شینزو آبه به دنبال روابط نزدیکتر ژاپن و روسیه

۰۷اردیبهشت،

شینزو آبه، در اولین سفر یک اول‌وزیر ژاپن در طول یک دهه قبل به روسیه، فردا (یکشنبه) وارد مسکو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات مسکو گفتند، در میان طرح‌هایی که انتظار می‌رود در جریان سفر اول وزیر ژاپن اعلام شوند، یک “برنامه سرمایه‌گذاری” یک میلیارد دلاری قرار دارد که شامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، بانک ژاپن در همکاری‌های بین‌المللی و بانک توسعه دولتی روسیه می‌شود.

کریل دیمیتریف، مدیر اجرایی صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه گفت: ما باورمان بر این است که میزان سرمایه‌گذاری ژاپن در دو تا سه سال آینده می‌تواند به ۱۰ برابر افزایش یابد.

در حالی که تنش‌های ژاپن با چین درخصوص نزاع‌های منطقه‌ای رو به رشد است و روابط این کشور با کره جنوبی از خصومت‌های تاریخی رنج می‌برد، روابط مستحکم‌تر توکیو و مسکو به طور فزاینده‌ای برای ژاپن حائز اهمیت است.

در همین حال برای روسیه نیز ژاپن یک شریک تجاری مهم شده است.

شینزو‌ آبه، اول‌وزیر ژاپن را یک هیات تجاری ۱۲۰ نفره به نمایندگی از بیش از ۴۰ شرکت همراهی می‌کنند؛ وی امیدوار است با همتایان محلی خود معاهده‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری امضا کند.

شیگکی هاکامادا، یک کارشناس روسیه در دانشگاه نیگاتا معتقد است: برای ژاپن بسیار حائز اهمیت است که در حالی که اوضاع روابطش با کشورهای همسایه مطلوب نیست، روابط خوبی با روسیه داشته باشد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیز می‌خواهد از تکنولوژی‌های ژاپن برای کمک به متنوع ساختن اقتصاد این کشور، که در حال حاضر بر انرژی برای رشد متکی است، استفاده کند.

این در حالی است که روابط دو کشور با مانع بالقوه‌ای روبه‌روست و آن نزاعی است که به پایان جنگ جهانی دوم و بر سر چهار جزیره مورد مناقشه باز می‌گردد.

ژاپن همواره در جستجوی بازگرداندن این جزیره‌ها، که شوروی سابق آنها را در مراحل پایانی جنگ به تصرف خود درآورد، بوده است. این نزاع هر دو کشور را از امضای یک معاهده صلح بازداشته است.

انتظارات در ژاپن نیز به گونه‌ای است که پوتین که به گونه‌ای متمایل به ژاپن است، بتواند گام عمده‌ای برای حل این مسئله بردارد.

این در حالی است که تحلیل‌گران می‌گویند ژاپن نباید انتظار پیشرفتی در این زمینه داشته باشد.

یک عضو مطالعات ژاپن در مسکو در وبلاگ خود نوشت: ژاپن، از نظر همکاری‌های اقتصادی، به طور فزاینده‌ای تا حدی روی خود را به سمت روسیه کرده که می‌تواند جایگزینی برای چین باشد.

گازپروم، غول گازی روسیه نیز در حال توسعه یک میدان گازی در سیبری شرقی و ساخت خط لوله برای انتقال گاز به یک نیروگاه در “ولادی وستوک” در ساحل اقیانوس آرام است که می‌تواند برای بازار ژاپن سودمند باشد.

گازپروم، هزینه کل “برنامه‌ گازی شرقی” خود را در حدود ۵۰ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است. یک فرد آشنا با این موضوع گفت: گاز پروم به شرکت‌های ژاپنی پیشنهاد سهمی در نیروگاه گاز مایع و خط لوله کرده، اما احتمال آن نمی‌رود، امضای معاهده‌ای در این خصوص در جریان این سفر اعلام شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.