شیوع کوتاه قدی تغذیه‌ای در ۳۲ درصد کودکان کشورهای در حال توسعه

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۳۲ درصد کودکان زیر ۵ سال در کشورهای در حال توسعه به کوتاه قدی تغذیه‌ای مبتلا هستند.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوزسید مرتضی صفوی درباره شیوع کوتاه قدی تغذیه‌ای در کودکان زیر ۶ سال اظهار داشت: حدود ۳۲ درصد کودکان زیر ۵ سال در کشورهای در حال توسعه به کوتاه قدی تغذیه‌ای مبتلا هستند.

به گفته وی در ایران نیز کوتاه قدی در برخی مناطق از شیوع بالایی برخوردار است. در این راستا، با توجه به نبود اطلاعات کافی از وضعیت کوتاه قدی تغذیه‌ای استان کهگیلویه و بویر احمد و شهرستان‌های آن، این بررسی با هدف تعیین شیوع کوتاه قدی تغذیه‌ای در کودکان زیر ۶ سال این استان صورت گرفت.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در یک مطالعه مقطعی ۱۳۵۱ کودک زیر ۶ سال در استان کهگیلویه و بویر احمد (۲۷۰ نفر در هر شهرستان) بررسی شدند. روش نمونه گیری به صورت خوشه‌ای و به نسبت جمعیت شهری و روستایی هر شهرستان صورت گرفت.

صفوی گفت: در کل استان، ۱۵،۶ درصد کودکان کوتاه قد بودند. شیوع در مناطق شهری ۱۳ درصد و در مناطق روستایی ۱۷،۸ درصد بود که تفاوت آماری معنی‌داری داشت.

وی اضافه کرد: کوتاه قدی تغذیه‌ای در پسران و دختران به ترتیب ۱۷،۳ درصد و ۱۴،۴ درصد به دست آمد. 

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: براساس تعریف WHO، شهرستان کهگیلویه دارای شیوع بالای کوتاه قدی و سایر شهرستان‌ها به جز گچساران دارای شیوع متوسط کوتاه قدی هستند. بنابراین، این شهرستان در اولویت برنامه‌های مداخله‌ای برای کاهش کوتاه قدی تغذیه‌ای است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.