شهروندان مواد کاتالیستی را باید از کجا تهیه کنند؟

۲۹ آبان ،

مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست خبر داد: بخش عمده آلودگی خودروها ناشی از فرسوده بوده قطعه کاتالیستی است و عدم تامین این قطعه سبب آسیب های زیست محیطی می گردد.

وحید نوروزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: بالغ بر ۸۰ درصد آلودگی فعلی هوای تهران که ناشی ازمنابع متحرک است را خودروهای ماقبل ۸۲ تولید می کنند. در پایتخت حدود۳٫۵ میلیون خودرو در حال تردد می باشند که حدود دو میلیون از آنها، حاوی مبدل کاتالیستی مناسب نیستند. در عین حال با توجه به اینکه این خودروها ۸برابر خودروهایی که حاوی مبدل کاتالیستی می باشند تولید آلودگی می کنند، در واقع می توانیم بگوییم این تعداد به اندازه تردد ۱۶میلیون خودرو، تولید آلودگی در هوای تهران دارند.

وحید نوروزی با بیان اینکه مبدل های کاتالیستی عمر موثرشان تنها ۲ تا ۳ سال یا حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است، گفت: آلودگی یک خودرو که مبدل کاتالیستی اش خراب شده و یا عمرش به پایان رسیده است ۵ تا ۱۰ برابر خودروی نو و استاندارد مبدل دار است. از این رو نصب مبدل کاتالیستی در خودروها ضروری است.

وی با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا کشور ابراز داشت: براساس مصوبه هیات وزیران با عنوان برنامه کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور مصوب اسفندماه ۹۰ که به تمام دستگاه های ذیربط ابلاغ شد، باید نسبت به بررسی و در صورت نیاز تعویض مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر در خودروها از ابتدای امسال اقدام می شد و صحت آن در معاینه فنی خودروها الزامی شد، اما هنوز عملا هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه قانونی صورت نگرفته است.

به گفته نوروزی در مصوبه هیات وزیران مبدل کاتالیستی خودروها باید در معاینه فنی خودرو کنترل و صحت و سلامت آن بررسی شود. از سوی دیگر هم این قطعات توسط وزارت صنایع و خودروسازان در تعمیرگاه های مجاز خودروسازان تامین شود که متاسفانه هیچ یک از این دو جنبه این بند از مصوبه دولت اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه قطعه کاتالیست باید پس از ۸۰ هزار کیلومتر پیمایش تعویض شود، تصریح کرد: متاسفانه این قطعه در بازار و نمایندگی های پس از فروش وجود ندارد و اگر هم هست دارندگان خودرو به دلیل هزینه بالای تعویض اقدام به تعویض قطعه نمی کنند. بنابراین نداشتن قطعه کاتالیست سبب شده آلودگی هوای تهران بیش از حد استاندارد باشد.

وی با بیان اینکه بارها اعلام شده تعویض مبدل کاتالیستی باید یکی از تعهدات و مسئولیت های صنایع خودروساز پس از فروش باشد، افزود: همانطور که معاینه فنی یک الزام است، تعویض مبدل کاتالیست هم باید به عنوان یک الزام در نظر گرفته شود چرا که اگر همین امروز معاینه فنی بر وجود قطعه کاتالیست الزام کند، در مرحله اول این مشکل مطرح است که این قطعه در بازار موجود نیست که شهروندان بتواند از آن استفاده کنند. در این صورت اقدام مراکز معاینه فنی برای بررسی مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر بی فایده خواهد بود .

در این میان شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا که در ابتدای سال جاری به تمام ارگان ها و دستگاه های مرتبط در زمینه کاهش آلودگی هوا ابلاغ شده است، تمام مراکز معاینه فنی موظف به کنترل صحت مبدل کاتالیستی خودروها می باشند. چنانچه مبدل کاتالیستی خودرویی خراب باشد ارایه برگه معتبر معاینه فنی در صورت تعویض مبدل کاتالیستی امکان پذیر خواهد بود.

شاعری ادامه داد: چنانچه مبدل کاتالیستی خودرویی خراب باشد مراکز معاینه فنی نباید به آن خودرو برگه معاینه فنی ارایه دهند همچنین تمام خودروسازان نیز ملزم به تامین قظعه کاتالیست در بازارو خدمات پس از فروش می باشند که البته این مورد یعنی تامین کاتالیست از سوی خودروسازان هنوز محقق نشده است.

وی به رغم آنکه می داند خودروسازان هنوز تامین مبدل کاتالیستی را جدی نگرفته اند و هنوز اقدامی اساسی برای این مهم انجام نداده اند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به خودروسازان در این زمینه تذکرات لازم را داده و به زودی خودروسازان به تعهدات خود عمل خواهند کرد. در عین حال گزارش تفسیری روند اجرای برنامه از سوی دستگاه ها طی ۲ماه آینده به دولت ارایه خواهد شد.

