شورش و درگیری در صفوف طالبان به دلایل نژادی

گروه طالبان تلاش می‌کند شورش اقلیت‌های نژادی داخل صفوف خود به خصوص در ولایت‌های شمالی را مهار کند.

شورش و درگیری در صفوف طالبان به دلایل نژادی

به گزارش ممتاز نیوز، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، شورش رخ داده در صفوف گروه طالبان از سوی گروه‌های ازبک ولایت فاریاب است به طوریکه درگیری‌هایی بین عناصر طالبان چهار کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشت.

اختلافات نژادی عمیق در افغانستان یکی از محرک‌های اصلی دوره‌های جنگ در این کشور بوده است. ازبک‌ها و تاجیک‌ها و دیگر اقلیت‌های نژادی در ولایت‌های شمالی با طالبان مخالف هستند؛ طالبانی که پشتون‌ها بر آن مسلط هستند با این وجود برخی اعضای قومیت‌های شمالی به طالبان پیوسته‌اند و نقش مهمی در کنترل بر کشور در سال گذشته ایفا کردند.

تمیم آسی، رئیس آکادمی جنگ افغانستان برای تحقیقات صلح اظهار کرد: حدس زدن علت درگیری ولایت فاریاب زود است و مثل گلوله برفی خواهد بود که پژواکش از طریق صفوف غیرپشتون طالبان در شمال و غرب افغانستان طنین انداز خواهد شد.

ساکنان محلی گفتند، دلیل درگیری در فاریاب بازداشت یکی از رهبران طالبان، مخدوم علیم است که ازبکی برجسته در داخل طالبان است و درگیری‌ها در دو شهرستان فاریاب و جوزجان را به دلیل ادعاهای سرقت رهبری می‌کند.

هنوز به رغم اذعان طالبانی‌ها به بازداشت او این گروه بیانیه رسمی درباره اتهامات مطرح شده علیه او منتشر نکرده است.

درگیری منجر به شورش گسترده‌تر شد که ازبکی‌های داخلی آن را نوعی تبعیض از جانب پشتون‌ها خواندند.

ساکنان محلی در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب در روز جمعه گفتند، خیابان‌های منتهی به دفاتر دولتی بسته شده و نیروهای ویژه طالبان کنترل دفتر فرماندار را به دست گرفتند.

یکی از ساکنان ولایت فاریاب به روزنامه وال استریت ژورنال گفت، تمام مغازه‌ها و بازارها بسته هستند و احتمال می‌رود هر لحظه اتفاق بدی بیفتد، در حال حاضر اختلاف نژادی در طالبان بسیار زیاد است.

همچنین صلاح الدین ایوبی عضو برجسته ازبکی طالبان دو بار حین رفتن به فاریاب برای میانجی‌گری برای حل بحران در معرض تلاش برای ترور قرار گرفت و یکی از ساکنان محلی گفت، طالبان می‌ترسد او به شورشیان بپوندد.

شویت رسالات، فرمانده ازبکی طالبان در استان جوزجان گفت، بازداشت علیم به مسائل نژادی مربوط نیست و از این مساله سوء استفاده و تبدیل به بحران قومیتی شده است که بایداز مسؤولان آن تحقیق به عمل آید.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.