شورای آتلانتیک: هدف امریکا از سپر دفاع موشکی خلیج فارس، محافظت از پایگاه‌های خودش است نه دفاع از کشورهای عربی

یک اندیشکده امریکایی می‌گوید هدف امریکا از ایجاد سامانه دفاع موشکی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دفاع از پایگاه‌های نظامی خودش است نه دفاع از این کشورها.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته‌ای تام شنکر، در مقاله‌ای روی وب سایت اندیشکده «شورای آتلانتیک» که هفته گذشته منتشر شده، نوشت که هدف اصلی امریکا از ایجاد این سامانه دفاع از پایگاه های نظامی این کشور در برابر حملات احتمالی ایران است.

ایران بارها اعلام کرده است که تمامی پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه در تیررس موشک‌های آن قرار دارند.

این اندیشکده امریکایی نوشت: «هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از جمله اولین کسانی است که ۳ سال پیش لزوم این سپر موشکی را مطرح کرد. وی در سفر اخیرش به عربستان سعودی به دنبال تشویق متحدان عربش برای تحقق این امر بود. وی در نشستی در شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در ماه مارس ۲۰۱۲، شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، گفت: «ما می‌توانیم گام‌های مؤثرتری برداریم تا کشورهای خلیج فارس را از طریق همکاری در برابر موشک‌های قاره پیما محافظت کنیم». کلینتون در ادامه گفت: «گاهی برای محافظت موثر یک کشور، به سامانه رادار در کشوری همسایه نیاز داریم. اما چیزی که اکنون ما به آن نیاز داریم همکاری- یا به تعبیری تعامل- است تا عملاً آستین‌ها را بالا زده و دست به کار شویم».

شنکر در ادامه به صراحت می‌گوید هدف از این سامانه «خنثی کردن موشک‌های پرتابی ایران در برابر نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف است»، بی‌آنکه هیچ نامی از کشورهای خلیج فارس به میان بیاورد.

مشخصات سپر دفاع موشکی امریکا در خلیج فارس

اطلاعات موجود نشان می‌دهد امریکا طرحی مفصل برای مستقرکردن یک سامانه کامل راداری و دفاعی در منطقه خلیج فارس دارد.

پنتاگون ۳ هفته پیش از تازه‌ترین کمک آمریکا به سامانه‌های سپر موشکی کشورهای عرب خلیج فارس پرده برداشت و کنگره را از طرحی برای فروش ۲/۴ میلیارد دلار تسلیحات به کویت باخبر کرد. این تسلیحات شامل ۶۰ موشک پیشرفته پاتریوت، ۲۰ سکوی پرتاب و ۴ رادار بود. کویت پیش از این، بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ ۳۵۰ موشک «پتریوت» خریده بود.

در ۴ سال گذشته امارات متحده عربی بیش از ۱۲ میلیارد دلار صرف خرید سامانه‌های دفاع موشکی کرده است. پنتاگون در ماه دسامبر ۲۰۱۱، قراردادی را فاش کرد که طی آن ۲ سامانه پیشرفته دفاع موشکی به ارزش تقریبی ۲ میلیارد دلار در اختیار امارات قرار گرفت. این سامانه‌ها شامل رادار و سامانه‌های فرمان است.

همچنین طبق گزارش‌های پنتاگون، در قراردادی دیگر موشک‌های مخصوص رهگیری هواپیما، برای این سامانه به ارزش ۲ میلیارد دلار تامین شده است.

عربستان سعودی نیز به منظور بهینه‌کردن سامانه موشکی خود، در سال گذشته  ۷/۱ میلیارد دلار را صرف زرادخانه‌ای بزرگ از موشک‌های پاتریوت کرد.

امریکا همچنین کشتی های مجهز به سامانه ایجیس را در خلیج فارس مستقر کرده است.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.