این در حالی است که رضوی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران بیان کرد: دستورالعمل اجرایی این مصوبه هنوز به ما ابلاغ نشده است.

به گفته وی برای اجرای مصوبه هیات وزیران درخصوص بررسی مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر در مراکز معاینه فنی، این ستاد مکاتبه ای با سازمان محیط زیست انجام داده و از آنها خواسته که دستورالعمل اجرایی این مصوبه را به مراکز معاینه فنی ابلاغ کند. چراکه بدون دستورالعمل اجرایی این مراکز نمی توانند مصوبات قانونی را اجرایی کنند و اکنون در انتظار دریافت این دستورالعمل می باشند.

مهندس رضوی ادامه داد: چنانچه دستورالعمل اجرایی این مصوبه به ما ابلاغ شود ما آمادگی کامل برای اجرای این مصوبه قانونی را داریم اما مشکل اینجاست که حتی اگر ما این دو قطعه را مورد بررسی قرار داده و به عنوان شاخصی در معاینه فنی خودروها مدنظر قرار دهیم، آیا مبدل کاتالسیتی در تعمیرگاه های مجاز خودروسازان وجود دارد که شهروندان به تعویض مبدل خودرویشان اقدام کنند؟

به گفته وی هم اکنون هیچ کدام از تعمیرگاه های مجاز خودروسازان نسبت به فروش مبدل های کاتالیستی اقدام نمی کنند و این موضوع می تواند سبب سردرگمی و بلاتکلیفی شهروندان شود.

وی با بیان اینکه خودروسازان هنوز برای تعویض مبدل های کاتالیستی تاکسی ها نیز اعلام آمادگی نکرده اند، گفت: پیش از هر چیز باید وزارت صنایع و خودروسازان، تامین مبدل های کاتالیستی و قطعه کنیستر را تضمین کنند.

وحید نوروزی معاون اجرایی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز معتقد است: تا وقتی که خودروسازان خود را موظف به تامین مبدل های کاتالیستی و ارایه آن در مراکز و تعمیرگاه های مجازشان ندانند، وضعیت اینگونه باقی خواهد ماند چرا که خودرویی که مبدل کاتالیستی اش فاسد شده در مراکزمعاینه فنی مردود می گردد اما این قطعه در هیچ کجا در اختیار متقاضیان قرار نمی گیرد تا نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت صنایع و خودروسازان گفت: در هیچ یک از مراکز و تعمیرگاه های مجاز خودروسازان مبدل های کاتالیستی وجود ندارد و انتظار می رود مصوبات قانونی مورد توجه و اجرا قرار بگیرند و باید مسئولان در این خصوص پاسخگو باشند.

نوروزی معتقد است سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدا باید خودروسازان را مجاب به تامین این قطعه در تعمیرگاه های مجاز خودروسازان کنند و سپس آن را از الزامات مراکز معاینه فنی در ارایه برگه معاینه فنی قرار دهند. در غیر این صورت همچنان این طرح همانند همین ۸ماه، معلق در بین اهمال کاری خودروسازان خواهد ماند.

براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا سوخت و خودرو به عنوان دو عامل اصلی آلودگی هوا در راس برنامه قرار گرفته اند. به گونه ایی که وزارت نفت ملزم به تولید سوخت یورو ۴ و خودروسازان ملزم به تولید خودروی یورو۴ و تامین مبدل کاتالیستی در بازار شدند اما با گذشت ۸ ماه از سال هنوز نه سوخت مورد نیاز ۸ کلانشهر با استاندارد یورو ۴ عرضه می گردد، نه مبدل کاتالیستی در بازار یافت می گردد و نه تولیدات خودورسازان به استانداردهای لازم رسیده است .

در عین حال روند نوسازی خودروهای فرسوده اعم از خودروی شخصی، اتوبوس، مینی بوس و تاکسی که در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بر آن تاکید شده نیز به کندی پیش می رود. به طوری که طی ۲ سال قبل هنوز یک اتوبوس فرسوده نوسازی نشده و تنها ۱۲۰ مینی بوس هم از ۱۲۰۰ مینی بوس فرسوده نوسازی شده است. در حالیکه بسیاری از بندهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا با اهمال کاری مواجه است، اما بازهم مسئولان محیط زیستی کشور از روند مطلوب اجرای برنامه سخن به میان می آورند و این سوال را در ذهن همگان پررنگتر می کنند که با تمام این تفاصیل چگونه روند اجرای برنامه مطلوب است و چگونه باید به کاهش آلودگی هوا امیدوار بود؟!/ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.