شکل گیری لکه های خورشیدی از آغاز طوفان خورشیدی خبر می دهد

۰۹م اسفند ،

طوفان های خورشیدی که در دوره های مختلفی اتفاق می افتد همان زبانه کشیدن آتش از خورشید به خارج و فضای اطراف است که معمولا قبل از آغاز آن لکه های تیره روی خورشید به وجود می آید.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از ناسا؛ تصاویر دریافت شده از خورشید نشان می دهد که در زمانی کمتر از ۴۸ ساعت لکه های عظیمی که حدود ۶ برابر قطر زمین بزرگی دارد بر سطح خورشید ظاهر شده است که این نشان دهنده آغاز طوفان های خورشیدی است.
 
این لکه ها در روزهای اول اسفند شکل گرفته و به سرعت نیز به یک پیکر بندی بی ثبات تبدیل شده که می تواند عامل اصلی شکل گیری جرقه های خورشیدی باشد و سبب اختلال ارتباطات رادیویی بر روی زمین شود.
 
دانشمندان با استفاده از رصدخانه دینامیک خورشیدی و یکی از فضاپیماهای در حال رصد در فضا توانسته اند فعالیت های شدید مغناطیسی ایجاد شده که در واقع این نقاط نسبت به سایر نقاط کمی سردتر است و به همین سبب تیره تر دیده می شوند.
 
لازم به ذکر است: که این فعالیت در زمان ورود خورشید به فعالیت های دوره چرخه ۱۱ ساله خود شکل گرفته و خطوط میدان مغناطیسی خورشید از آشفته ترین شکل خود برخوردار بوده زیرا میدان مغناطیسی در استوای خورشید باسرعت بیشتری نسبت به قطب ها در حال چرخش است.
 
تحقیقات نشان می دهد: که این امر عامل اصلی ایجاد لکه های بیشماری بر روی خورشید بوده و خروجی تابش خورشید را تا ۱۰ درصد افزایش می یابد و این تغییر بر آب و هوای جهانی تاثیرات بسیاری می گذارد.
 
دوره خورشیدی میانگینی یازده ساله دارد و از حداکثر فعالیت های خورشیدی بعدی محاسبه می گردد که این دوره های بین ۹ تا ۱۴ سال متغیر است و میانگین آن یازده سال می باشد.
 
طبق آماری که ناسا اعلام کرده است : آخرین دوره خورشیدی مربوط به سال ۲۰۰۰ می باشد و طبق پیش بینی ها دوره بعدی پایان  ۲۰۲۲ خواهد بود./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.