شوراها بستری برای مشارکت عمومی شهروندان در امور حکومتی است

۲۵م آذر ،

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما شوراهای حل اختلاف را بستری برای محقق شدن مشارکت عمومی شهروندان در امور حکومتی و همچنین مجرایی برای تنفس راحت تر قوه قضائیه ارزیابی کرده‌ایم.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی روز قبل(جمعه) در جمع اعضای شوراهای حل اختلاف استان کردستان اظهار داشت: ما شوراهای حل اختلاف را بستری برای محقق شدن مشارکت عمومی شهروندان در امور حکومتی و همچنین مجرایی برای تنفس راحت تر قوه قضائیه ارزیابی کرده‌ایم.

در این نشست که مسئولین دستگاه قضایی استان کردستان نیز حضور داشتند، رئیس سازمان بازرسی کل کشور سه عنصر برجسته‌ای که در کار شوراهای حل اختلاف متبلور می‌شوند را تبیین کرد و گفت: اولین اصل مرتبط با کار شوراهای حل اختلاف این است که بر اساس تعاون و تقوا در جامعه شکل گرفته است. دومین عنصر برجسته نیز ناظر بر ایجاد اصلاح و تفاهم و تصالح است. در واقع شوراهای حل اختلاف باید با ایجاد تفاهم، زندگی و روابط اجتماعی را انسانی و عقلانی کنند. این امر بسیار مهم است و باید گفت اصلی‌ترین کارکرد شورای حل اختلاف ایجاد تفاهم است و اعضای این شوراها باید با تقویت رفتار عقلایی در جامعه، مروج خوب زندگی کردن و انسانی زیستن باشند.

پورمحمدی سومین عنصر برجسته شوراهای حل اختلاف را متوجه کارکرد شورایی آن دانست و گفت: شورا به معنای داد و ستد عقلانی است و در شورا، اذهان و عقول با یکدیگر شور می‌کنند. از آنجایی که شورا و مشورت، عقلانی‌ترین عمل اجتماعی است، نمی‌توان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بدون شورا و مشورت کاری از پیش برد. بسیاری از مصیبت‌های امروز ما نیز خود رایی و دوری از مشورت است.

وی با بیان اینکه عملیات شورایی جامعه ما را بلوغ می‌رساند افزود: پیام شورای حل اختلاف این است که هماره باید گفتگوی عقلانی و مشورت را مدنظر داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره اصلاح قانون شوراها تصریح کرد: هدف اصلی از این اصلاح، تبلیغ و تبیین تساهل، تفاهم و تصالح است. ما نمی‌خواهیم شوراهای حل اختلاف تبدیل به یک دادگستری کوچک با وظایف موازی شوند. بلکه ما این شوراها را بستری برای محقق شدن مشارکت عمومی شهروندان در امور حکومتی و همچنین مجرایی برای تنفس راحت‌تر قوه قضائیه ارزیابی کرده‌ایم.

بر اساس این گزارش به نقل از سازمان بازرسی کل کشور رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بررسی مقررات، آئین نامه‌ها و قوانین شوراهای حل اختلاف چندین استان از سوی سازمان تحت امر خود خاطرنشان کرد: اگر چه ضعف‌های را در کار شوراهای حل اختلاف یافته‌ایم. اما در مجموع عملکرد این شورا را مثبت یافته‌ایم و معتقدیم که این شوراها یک تجربه موفق اجتماعی است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.