شورای رقابت به هیچ وجه خواستار متضرر شدن “خودروسازان” نیست/ ارز مبادله ای بهترین ماخذ محاسبه برای قیمت گذاری

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس “شورای رقابت” در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

پژویان با بیان اینکه شورای رقابت به هیچ وجه خواستار متضرر شدن خودروسازان نیست،گفت: براساس اطلاعاتی که شورا از سال ۹۱ جمع آوری کرده است، ارز مبادله ای بهترین ماخذ محاسبه برای قیمت گذاری است.

جمشید پژویان رئیس شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با بیان اینکه قیمت گذاری خودرو براساس دستورالعمل شورا خواهد بود، اظهار داشت: ما از وزارت صنعت درخواست کردیم در صورت ملاحظه مسئله ای مغایر آن به شورا اطلاع دهد تا ما برخورد لازم را کنیم.

وی با بیان اینکه شورا با آنالیزی که در سال ۹۱ داشت، متوجه شد خودروسازان از سه نوع ارز آزاد، مبادله ای و مرجع استفاده کرده اند، که اگر میانگین این مسئله را بگیریم قطعا متوجه می شویم ارز مبادله ای بهترین ماخذ محاسبه برای قیمت خودرو خواهد بود.

پژویان ادامه داد: همچنین صالحی نیا معاون صنعت نعمت زاده قول داد در چند جلسه شورای رقابت جهت ارائه اطلاعات مورد نیاز شورا شرکت کند.

رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه شورا به هیچ وجه تمایل ندارد خودروسازان ضرر کنند گفت: اما اینکه خودروسازان چه اطلاعاتی به ما ارائه می کنند و از طرفی ما چه برداشتی از واقعیت جامعه داریم، ممکن است متفاوت باشد.

وی افزود: بنابراین براساس اطلاعات جمع آوری شده هم از سال ۹۱ و هم ۶ ماهه ۹۲ مشخص شد خودروسازان حدود ۲۵ درصد از ارز مبادله ای استفاده کرده اند، از این رو اعلام ارز مبادله ای به عنوان مرجع قیمت گذاری خودرو معقول به نظر می رسد.

پژویان با تاکید بر اینکه شورا به بحث ارز ورود نکرده است، اظهار داشت: مسئولیت محاسبه نرخ تورم بخشی با بانک مرکزی است و بانک مرکزی همه موارد را در استخراج نرخ تورم بخشی منظور می کند، از این رو اعمال تورم ۶ ماهه در قیمت نهایی خودرو از این طریق میسر خواهد شد.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه شورا به دنبال جبران ضررهای وارده به خودروسازان خواهد بود، تصریح کرد: قطعا شورا مشوق ها و انگیزه هایی را برای بالابردن تیراژ تولید و کاهش هزینه ها در نظر خواهد گرفت.

وی افزود: صنعت خودروی ایران به هیچ وجه به سمت نابودی نمی رود و اگر روزی خودروسازان دچار چنین مشکلی شوند، شورای رقابت اولین ارگانی خواهد بود که از این مسئله جلوگیری می نماید.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.