شکست قفل ثبات تعرفه‌‌های مخابراتی

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

Jadval.jpg

شرکت مخابرات ایران با اجرای طرح هم‌کدسازی داخل استانی تلفن ثابت، تعرفه هر پالس مکالمه با این خطوط را در استان‌‌هایی که هنوز هم‌کد نشده‌اند، ۵۱٫۰۳ ریال و در استان‌هایی که هم‌‌کد شده‌اند، ۵۸٫۷۱ ریال محاسبه می‌کند.

به گزارش عصر ارتباط، این درحالی است که لطف‌ا… سبوحی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که مخابرات باید پس از هم‌کدی ماهیانه ۹۰۰ تومان آبونمان بگیرد و به همین سبب باید تعرفه پالس را به ۴۴٫۷ ریال بازگرداند.

با توجه به اینکه از سال ۸۳ تعرفه خدمات تلفنی این شرکت ثابت باقی مانده و هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش آن صادر نشده، مگر در صورت اجرای طرح هم‌کدی، سرانجام قانون‌گذاران با افزایش تعرفه‌ها به شرط اجرای بعضی پیش‌نیازها موافقت کردند.

شرکت مخابرات ایران تاکنون نسبت به هم‌کدسازی تلفن‌های ثابت استان‌های تهران و البرز اقدام کرده بود و یکسان‌سازی تعرفه مکالمات همراه اول را برای اولین بار اجرا کرد.

تعرفه مکالمه از تلفن ثابت به همراه اول

براساس نرخ تازه، نرخ یک دقیقه مکالمه شهری برای مکالمه از تلفن ثابت به همراه اول در تمامی ساعات شبانه‌روز ۵۱۰٫۳ ریال و برای یک دقیقه مکالمه بین‌شهری از تلفن ثابت به همراه اول ۸۶۷٫۵ ریال است.

تعرفه مکالمات بین‌شهری

همچنین تعرفه یک دقیقه مکالمه بین‌شهری در هر دو حالت حذف کد و بدون حذف کد در تمامی ساعات شبانه‌روز برای مسافت تا ۱۰۰ کیلومتر ۱۵۳ ریال به‌ازای یک دقیقه مکالمه است که با پالس ۵۱٫۰۳ ریالی محاسبه می‌شود.

برای مسافت بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر نیز که شش پالس در دقیقه است، هر یک دقیقه مکالمه ۳۰۶ ریال، برای مسافت بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر نیز با ۱۲ پالس، هر دقیقه مکالمه ۶۱۲ ریال و برای مسافت بیشتر از ۷۰۰ کیلومتر نیز با ۱۶ پالس، نرخ هر یک دقیقه ۸۱۶ ریال محاسبه می‌شود.

سقف بدهی دو میلیون ریالی برای مشترکان خوش‌حساب

شرکت مخابرات همچنین به‌منظور جلوگیری از افزایش بدهی مشترکان و کاهش قبوض پرداخت نشده، حداکثر سقف بدهی تعیین‌شده برای مشترکان حقیقی ودیعه‌دار خوش‌حساب را مبلغ دو میلیون ریال و مشترکان حقیقی هزینه اتصالی خوش‌حساب را مبلغ یک میلیون ریال با رعایت فرمول میانگین ۵/۱ برابر کارکرد سه دوره اعلام کرد.

همچنین برای مشترکان حقوقی خوش‌حساب غیردولتی ودیعه‌دار و هزینه اتصالی نیز بیشترین سقف بدهی مبلغ سه میلیون ریال تعیین شده است. با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، میزان سقف بدهی تعیین‌شده برای مشترکان خوش‌حساب از سیکل دوم سال جاری در مراکز مخابراتی عملیاتی می‌شود.

هم‌کدسازی با افزایش آبونمان

با اجرای این طرح، تعداد کدهای بین‌شهری از حدود دو هزار و ۵۰۰ کد بین استانی به ۳۱ کد کاهش می‌یابد و تعرفه تمامی مکالمات داخل استانی به‌صورت شهری محاسبه، که این امر سبب کاهش هزینه مشترکان می‌شود. به‌عنوان مثال، هزینه یک دقیقه مکالمه از تهران به ورامین که دو شهر نزدیک می باشند، از ۲۱۴ ریال به ۲۶ ریال و از زابل به چابهار که دو شهر دور می باشند، از ۶۷۰ ریال به ۲۶ ریال کاهش می‌یابد.

بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به‌منظور جبران بخشی از کاهش درآمد مخابرات بابت حــذف کدهای بین شهری، ماهیانه مبلغ ۹۰۰ تومان از مشترکان به شرط اجرای طرح هم‌کدی دریافت می‌شود.

حذف هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری همراه اول

شرکت مخابرات ایران به‌منظور اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از ۱۵ مردادماه، هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول را حذف و تعرفه یکسان را در سراسر کشور اعمال کرد.

براساس مصوبه رگولاتوری، حداقل تعرفه هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول ۵۱۵ ریال و حداکثر ۶۱۸ ریال تعیین شده و براساس تصمیم مخابرات و شرکت ارتباطات سیار ایران، هزینه یک دقیقه مکالمه همراه اول دائمی به همراه اول دائمی و اعتباری شهری و بین‌شهری و تلفن ثابت، به‌صورت یکسان در تمام کشور ۵۹۹ ریال تعیین و از ساعت ۲۴ امشب اعمال می‌شود.

به این ترتیب مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی شرکت ارتباطات سیار ایران برای مکالمات داخل اپراتوری از حذف دو پالس هزینه جابه‌جایی حدود ۹۰ ریال در دقیقه، کاهش ۲۷ درصدی هزینه مکالمات بین‌شهری و تماس با ۸۷ میلیون مشترک همراه اول و تلفن ثابت در سراسر ایران با یک تعرفه بهره‌مند می‌شوند.

تعرفه هر دقیقه مکالمه برون اپراتوری مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول یعنی برای مکالمه با مشترکان اپراتورهای رایتل و ایرانسل، ۶۲۵ ریال اعلام شده و قرار است به‌زودی تعرفه یکسان‌سازی سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول نیز اعلام شود.

وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران، تعرفه موثر سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول را ۵۳۷ ریال اعلام کرد که اکنون نرخ ۵۹۹ ریال اجرا می‌شود، اما به‌زودی با ارائه تعرفه‌های تازه در بسته‌های تشویقی و استفاده مشترکان از این بسته‌ها نرخ تقریبی ۵۳۷ ریال به آنها ارائه می‌شود.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.