شیر مادر حاوی بیش از ۷۰۰ نوع باکتری است

۲۲م دیماه ،
ممتاز نیوز:  محققان دریافتند که شیر مادر حاوی بیش از ۷۰۰ نوع باکتری است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس، محققان مرکز مطالعات بهداشت عمومی اسپانیا کشف کردند: شیر مادر حاوی بیش از ۷۰۰ نوع باکتری است که بسیار بیش از پیش بینی‌ها است.

به گفته محققان، نقش مشخص باکتری‌ها همچنان روشن نیست اما این تنوع می‌تواند به کودک در هضم شیر کمک کرده یا چه بسا دستگاه ایمنی وی را تقویت کند.

محققان نمونه‌های اولین شیر مادر (آغوز) و سپس نمونه‌های شیر مادران شیرده بعد از یک تا ۶ماه از زایمان را مورد بررسی قرار دادند و روشن شد که دومین نمونه شیر حاوی باکتری است که به طور معمول در دهان کودک شیرخوار وجود دارد.

خانم ماریا کارمن کولادو مسئول این تحقیقات گفت: هنوز نفهمیده‌ایم که این باکتریها در دهان کودکان می باشند یا باکتریهایی می باشند که از دهان کودک وارد شیر شده و ترکیبات آن را تغییر داده‌اند.

این تحقیقات همچنین روشن کرد: شیر مادرانی که دچار اضافه وزن می باشند یا تحت عمل جراحی سزارین قرار می‌گیرند تنوع باکتریایی کمتری دارند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی آمریکا،تحقیقات تازه همچنین نشان ‌داده است: کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، خطر ابتلا به افسردگی در آنها در سن رشد کاهش می‌یابد.

در همین حال، نتایج یک پژوهش تازه حاکی است: تغذیه با شیر مادر عملکرد ریوی کودکان را در سن ورود به مدرسه – به ویژه اگر مادران آنها دچار آسم باشند –بهبود می‌بخشد.

پژوهش‌های پزشکی دیگر نیز نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر سبب کاهش خطر ابتلای کودکان به چاقی و دیابت می‌شود.

شیر مادر همچنین بر ضریب هوشی نوزاد تأثیر دارد و دارای اسیدهای چرب، قند لاکتوز، آب و اسید آمینه بوده و ضد بیماری است زیرا آنتی بادی های بدن مادر از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود.

شیر مادر از نوزاد در برابر بیماری ذات الریه، مسمومیت غذایی، برونشیت، عفونت‌های میکروبی، آنفلوآنزا، عفونت گوش، آلرژی، جوش، اسهال و سرخجه محافظت می‌کند و دارای حداقل ۱۰۰ جزء است که در شیرخشک یافت نمی‌شود.

کودکانی که از شیر مادر خورده‌اند، تا سن ۱۵ سالگی کمتر دچار دیابت نوع یک، بیماری MS، بیماری قلبی و سرطان می‌شوند و مشکلات روانشناختی، رفتاری و یادگیری کمتری دارند.

شیر مادر ترکیبی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات و مایعاتی است که تمام اینها برای رشد مغز و بدن لازم است و خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کم می کند.

تغذیه نوزاد با شیر مادر در سال اول زندگی، میزان بیماری‌ها و مرگ و میرها را کاهش می‌دهد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.