شیرگاو و حفظ سلامتی کودکان

۳۰م آذر ،

مصرف ۲ فنجان شیر در طول روز برای سلامتی کودکان ایده آل است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از تحقیقات آنلاین به دست آمده از نشریه طب اطفال محققان با مطالعه تأثیرات حاصل از مصرف شیر گاو روی ۱۳۰۰ کودک ۲ تا ۵ ساله ملاحظه کردند کودکانی که شیرگاو بیشتری می‌نوشند دارای ذخایر بالایی از ویتامین D‌ در خون خود می باشند اما میزان ذخایر آهن در آنها پایین‌تر است.

براساس این گزارش محققان با ارزیابی عادات نوشیدن شیر و عوامل دیگر که می‌تواند روی ذخایر آهن و ویتامین D‌ تأثیرگذار باشد و نیز بررسی نمونه خون کودکان مورد مطالعه افزودند مصرف ۲ فنجان شیر در هر روز برای حفظ سطوح مناسب ویتامین D‌ در اکثر کودکان کافیست و همچنین این میزان شیرگاو ذخایر مورد نیاز آهن را در بدن آنها حفظ می‌کند.

نتایج حاصل از این گزارش حاکیست دادن شیر گاو بیش از این مقدار به کودکان سبب کاهش منابع آهن در آنها شده بدون آن که سبب افزایش قابل توجهی از سطوح ویتامین D  در آنها شود.

نتایج دیگر این مطالعه همچنین می‌افزاید کودکان با رنگ پوست تیره‌تر ممکن است به اندازه کافی ذخایر ویتامین D‌ در طول زمستان نداشته باشند و برای افزایش این سطوح به جای مصرف بیشتر شیرگاو پیشنهاد می‌شود از راه مناسب‌تری استفاده شود تا ضمن افزایش ذخایر ویتامین D سطوح آهن نیز در آنها حفظ شود.

به گفته محققان سطوح مناسب ویتامین در کودکان به سلامت استخوان‌ها مرتبط است و کمبود آهن نیز سبب کم‌خونی و تأخیر در تکامل عملکردهای شناختی در آنها می‌شود با این حال انجمن اطفال کانادا توصیه می‌کند که مصرف شیرگاو نباید تا قبل از یک سالگی در کودکان آغاز شود. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.