شورای امنیت درباره سوریه تشکیل جلسه داد

به گزارش ایرنا، در این جلسه که عصر پنجشنبه به وقت نیویورک برگزار شد، وزیران خارجه فرانسه و انگلیس از حکومت سوریه انتقاد کرده و خواستار افزایش فشار جامعه بین المللی علیه ‘بشار اسد’ رییس جمهوری این کشور شدند.

با وجود انکه این جلسه به بهانه بررسی وضعیت انسانی در سوریه برگزار شد، وزیران خارجه انگلیس و فرانسه بطور گسترده درباره برپایی منطقه پرواز ممنوع و دخالت نظامی غرب در امور داخلی سوریه سخن گفتند.

در این جلسه که نمایندگان کشورهای همسایه سوریه نیز حضور داشتند، ترکیه و همینطور فرستاده های دولت لبنان و عراق به بیان دیدگاه های خود در باره وضعیت سوریه و اوضاع انسانی در این کشور پرداختند.

‘داود اوغلو’ وزیر خارجه ترکیه در سخنان خود خواهان یکپارچگی شورای امنیت و کمک به مخالفان حکومت سوریه شد.

‘وائال ابو فاعور’ فرستاده دولت لبنان در این نشست از افزایش خشونت ها در سوریه و قاچاق سلاح به این کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار موفقیت ماموریت ‘اخضر ابراهیمی’ نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای حل بحران سوریه شد.

ابراهیمی نیز در این جلسه حضور داشت و گزارشی درباره روند فعالیت خود ارائه کرد.

فرانسه که ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد، با بهره برداری از موقعیت خود در این شورا برگزاری جلسه ای ویژه را در سطح وزیران خارجه اعضای این شورا درباره سوریه پیشنهاد داد.

با وجود انکه فرانسه خواستار تشکیل جلسه فوق العاده شورای امنیت در سطح وزیران خارجه اعضای ثابت این شورا شده است، تنها از میان پنج عضور وزیران خارجه دو کشور فرانسه و انگلیس حضور داشتند.

دلیل خودداری ‘هیلاری کلینتون’ از مشارکت در این جلسه شورای امنیت نامعلوم است.

شورای امنیت سازمان ملل در یک سال گذشته به دلیل اختلاف نظر میان روسیه و چین با آمریکا، فرانسه و انگلیس بر سر بحران سوریه دچار دودستگی شده است.

این اختلاف نظرها تاکنون مانع از صدور قطعنامه ای علیه دمشق بوده است.

روسیه و چین تا کنون سه بار قطعنامه پیشنهادی غرب را علیه دمشق که هدف از ان قرار دادن این کشور تحت بند هفتم منشور سازمان ملل و حمله نظامی به سوریه بود وتو کرده اند.

**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۱۳۷۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.