شوک هدفمندی نوبرانه ها را هم گرفت / جدول قیمت میوه های نوبرانه در مقایسه با سال ۹۰

علی پاکزاد: زمانی که نقدینگی به بازاری تنه می زند، شاهد جهش قیمت ها در آن بازار هستیم. در اقتصاد ایران سیل نقدینگی همه بازارها را در بر گرفته است و متاسفانه دولت هم نمی تواند کاری صورت دهد زیرا افزایش نقدینگی در سال های اخیر با رشد واقعی تولید و توسعه بخش های مولد اقتصاد ملی همراه نبوده است.

فضای حاکم بر کشاورزی ایران نیز تابعی از شرایط کلی است. رشد نقدینگی در بازار و افزایش هزینه های تولیدی ناشی از اجرای قانون هدفمند سازی به انفجار قیمت ها در این بخش منجر شده است. اگرچه درسال های گذشته دولت به مدد تزریق محصولات وارداتی توانسته است تا حدی مصرف کنندگان نهایی را از تبعات این انفجار قیمت باز دارد ولی متاسفانه این عملکرد هم به افزایش معضلات تولید منجر شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی هزینه تولید در بخش محصولات باقی طی فروردین سال ۹۱ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۰ معادل ۳۷٫۸ درصد افزایش پیدا کرده است و این امر به خوبی نشان می دهد چرا در نیمه خردادماه امسال در مقایسه با سال ۹۰ چرا شاهد رشد تا ۹۸ درصدی قیمت میوه های نوبرانه هستیم.

قیمت برخی میوه ها در شهر تهران
نوع میوه نیمه خرداد ۹۰ نیمه خرداد ۹۱ درصد تغییر قیمت
 زرد آلو ۳۷۰۷ ۵۴۵۳ %۴۷
 گوجه سبز ۲۵۱۸ ۴۹۸۱ %۹۸
 گیلاس ۵۸۰۹ ۷۴۴۳ %۲۸
 هلو ۶۴۰۹ ۵۰۲۰ -%۲۲
 طالبی ۱۲۳۲ ۱۵۸۸ %۲۹
 خربزه ۱۶۷۰ ۱۸۵۷ %۱۱
منبع: بانک مرکزی    

نکته جالب آنکه تاثیر سیاستهای غلط اتخاذ شده در در بخش کشاورزی به حدی بوده است که مرکز پژوهشهای مجلس عنوان می کند اگر هرچه سریع تر این روند اصلاح نشود شاهد از بین رفتن مزیت نسبی تولید محصولات کشاوری در کشور خواهیم بود.

در بخش هایی از این گزارش آمده است: در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، از تاثیر تورمی سیاست ها و اقدامات اتخاذ شده و آثار متقابل بازارها بر یکدیگر غفلت صورت گرفت و به این علت ، آثار غیرمستقیم اصلاح قیمت  حامل های انرژی بر تولید بخش کشاورزی به شدت بر آثار مستقیم این اصلاح پیشی گرفته و مسائل تولیدکنندگان ناشی ازاین آثار ، مشکلات افزایش قیمت این حامل ها را تحت الشعاع قرار داده است.

همچنین در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس اشاره شده: هر چند آثار تحریم ها بر بخش کشاورزی نیز بی تاثیر نبوده ، اما سیاست های غلط سال های اخیر نظیر برداشت غلط دولت از قوانین بالادستی همچون قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و قانون برنامه پنجم توسعه کشور در خصوص واردات محصولات کشاورزی و… تاثیری بیش از آثار چند ماهه تحریم داشته است. اصلاح سیاست ها در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، اصلاح نگرش مسئولین تولید و تجارت محصولات کشاورزی، وضع تعرفه پلکانی در واردات محصولات کشاورزی و کاهش فشار واردات بر تولید ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید. همچنین ضروری است که مشکلات تولیدکنندگان متناسب با نوع تولید، اندازه واحد تولیدی و… دسته بندی و راه حل های متناسب برای حل آنها و از جمله تخصیص ارز مرجع به میزان مورد نیاز به مورد اجرا گذاشته شوند.

با توجه به این هشدارها می بینیم قیمت برخی میوه های نوبرانه در شهر تهران طی هفته دوم خرداد ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۰ بین ۱۱ تا ۹۸ درصد افزایش پیدا کرده است.


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.