شکرخواه: هر فرمت رسانه‌ای که امکان تعامل جمعی را فراهم کند رسانه‌اجتماعی است

در ارتباطات جمعی وسایل ارتباط جمعی، ارتباطاتی یکسویه را از طریق جمع گسترده ای برای جمع گسترده دیگر فراهم می کنند مانند رادیو و تلوزیون. این نوع از ارتباط، ارتباط جمعی نام دارد اما در این نوع از ارتباط ،ابزار به کارگرفته شده رسانه اجتماعی نامیده نمی شوند در ساده ترین تعریف باید گفت هر فرمتی که امکان مشارکت همه با همه را به صورت افقی فراهم می کند رسانه اجتماعی نامیده می شود.

یونس شکر خواه افزود: رسانه های اجتماعی به ژانرهای مختلفی تقسیم می شوند، ویکی پدیا، بلاگ ها، میکرو بلاک ها از جمله رسانه های اجتماعی هستند مثلا در ویکی پدیا تولید علم به صورت همکاری جویانه صورت می گیرد.

او در ادامه گفت : در دنیا رسانه ها در ۴ ژانر عمده طبقه بندی می شوند دسته نخست رسانه های الکترونیک مانند رادیو و تلویزون هستند دسته دیگر رسانه های مکتوب مانند مطبوعات هستند. دسته سوم به رسانه های دیجیتال مربوط می شود ؛ دوربین، ضبط صوت در این گروه قرار دارند. دسته چهارم رسانه های آنلاین هستند .بر این اساس می توان گفت رسانه های اجتماعی نوزاد رسانه های آنلاین هستند در این نوع از رسانه هیچ کس هسته اصلی نیست و هسته های مختلف کنار هم جمع می شوند و ارتباطات دو سویه و افقی است.

رسانه اجتماعی فرمت است محلی و غیر محلی ندارد

یونس شکرخواه در پاسخ به اینکه با وجود نگاه منفی حاکم بر رسانه های اجتماعی چگونه این همایش می تواند به فرصت ها بپردازد گفت: نگاه منفی به رسانه های اجتماعی در همه جای دنیا وجود دارد.رسانه های اجتماعی در میان روان شناسان،جامعه شناسان و ارتباطاتی ها دشمنان زیادی دارد.رسانه های اجتماعی صرفا شامل فیس بوک و توییتر نمی شوند.این ها فقط دو رسانه اجتماعی هستند که توانستند در امریکا متولد شوند و از فضای مناسبی برخوردار بودند. به نظر من گونه هایی از رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر بیشتر در معرض متلاشی شدن هستند زیرا صاحب محصول مشخص نیست.

او افزود: با رشد رسانه‌های اجتماعی اصطلاحاتی نیز مطرح شدند .مثلا “فومو” اصطلاحی است که به عنوان بیماری شناخته شده است. در واقع بیماری شبکه اجتماعی است که اگر شخص وارد شبکه اجتماعی نشود گمان می کند خیلی از چیزها را از دست می دهد.

شکرخواه در ادامه گفت : نگاه بدبینانه به رسانه های اجتماعی در سطح امنیتی و سیاسی در همه جای دنیا پررنگ تر است که ساده ترین راه مقابله با آن سانسور از سوی دولت ها است.حساسیت ها وجود دارد اما چیزی از وظیفه اجتماعی ما کم نمی کند که به این حوزه نپردازیم. یک شمع روشن شود بهتر از آن است که در تاریکی بنشینیم.

شکرخواه در پاسخ به نقش شبکه‌های محلی گفت: یکی از شاهراه های رسانه های اجتماعی شبکه های محلی هستند.در شهر لندن ۳۰-۴۰ نفر وبلاگی در خصوص مترو لندن راه اندازی کردند که در آن فقط به مسائل مربوط به مترو لندن می پرداختند. محتوای این وبلاگ قطعا بر نحوه کار مترو اثر گذاشت. در نظر بگیرید اگر درتهران چندین نفر وبلاگی مثلا در خصوص نحوه توزیع محصولات غذایی به سوپرمارکتی ها راه اندازی کنند در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟مطمئن باشید در این صورت نحوه عرضه محصولات فرق خواهد کرد ،نوع لباس کارمندان فلان شرکت تغییر می کند و…شبکه اجتماعی فرمت است محلی و غیر محلی ندارد. وقتی به شیشه یک بطری آب اشاره می کنیم فقظ بطری است محلی و غیر محلی ندارد اما می تواند مثلا برند شرقی داشته باشد در خصوص رسانه های اجتماعی هم باید گفت محلی شدن در دنیا فقظ شامل زبان و محتوای فرهنگی است و الا محلی شدن در ساختار نقشی ندارد.

همایش روز رسانه های اجتماعی ۱۰ تیرماه در سالن همایش پژوهشکده فرهنگ ،هنر و معماری برگزار می شود.

۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.