شیوع بالای خواب نامناسب در میان دانشجویان پزشکی

شیوع بالای خواب نامناسب در میان دانشجویان پزشکی

پورتال دانشگاهی به نقل از ایسنا: نتایج یک مطالعه جدید، شیوع بالای کیفیت خواب نامناسب در بین دانشجویان پزشکی مشهد نسبت به مطالعات مشابه، نیاز به توجه ویژه و انجام تحقیقات بیشتر جهت شناسایی عوامل مرتبط با کیفیت خواب را در مورد دانشجویان پزشکی روشن می‌کند.

پژوهشی به منظور بررسی نقش عوامل جمعیت شناختی و شاخص توده بدنی بر کیفیت خواب دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسط علی طلایی، دانشیار روانپزشکی از مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش انجام شد.

این مطالعه پژوهشی-توصیفی بر روی ۳۱۰ نفر (۲۲۲ زن و ۸۸ مرد) از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت. اطلاعات با نمونه گیری تصادفی و از طریق پرسشنامه‌های جمعیت شناختی محقق ساخته و کیفیت خواب پیتزبورگ، جمع آوری شدند و نمره کلی بالاتر از پنج به عنوان کیفیت خواب نامناسب در نظر گرفته شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS نسخه ۱۶و با استفاده از آزمون‌های مجذور خی، یومن ویتنی و دقیق فیشر تحلیل شدند.

یافته‌ها حاکی از آن است که کیفیت خواب نامناسبی در ۳۹٫۸ درصد از دانشجویان گزارش شده است. متغیرهای جنسیت و شاخص توده بدنی (BMI) دانشجویان در دو سطح مساوی یا بالای ۲۵ و کمتر از ۲۵ با نوع کیفیت خواب آن‌ها رابطه ی معنی داری داشت. بین کیفیت خواب و متغیرهای وضعیت تاهل، سن و محل سکونت (در خوابگاه و غیر خوابگاه) رابطه معنی داری مشاهده نشد.

با توجه به این که BMI در مردان به طرز معنی داری بیشتر از زنان بود، مشخص شد که در ۲۵≤BMI، کیفیت خواب دو جنس، تفاوت معنی داری ندارد، اما در ۲۵> BMI کیفیت خواب مردان، نامناسبتر از زنان است.

بنا بر نتایج، شیوع بالای کیفیت خواب نامناسب در بین دانشجویان پزشکی مشهد نسبت به مطالعات مشابه، نیاز به توجه ویژه و انجام تحقیقات بیشتر جهت شناسایی عوامل مرتبط با کیفیت خواب را در مورد دانشجویان پزشکی روشن می‌کند.

مشروح این پژوهش در مجله علوم پزشکی مشهد (مجله اصول بهداشت روانی) منتشر شده است.

خواب نامناسب

 

دانشجویان پزشکی

 

دانشجو


پورتال اخبار دانشگاهی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.