شیر مادر در ۶ ماه اول تمام مواد غذایی لازم شیر خوار را فراهم می کند

گردآوری شده توسط گروه خانواده ممتاز نیوز

اولین چیزی را که باید به خاطر داشته باشید ،این است که شیر مادر (همراه با ویتامین AD یا مولتی ویتامین) به تنهایی برای مدت ۶ ماه اول می تواند تمام مواد غذایی لازم برای شیر خوار را فراهم کند.

کارشناس کودکان گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت نیشابور گفت:  پس از ۶ ماه شیر خوار شما نیاز به آهن ومواد غذایی بیشتری نسبت به آنچه در شیر مادر موجود است دارد و از این زمان شیرخوار باید کم کم با غذاهای جامد آشنا شود.

سمانه سادات حسینی افزود: آغاز زودتر از موعد غذای کمکی ،باعث بروز حساسیت هایی در شیر خواران بدلیل ناتوانی سیستم هضم غذایی آنها می گردد.
وی بیان داشت: باید توجه داشت در صورت عدم وزن گیری و کافی نبودن شیر مادر فقط در صورت تایید کارکنان بهداشتی یا پزشک می توانید تغذیه کمکی را زودتر از ۶ ماهگی آغاز کنید.

کارشناس کودکان گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت نیشابور اضافه کرد: آغاز تغذیه کمکی نباید دیرتر از ۶ ماهگی باشد و مواد غذایی چه از نظر نوع و چه از نظر مقدار به تدریج به برنامه غذایی شیر خوار اضافه شود و پس از آغاز غذای کمکی به تغذیه با شیر مادر تا پایان ۲ سالگی ادامه دهید.

حسینی اظهار داشت: وقتی غذاهای کمکی را آغاز می کنید به تغذیه با شیر مادر بیش از پیش ادامه دهید و هر زمان شیر خوار مایل بود به او شیر بدهید مدت هر وعده تغذیه با شیر مادر نیز باید مشابه قبل باشد.

او عنوان گرد: قبل از تهیه غذا دستان خود را تمیز بشوئید و از تمیز بودن تمامی ظروف مورد استفاده مطمئن شوید.

وی خاطرنشان کرد: از یک نوع ماده غذایی ساده آغاز و کم کم به مخلوطی از چند نوع برسانید و در آغاز ،غذاهای نسبتاً رقیق (کمی غلیظ تر از شیر مادر) تهیه کنید و سپس به تدریج بر غلظت آن بیفزایید.
کارشناس کودکان گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: شیر خوار را از سن ۶ ماهگی تشویق کنید مایعات را با فنجان بنوشد.
وی یادآور شد: بین اضافه کردن مواد غذایی مختلف ۵ تا ۷ روز فاصله بگذارید این کار سبب می گردد اگر ناسازگاری به یک ماده غذایی وجود داشته باشد شناخته شود و از طرف دیگر دستگاه گوارش شیر خوار فرصت عادت به مواد غذایی را پیدا می کند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.