شیردهی احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ پژوهشی تازه نشان می‌دهد دوره‌های طولانی شیردهی از پستان با کاهش خطر کلی دچار شدن به بیماری آلزایمر در زنان ارتباط دارد…

به گزارش دیلی‌تلگراف، پژوهشگران دانشگاه کمبریج که این تحقیق را انجام داده‌اند، با بررسی داده‌های مربوط به ۸۱ زن انگلیسی، به این نتیجه رسیدند اما به نقل از آنها، رابطه میان شیردهی از پستان و کاهش خطر آلزایمر در این بررسی بسیار بالا بوده است. البته در زنان با سابقه خانوادگی زوال عقل این رابطه کمتر دیده می‌شود.

پژوهشگران شماری از دلایل زیست‌شناختی را برای توضیح این رابطه مطرح می‌کنند؛ یک نظریه این است که شیردهی از پستان سبب کاهش هورمون پروژسترون در بدن می‌شود و اثر بالا رفتن بسیار این هورمون را در طول بارداری، خنثی می‌کند. پروژسترون سبب کاهش حساسیت گیرنده‌های مغزی هورمون استروژن در مغز که در حفاظت از مغز در مقابل آلزایمر دخالت دارد، می‌شود. یک احتمال دیگر این است که شیردهی از پستان با بازگرداندن حساسیت بدن به انسولین که در طول بارداری تا حدی مختل می‌شود، این نقش را ایفا می‌کند زیرا مقاومت به انسولین در مغز که سبب اختلال در سوخت و ساز قند (اختلال تحمل گلوکز) در بدن می‌شود، یکی از خصوصیات بیماران دچار آلزایمر است.

ممکن است زنانی که زمان بیشتری را در وضعیت بارداری گذرانده‌اند، بدون اینکه دوره جبرانی شیردهی از پستان را داشته باشند، در معرض خطر بیشتر اختلال تحمل گلوگز (قند خون) قرار بگیرند و همین عامل سبب افزایش خطر دچار شدن آنها به آلزایمر شود.
منبع:‌هفته نامه سلامت

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.