شگفتی های انتخابات پارلمانی فرانسه

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه برای انتخاب ۵۷۷ نماینده در تاریخ یکشنبه ۱۷ ژوئن ۲۰۱۲ (۲۸ خرداد ) برگزار شد. نمایندگان برای یک دوره ۵ ساله انتخاب می شوند. دور اول انتخابات یکشنبه پیش برگزار شده بود و فقط تعداد بسیاری اندکی توانستند به مجلس را یابند. نمایندگان مجلس همچون رئیس جمهور در فرانسه برای یک دوره ۵ ساله انتخاب می شوند. با توجه به برگزاری انتخابات قانونگذاری در فرانسه چند هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری برخی این انتخابات را دور سوم انتخابات ریاست جمهوری عنوان می کنند زیرا در واقع از نقطه نظر سیاسی و حزبی ادامه انتخابات دور اول و دوم ریاست جمهوری فرانسه است و نتایج آن تاثیر بسیار زیادی در صحنه سیاسی و حکومتی فرانسه و عملکرد رئیس جمهور منتخب و حزب سیاسی او دارد. این انتخابات در نوع خود بسیار جالب توجه بود و شگفتی های زیادی بدنبال داشت.

در انتخابات قانونگذاری یا پارلمانی فرانسه، سوسیالیست ها با ۴۰٫۸۲ درصد آرا برنده واقعی انتخابات شدند و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را بار دیگر در پارلمان این کشور ثبت کردند. حزب سوسیالیست فرانسه و متحدان چپ گرای آن توانستند با کسب ۳۱۴ کرسی یعنی بیش از نیمی از کرسی های مجلس ملی این کشور، برنده قطعی انتخابات پارلمانی باشند و اکثریت مطلق را بدست آوردند.
برای آنکه یک حزب و متحدانش اکثریت آرا را در مجلس ملی فرانسه در دست داشته باشند باید ۲۸۹ کرسی را در اختیار داشته باشند اما در انتخابات پارلمانی فرانسه که دور دوم آن دیروز یکشنبه برگزار شد، چپ گرایان فرانسه توانستند ۳۱۴ کرسی را تصاحب کنند که این تعداد کرسی یک رکورد در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه است و در این وضعیت سوسیالیستها قدرت لازم برای به تصویب رساندن برنامه های خود در مجلس ملی را خواهند داشت و دیگر نیازی به حمایت حزب سبز با ۱۷ کرسی انتخابی که در این انتخابات با حزب سوسیالیست همپیمان شده بود نخواهد داشت. کمونیست ها نیز در این اتخابات ۱۰ کرسی مجلس را بدست آوردند.

بازنده اصلی این انتخابات جناح راستی و نئوگلیستها و هم حزبی های نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری پیشین فرانسه است که به جایگاه دوم سقوط کردن و صحنه را به مخالفین سنتی خود سوسیالیستها واگذار کردند.
این در حالی است که حزب راست افراطی جبهه ملی فقط موفق به کسب ۲ کرسی مجلس ملی فرانسه شد و بعد از ۲۶ سال از زمان انتخابات پارلمانی ۱۹۸۶ وارد مجلس خواهد شد. نکته جالب در ارتباط با این حزب اینکه خانم مارین لوپن رئیس این حزب با شکست در برابر یک کاندیدای سوسیالیست از راه یابی به مجلس بازماند اما خواهر زاده اش ماریون مارشال لوپن نوه ژان ماری لوپن رهبر جبهه ملی توانست با پیروزی در شهر کارپنتراس جنوب فرانسه وارد مجلس ملی فرانسه شود. وی با ۲۲ سال سن بعنوان جوانترین نماینده مجلس ملی فرانسه مطرح شده است. با اینحال براساس نتایج اولیه آراء، جبهه ملی با کسب دو کرسی از مجلس ملی ولو در مقیاسی کوچک، بالاخر به آرزوی دیرین خود رسید و به مجلس راه یافت. این در حالی است که خانم مارین لوپن در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که ۲۲ آوریل سالجاری میلادی برگزارشد، با کسب ۹/۱۷ درصد آرا در جایگاه سومین حزب بزرگ فرانسه قرار گرفته بود.

به گزارش رسانه های فرانسه،‌ براساس آخرین آمار و ارقام اعلام شده فقط ۴۶ درصد مردم فرانسه در این دور از انتخابات مجلس که تنها یک هفته پس از برگزار دور دوم صورت گرفت، شرکت داشته اند و ۴۴ درصد از شرکت در انتخاب امتناع کرده اند که خود یک رکورد در انتخابات پارلمانی فرانسه بحساب می آید.
از نکات بسیار قابل توجه این انتخابات شکست بسیار سنگین برخی از چهره های مهم سیاسی فرانسه است. دراین میان، خانم سگولن رویال از رهبران معروف سوسیالیست ها و کاندیدای رسمی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۰۷ که در دور دوم از سارکوزی شکست خورد نتوانست آرا لازم را بدست آورد و از راهیابی به مجلس باز ماند. همچنین خانم مارین لوپن، رئیس جبهه ملی راست افراطی و دختر ژان ماری لوپن، فرانسوا بایرو رهبر حزب سانتریستها (مودم) که از کاندیداهای ریاست جمهوری ماه پیش بودند و کلود گئان وزیرکشور پیشین از حزب راست او ام پ یا اکثریت ریاست جمهوری، خانم میشل آلیوماری وزیر دفاع کابینه سارکوزی و هروه نوولی از دیگر وزاری دفاع در دولت قبلی از جمله بازنده های بزرگ مرحله دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه بودند.
 

آقای کلود گئان در کابینه سارکوزی از موقعیت بسیار برجسته ای برخوردار بود و به اصطلاح رحیم مشایی دولت سارکوزی بود. وی رئیس ستاد انتخاباتی سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ بود و بعد هم بعنوان دبیرکل الیزه منصوب شد و سر نخ بسیاری از کارها و تصمیمات دولت سارکوزی در دست وی بود. کلود گئان حتی از نخست وزیر سارکوزی فرانسوا فیون قدرت و نفوذ بیشتری داشت و بسیار به سارکوزی نزدیک بود و قدرت و نفوذی بسیار بیشتر از وزرای دولت و شخصیت های حزبی و سیاسی در نزد سارکوزی داشت. وی بعنوان مرد پشت پرده در دولت سارکوزی شهرت یافته بود.

از دیگر شگفتی های این دور از انتخابات پیروزی کاندیداهای زن برای راهیابی به مجلس ملی بوده است. از بین ۵۷۷ نماینده ۴۲۲ نماینده مرد و ۱۵۵ نماینده زن انتخاب شدند. زنان با ۲۷ درصد کسب کرسیهای مجلس از جایگاه بسیار بالای برخودار شدند. این در حالی است که در مجلس قبلی تعداد آنها فقط ۱۰۷ نماینده بود. از طرفی ۱۰۶ نماینده از ۱۵۵ مورد فقط نمایندگان سوسیالیست هستند. و لذا از ۲۸۰ نماینده سوسیالیست ۱۰۷ نماینده آن زنان هستند.
حزب او ام پ یا نئوگلیستها ۳۷٫۸۶ درصد آرا را بدست آوردند که ۲۷ نماینده آن زن هستند، و سبزها با ۳٫۶۱ درصد ۱۷ نماینده به مجلس فرستادند که ۹ نماینده آن زن هستند و بطور نسبی بیشترین تعداد زنان را در مجلس فرانسه خواهند داشت.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.