شورای امنیت برای بررسی وضعیت لیبی تشکیل جلسه داد

به گزارش ایرنا دراین جلسه جفری فلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل درامور خاورمیانه گزارشی درباره وضعیت امنیتی درلیبی و حمله به کنسولگری امریکا در بنغازی و قتل سفیر امریکا ارائه داد.

وی به پانزده عضو شورای امنیت گفت : تهدیدهای جدی امنیتی در لیبی وجود دارد که حمله به کنسولگری امریکا در لیبی نشان دهنده وخامت اوضاع امنیتی در ان کشور است.

فلتمن افزود: انتخابات هفتم جولای در لیبی گام بزرگی به سوی دموکراسی در لیبی بوده است وانتخاب نخست وزیر وکنگره ملی در لیبی دستاور بزرگی برای لیبی بوده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه از دولت لیبی خواست تا اقدامات لازم برای کنترل وضعیت امنیتی در ان کشور به عمل اورد.

اعضای شورای امنیت دراین جلسه اعلام کردند که در کنار حکومت لیبی قرار داشته و از بازگشت ثبات به ان کشور و حرکت در مسیر ارامش حمایت می کند.

همچنین درپایان جلسه شورای امنیت اعلام شد که طارق متری به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی تعیین شده است.

طارق متری سیاستمدار لبنانی نزدیک به جناح ۱۴ مارس بوده و در کابینه فواد سنیوره و سعد حریری پست وزارت داشته است.

شورای امنیت در پایان جلسه روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای حمله به مراکز دیپلماتیک امریکا درقاهره وبنغازی وقتل سفیر امریکا در لیبی را بشدت محکوم کرد.

شورای امنیت همچنین از حمله به سفارت امریکا در قاهره به شدت انتقاد کرده و به دولت مصر در زمینه مسولیت های دیپلماتیکش در قبال مراکز دیپلماتیک هشدار داد.

به دنبال نمایش فیلم موهن ضد اسلامی درباره پیامبر اسلام (ص) توسط ˈسام باسیلˈ کارگردان صهیونیست، مردم مصر ولیبی درمقابل سفارت و کنسولگری امریکا تجمع اعتراض آمیز برپا کردند.

معترضان مسلح با حمله به کنسولگری امریکا در بنغازی، سفیر و سه دیپلمات دیگر امریکا را به قتل رساندند.

از هنگام دخالت ناتو در لیبی و سرنگونی رژیم معمر قذافی، مساله فعالیت گروه های شبه نظامی وعدم فرمانبری آن ها از حکومت مرکزی لیبی تبدیل به یکی از بزرگترین نگرانی های داخلی و خارجی بوده است.

اخیرا عفو بین الملل با انتشار گزارشی از بازداشت های خودسرانه و اعمال گسترده شکنجه توسط شبه نظامیان به شدت انتقاد کرده وآن را بزرگترین تهدید برای حقوق بشر در لیبی اعلام کرده بود.

همچنین اماکن مقدس مذهبی، زیارتگاه ها و مکان های تاریخی شاهد حمله و تخریب گسترده ازسوی این گروه ها بوده است که غالبا دارای ایدئولوژی وهابی و تکفیری هستند.

ماه گذشته ایان مارتین نمانیده ویژه سازمان ملل در امور لیبی و رئیس گروه پشتیبانی از لیبی به شورای امیت سازمان ملل تاکید کرده بود که مسائل امنیتی و تحرکات گسترده گروه های مسلح بزرگترین چالش پیش روی رهبران ان کشور خواهد بود.

۵۳۶

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.