش از نیمی از این واحدها با اتمام مراحل اجرا و تکمیل شدن، با سرمایه گذاری نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، زمینه اشتغال ۱۰ هزار نفر را فراهم کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۷ طرح صنعتی با مشارکت سرمایه گذاران خارجی با سرمایه گذاری یکهزار و ۶۱۵ میلیارد ریال و یک هزار و ۱۱۳۴ نفر اشتغال در شهرک های صنعتی استان قزوین فعال می باشند، خاطر نشان کرد: آلمان، کره جنوبی، ایتالیا،پاکستان، اردن، ترکیه،لهستان، کانادا و هند کشورهایی هستند که فعالان اقتصادی آنها در شهرک های صنعتی قزوین اقدام به سرمایه گذاری و مشارکت در اجرای طرح های تولیدی کرده اند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در خصوص برنامه های مربوط به توسعه و گسترش این شهرک ها نیز با بیان اینکه هم اکنون در دوازده شهرک، ناحیه و طرح توسعه شامل آراسنج، حیدریه، فاز یک و دو کاسپین،فاز یک خرمدشت، فاز یک و دو لیا، حکیمیه، دانسفهان و آوج به متقاضیان سرمایه گذاری زمین صنعتی واگذار شده است، اظهار کرد: فاز سوم توسعه شهرک صنعتی لیا، نواحی صنعتی الموت و طارم در حال طراحی می باشند.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی قزوین ۲ نیز با توجه به مکان یابی، در مرحله تملک قرار دارد، به وضعیت شهرک های صنعتی خصوصی استان قزوین نیز اشاره کرد و افزود: در بخش خصوصی نیز تاکنون سه شهرک صنعتی البرز، ایران خودرو و برلیان احداث و واگذاری آنها صورت گرفته است و برای دو شهرک صنعتی دیگر نیز مجوز احداث صادر شده است که در حال پیگیری مراحل ساخت می باشد.

ناصحی با اشاره به اینکه در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه صنعت و تولید باید نهایت تلاش خود را به منظور ایجاد فضایی مناسب برای جذب سرمایه گذاران در شهرک های صنعتی انجام دهیم، افزود: تلاش و برنامه ریزی مناسب برای توسعه فعالیت های صنعتی و جذب سرمایه گذاران در شهرک های صنعتی که رشد تولید و ایجاد اشتغال را در پی خواهد داشت، می تواند در بی اثر کردن تحریم ها و رشد اقتصادی کشور نقشی مهم را به دنبال داشته باشد.

۷۳۹۲/ ۱۶۴۴ / ۱۴۴۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۹۳۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.