شهری که آفتاب در آن طلوع نمی‌کند/عکس

با آلودگی شدید هوای شهرهای بزرگ دیگر دیدن مردم ماسک زده در آنها عادی شده است. «مه دود» شدید در پایتخت چین به خاطر آلودگی هوا اما حالا باعث شده که در بعضی روزها مردم حتی از دیدن خورشید محروم شوند.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، در کشوری مانند چین که آلودگی هوایش مانند جمعیتش رکورددار است دیگر خیلی‌ها ماسک جز یکی از لوازم همیشگی همراهشان است. این روزها با فصل سرما و با پدیده وارونگی هوا در چین اوضاع طوری شده که دیدن طلوع آفتاب با «مه دود» شدید یان شهر تبدیل به یک رؤیا تبدیل شده است. به همین خاطر مقام‌های شهر پکن یک نمایشگر بزرگ را در میدان مشهور تیان‌من قرار داده‌اند و روی آن طلوع آفتاب را نمایش می‌دهند تا مردم این شهر بیشتر از این افسردگی نگیرند. در شهری که چشم حالا چشم را نمی‌بیند این نمایشگر بزرگ LED منظره طلوع آفتاب را پخش می‌کند تا مردم در میان «مه دود» این شهر چشم‌شان به جمال حداقل تصویر خورشید روشن شود. حدود شصت سال قبل  لندن هم وضعیت مشابهی و حتی  وضعیتی  بسیار بدتر از جایی مانند پکن امروز داشت. در زمستان سال ۱۹۵۲ پایتخت انگلیس را مه عظیمی فرا گرفت که به خاطر آلودگی هوا و کاملاً سمی بود. ورود جریانی از هوای سرد باعث شد تا با پدیده وارونگی هوا در زمستان آن سال این «مه دود» مرگ بیشتر از ۱۳ هزار نفر را رقم بزند.

این «مه دود» مرگبار حدود یک هفته شهر را فرا گرفت و آلودگی در حدی بود که پلیس خودرو را از خیابان‌ها خارج می‌کرد. تصاویر آن زمان را اگر مرور کنید یاد حال و روز این روزهای خیلی از شهرهای جهان می‌افتید. روزنامه دیلی تلگراف درباره آن روزها نوشته است که مقام‌های کشور وقتی رسانه‌های از تمام شدن تابوت در شهر خبر دادند به فکر چاره‌ای برای این بحران افتادند. مقام‌های چین هم به تازگی اعلام کرده‌اند که برنامه منسجم و ویژه‌ای برای کم کردن آلودگی هوا با کاهش مصرف زغال سنگ،رفت‌و‌آمد خودروها و انتقال کارخانه‌ها به فاصله دور از شهرهای بزرگ دارند.

 

مه دود عظیم شهر لندن در سال ۱۹۵۲ باعث تصویب لایحه هوای پاک در این کشور برای کاهش آلودگی هوا شد


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.