شوراهای صنفی در خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر باید فعال شود

جمعی از دانشجویان دانشکده پلی تکنیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشستی خواستار فعال شدن شورای صنفی در دانشگاه‌ و خوابگاه‌های آن شدند.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مراسمی که به منظور گرامیداشت سالگرد «آمنه زنگنه» دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر که مهر ماه سال ۱۳۹۰ در اثر گازگرفتگی در خوابگاه شهید مرادی این دانشگاه فوت کرد، با حضور دکتر احمد فهیمی‌فر رییس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و چند تن از استاد این دانشگاه برگزار شد، جمعی از دانشجویان این دانشگاه به بیان مسائل صنفی و لزوم ایجاد شورای صنفی پرداختند.

در این مراسم دکتر افشار عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر ضمن ابراز تاسف از درگذشت آمنه زنگنه، گفت: شناختی که من از آمنه زنگنه دارم وی دختری مودب، ساکت و درس‌خوان بود.

وی افزود: پس از این اتفاق مسئولین دانشگاه تلاش کردند مسبب این حادثه را پیدا کنند، اما تنها چیزی که نصیب ما شد، خطای یک کارگر اعلام شد .

دکتر افشار با اشاره به اتفاق‌ها و چالش‌های پیش آمده در ۳۰ سال اخیر در آموزش عالی، گفت: علت این عوامل را می‌توان کاهش نیروی انسانی و عدم مدیریت درآمدها و بودجه دانشگاهها دانست.

وی با بیان اینکه دانشگاه در حال حاضر در شرایط ایده آل خود به سر نمی‌برد، گفت: متاسفانه در ۱۰ سال اخیر نتوانسته‌ایم بر امکانات دانشگاه اضافه کنیم، چرا که بودجه‌ای در این زمینه به دانشگاه داده نشده است.

 

امیدواریم دولت تدبیر و امید به وضعیت دانشگاه امیرکبیر نیز رسیدگی کند

در ادامه قلی‌پور یکی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه امیرکبیر افزود: مشکلات صنفی دانشگاه امیرکبیر بسیار زیاد است، اما از مهمترین آنها مشکل خوابگاه است.

وی همچنین با اشاره به حادثه سال ۸۷ و قطع شدن پای یکی از دانشجویان در خوابگاه نجات‌الهی به علت خراب شدن آسانسور و سقوط از طبقه چهارم در خوابگاه، گفت: قطعا نقش مدیریتی و تیم مدیریتی خوابگاه در جلوگیری از بروز این اتفاق‌ها نقش بسیار پررنگی دارد که امیدواریم دولت تدبیر و امید به وضعیت و مشکلات دانشگاه امیرکبیر نیز رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه در انتخاب مسئولین خوابگاه‌ها کمتر به نظر ساکنین خوابگاه و روحیات و نیازهایشان توجه می‌شود، گفت: این امر باعث می‌شود این مسئولان با نیازها و مشغله‌های فکری ساکنین خوابگاه بیگانه‌ باشند و ارتباط مناسبی هم بین آنان برقرار نباشد.

وی با بیان اینکه در بعضی موارد اداره خوابگاه‌های چند صد نفره در اختیار افرادی بدون هیچ سابقه صنفی و تجربه لازم برای تقبل این مسئولیت قرار می‌گیرد، گفت: نتیجه این مسئله چیزی جز اخلال در نظم و اداره خوابگاه‌ها نیست، چرا که مسئولین خوابگاه‌ها و حتی مدیریت امور خوابگاه‌ها از میان دانشجویان در حال تحصیل انتخاب می‌شوند که دغدغه اصلی آنها تحصیل بوده و اداره خوابگاه از اولویت‌های بعدی آنان است.

این دانشجو با بیان اینکه در بسیاری از مواقع دسترسی به آنان به علت حضور در کلاس درس و مطالعه و غیره ممکن نیست، گفت: همواره در خوابگاه‌های دانشجویان کارشناسی با ازدحام جمعیت روبرو هستیم به طوری که در یک اتاق ۱۲ متری چهار الی پنج نفر ساکن هستند.

وی با اشاره به اهمیت مسئولیت‌های فرهنگی در خوابگاه، گفت: لازم است که فرد مسئول توانایی برقراری ارتباط با سلایق متفاوت را داشته باشد، در صورتی که این گزینش مانع از تحقق این امر شده و باعث شده برنامه خوابگاه یک بعدی و مناسب عده‌ای خاص از دانشجویان باشد.

 

انتقاد از نبود شورای صنفی در خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر

یکی دیگر از دانشجوی خوابگاهی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به مشکلات موجود در مدیریت خوابگاه‌ها، گفت: دیگر مشکل موجود در مدیریت خوابگاه‌ها برخورد سلیقه‌ای برخی عوامل خوابگاه با مسائل پیش آمده است، چرا که در نبود آیین‌نامه انضباطی معین ، برخی مسئولان خوابگاه می‌توانند با اتکا به نظر شخصی خود رفتار کنند.

وی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده در خوابگاه، اظهار کرد: قطع کردن شبکه وایرلس خوابگاه و محدود کردن دسترسی دانشجویان جدید الورود به اینترنت مسئله‌ای است که موجب نارضایتی بسیاری از دانشجویان جدید الورود به این دانشگاه شده است، چرا که حتی به دانشجویان اجازه داده نمی‌شود که با هزینه شخصی خود به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

وی با انتقاد از نبود شورای صنفی در خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر، گفت: به عقیده برخی از مسئولان خوابگاه، به ایجاد یک نهاد دانشجویی مستقل موازی با آن نیاز نیست و این در حالی است که در این میان هیچگونه انتخاباتی برای سپردن این مسئولیت مهم به دانشجویان برگزار نمی‌شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.