شیر بیش از ۲ برابر قیمت فروش دامدار به دست مردم می‌رسد


شیر بیش از ۲ برابر قیمت فروش دامدار به دست مردم می‌رسد

۱۳:۱۲ (چهارشنبه ۳۱ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

«دامداران گران‌فروش نیستند و شیر خام را بالاتر از کیلویی ۶۳۰ تومان نمی‌فروشند اما این محصول بیش از دو برابر قیمت فروش دامداران به دست مردم می‌رسد.»

«مسئولان در کنترل قیمت شیر خام اصلا موفق نبوده است چراکه برخلاف مصوب کارگروه تنظیم بازار در اسفند ماه، دامداران هر کیلو شیرخام را به جای ۶۳۰ تومان ۸۰۰ تا۸۵۰ تومان به کارخانه‌ها می‌فروشند و از یک ماه اخیر نیز افزایش ۵۰ تومانی هر کیلو شیر را مطالبه کرده‌اند.»

این بخشی از اظهاراتی ضد و نقیضی است که درباره قیمت فروش شیر خام از سوی وزارت جهاد کشاورزی، دامداران و کارخانه‌های لبنی مطرح می‌شود.

 طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار در اسفند ماه مقرر شد هر کیلو شیر خام پایه (با ۳٫۲ درصد چربی و بار میکروبی یک میلیون) در مقابل دامداری کیلویی ۶۳۰ تومان از خریده شود و کارخانه‌ها موظفند به ازای هر میزان افزایش چربی و کاهش بار میکروبی جایزه به دامدار بپردازند.

به گفته سیروس روستا ـ رییس اتحادیه مرکزی دامداران ـ علیرغم افزایش هزینه علوفه و کمبود آن و همچنین عدم تامین نهاده ارزان به برای دامداری‌ها دامداران بر تعهد خود در این مصوبه پایبند بوده و محصولشان را با وجود تحمل زیان، بر اساس ۶۳۰ تومان مصوب می‌فروشند.

اما کارخانه‌های لبنی که عرضه شیر پاستوریزه‌شان به بازار مصرف کاهش یافته، بالا بودن قیمت شیر خام را دلیل کاهش عرضه عنوان کرده و می‌گویند: هر کیلو شیر خام را باید حداقل ۸۰۰ تومان از دامدار بخریم.

به اعتقاد رضا باکری ـ دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ـ دولت در کنترل نرخ شیر خام موفق نبوده و دامداران برخلاف مصوبه تنظیم بازار شیر را ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان می‌فروشند.

وی از مطالبه دامداران برای افزایش قیمت خرید این محصول خبر داده و اظهار می‌کند: بر اساس خواسته دامداران باید شیر خامی را که از ابتدای خردادماه تحویل گرفته‌ایم کیلویی ۵۰ تومان بیشتر بپردازیم.

این درحالی است که رییس اتحادیه دامداران تصریح می‌کند که کارخانه‌ها مبلغ بیش از ۶۳۰ تومان را بابت کیفیت بالاتر محصول می‌پردازند که این جایزه‌ای است که دولت برای افزایش چربی و کاهش بار میکروبی تعیین کرده است؛ نه بهای شیر خام پایه. همچنین معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرده است: دامداران گران‌فروش نبوده و شیر بیش از دو برابر قیمت فروش دامداران به دست مردم می‌رسد.

در این میان جای سوال است بالاخره نرخ شیر که علیرغم جریمه‌ها و برخورد تعزیراتی که مسئولان اعلام می‌کنند و روز به روز افزایش می‌یابد، از کجا آب می‌خورد و ریشه این ضد و نقیض گویی‌ها را باید در کجا جست‌وجو کرد؟

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.