شکست کانادا در جذب دانشجویان نخبه خارجی

۳۰ آبان ،

98-35.jpg

نتایج تحقیقات داخلی توسط وزارت امور خارجه کانادا حاکی از این است که این کشور در جذب دانشجویان نخبه از کشورهایی نظیر چین، هندوستان و برزیل ناموفق عمل کرده است.

به گزارش تفسیری سرویس «دانشگاهی»‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یافته‌های این گروه تحقیقاتی نشان دهنده شکست تلاش‌های دولت “هارپر” در جهت سرمایه‌گذاری کانادا در بازار پویای دانشجویان بین‌المللی است.

استفان هارپر، اول وزیر کانادا، طی مسافرت سال جاری خود به کشورهای چین و هندوستان، ضمن ایجاد مقدمات همکاری‌های بین‌المللی آکادمیک دو کشور، همکاری‌ در این زمینه را یکی از مسائل مهم در تعمیق روابط اقتصادی با کشورهای آسیایی عنوان کرد.

بنابر اعلام پایگاه خبری “هافینگتون پست”، همچنین “دیوید جانتون” فرماندار کل کانادا بهار سال جاری به سرپرستی هیاتی متشکل از ۳۰ رییس دانشگاه‌های این کشور، که یکی از بزرگترین هیات‌های خارجی کشور کانادا می‌باشد، جهت پیشرفت و بهبود تبادلات آموزشی این کشور به برزیل مسافرت کرد.

موسسه آماری “ایپسوس – رید” در گزارش تفسیری‌های ماه مارس خود به وزارت امور خارجه کانادا اعلام کرد این کشور جهت گسترش تبادلات خود با دیگر کشورها در زمینه تحصیلات تکمیلی باید فعالیت‌های بیشتری انجام دهد.

علی‌رغم این نتیجه، وزیر امور خارجه کانادا، “جان بیرد” دو ماه بعد، یکی از برنامه‌های پرطرفدار و جذاب که معرف کشور کانادا در دانشگاه‌های خارجی می‌باشد را قطع کرد. در این برنامه که به “شناخت کانادا” موسوم است، استادان از دیگر کشورها به کشور کانادا آمده و تحت شرایطی به مدت چند سال در دانشگاه‌های این کشور مشغول به تحصیل می‌شدند و پس از آن به کشور خود بازمی‌گشتند.

استادان خارجی و کانادایی با اعتقاد بر اینکه توقف این طرح منجر به کاهش آگاهی‌ها و شناخت کشور کانادا در عرصه چرخه آموزشی خارجی می‌شود، از قطع بودجه پنج میلیون دلاری توسط دولت انتقاد کردند. گفتنی است این قطع بودجه در جهتی اصلاح بودجه سالانه ۱۷۰ میلیون دلاری وزارت امور خارجه این کشور می‌باشد.

یکی از مقامات ارشد دولتی این کشور ضمن حمایت از طرح دولت مبنی بر قطع بودجه طرح “شناخت کانادا” افزود: این برنامه به طور مرسوم بودجه استادان خارجی را تامین می‌کرد تا بودجه دانشجویان خارجی.

موسسه “ایپسوس – رید” در ادامه این گزارش تفسیری می‌افزاید: از آنجا که داشتن موسسات آموزشی در سطح جهانی یکی از عمده‌ترین عوامل انگیزش و جذب دانشجویان است، لذا نقص در این عرصه یک مانع جدی در راه جذب دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.