صادرات برخی کالاها مشروط شد

چکیده: گمرک ایران در تازه‌ترین بخشنامه خود صادرات برخی از کالاهای اساسی تولید داخل را بدون کسب مجوز از سازمان حمایت ممنوع اعلام کرد.

در حالی چندی پیش سازمان حمایت صادرات مجدد کالاهای وارداتی با ارز مرجع را ممنوع اعلام کرد که گمرک ایران نیز در بخشنامه تازه خود ممنوعیت جدیدی را در مورد صادرات کشور اعمال کرده است.

براساس بخشنامه گمرک صادرات کالاهای اساسی تولید داخل مانند روغن، شکر، شیرخشک، مواد شوینده، گوشت قرمز و گوشت مرغ تا اعلام نهایی فهرست از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تائید سازمان مذکور امکان‌پذیر خواهد بود. بیشتر این اقلام کالاهایی هستند که وارداتشان با ارز مرجع انجام شده است.

پیشتر رئیس سازمان حمایت گفته بود که باید مابه‌التفاوت ساخت کالای در حال صادرات با ارز مرجع، با ارز مبادله‌ای از متقاضی دریافت شود؛ در غیر این صورت اجازه صادرات نخواهد داشت.

شیوه صادرات کلیه کالاها در کشور به طور کلی از دو حالت خارج نیست. یا این‌که کالاهایی صدور آن به کلی ممنوع و غیرقانونی است. کالاهایی هم هستند که با پرداخت عوارض صادراتی می‌توانند از کشور خارج شوند که مواد خام از این دسته هستند. حالا باید نوع جدیدی از کالاها را هم به این دو دسته اضافه کرد. کالاهایی که صادرات آن‌ها منوط به کسب تائیدیه از سوی سازمان حمایت است.

به گزارش ایسنا آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که کشور به غیر از مواد شوینده در سایر اقلامی اساسی تولید داخل که صادرات آنها منوط به کسب مجوز از سوی سازمان حمایت شده صادرات چندان قابل توجهی هم ندارد.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.