شورای ارزشیابی و نظارت باید هنرمند تئاتر را قانع کند

رحمت امینی درباره روند بازبینی آثار نمایشی توسط شورای نظارت و ارزشیابی به خبرنگار مهر گفت: نمایش توسط مدیر سالن به شورا ارائه می‌شود. سپس نمایشنامه مورد بازخوانی و بررسی قرار می‌گیرد و به صورت کامل یا با اصلاحات پذیرفته یا به طور کامل رد می‌شود. برای اجرا نیز بازبینی توسط چند نفر انجام می‌شود.

رئیس سابق شورای نظارت و ارزشیابی با تأکید بر اولویت دادن به ارزشیابی بر نظارت در این شورا یادآور شد: نام شورا برای این بخش در نظر گرفته شده تا اعمال سلایق کمتر باشد و افراد مختلف نظرات خود را ارائه دهند. بنده در زمان ریاست خود در شورا از افراد و هنرمندان مختلف دعوت به همکاری کردم ولی اکثر پاسخ‌ها منفی بود.

وی ادامه داد: شورای ارزشیابی و نظارت نیازمند یاری هنرمندان مطرح و قدرتمند است و وقتی عرصه از هنرمندان صاحب‌نظر خالی باشد کیفیت مدنظر از ترکیب شورا را نخواهیم داشت. شورا برای هنرمندان نام مثبتی ندارد و هر کسی که وارد شورا می‌شود خود را در معرض اتهامات قرار می‌دهد. هنرمندانی چون دکتر اسدی و دکتر قهرمانی به دلیل همین شرایط از ادامه همکاری با شورای ارزشیابی و نظارت خسته شدند.

امینی با اشاره به شرایط پیش آمده برای نمایش “آنتیگونه” به کارگردانی همایون غنی‌زاده گفت: این نمایش در دوره‌ای از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شد و باید مانند باقی کارهای اجرا شده در جشنواره برای اجرای عمومی بر اساس آئین‌نامه و اساسنامه شورای ارزشیابی و نظارت بازبینی می‌شد. بحث همایون غنی‌زاده این بوده که چرا اعضای شورای مرکزی در بازبینی اثر حضور نداشتند.

عضو شورای مرکزی نظارت و ارزشیابی یادآور شد: اعضای شورای مرکزی زمانی وارد عمل می‌شوند که هنرمند درباره کارشناسی انجام شده اعتراض داشته باشد. البته در قانون آمده که شورای مرکزی پرونده بازبینی را مورد بررسی قرار می‌دهد و با دیدن یا ندیدن اثر می‌تواند رأی دهد.

وی معتقد است همایون غنی‌زاده می‌تواند از مرکز هنرهای نمایشی خواستار پاسخی قانع کننده درباره چرایی تکنفره بودن آخرین بازبینی انجام شده از نمایش خود باشد. امینی تأکید کرد: هنرمند باید قانع شود و طبق قوانین مرکز باید پاسخ قانع کننده‌ای را به گروه و هنرمند ارائه دهد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.